۱۳۹۹ آبان ۳۰, جمعه

کارشناس آلمانی: زندانیان دوتابعیتی در ایران توپ بازی شده‌اند

 به گزارش دویجه وله فارسی-یک نهاد غیردولتی در آلمان از دولت این کشور خواسته تا در برابر «آدم‌ربایی» جمهوری اسلامی صریحا موضع‌گیری کند. ناهید تقوی و سه شهروند دیگر ایرانی-آلمانی در ایران به دلایل سیاسی زندانی هستند.

نهاد غیردولتی «مجمع آزادی خاورمیانه» در برلین از دولت آلمان خواسته تا به طور صریح درباره زندانیان ایرانی-آلمانی در ایران موضع‌گیری کند.

خانم اولریکه بکر، کارشناس خاورمیانه و رییس این نهاد با توجه به ادامه حبس غیرقانونی ناهید تقوی، فعال حقوق بشر ایرانی آلمانی در ایران به خبرگزاری کلیسای پروتستان در برلین گفته است: «دولت آلمان باید این آدم‌ربایی خودسرانه را صراحتا محکوم کند.»

خانم بکر موضع‌گیری دولت آلمان در این باره را «ضعیف» دانسته است.

نهاد غیردولتی «مجمع آزادی خاورمیانه» در برلین برای دموکراسی، حقوق بشر و حاکمیت قانون در خاورمیانه تلاش می‌کند. این نهاد در سال ۲۰۰۷ توسط چند پژوهشگر علمی، روزنامه‌نگار، اعضای سازمان‌های یهودی و ایرانیان در تبعید تاسیس شد.

پرسش شفاهی نماینده ایرانی‌تبار مجلس آلمان، امید نوری‌پور از دولت این کشور درباره زندانیان ایرانی آلمانی در ایران، مشخص کرد که علاوه بر ناهید تقوی سه شهروند دیگر ایرانی آلمانی نیز در حال حاضر در ایران به دلایل سیاسی زندانی هستند.

ناهید تقوی از ۱۶ اکتبر بدون دسترسی به امکانات کنسولی سفارت آلمان در ایران و بدون برخورداری از کمک‌های حقوقی در زندان اوین محبوس است. به گفته خانواده خانم تقوی مقامات ایرانی او را «تهدیدی امنیتی» دانسته‌اند.

اولریکه بکر این اتهام را «مسخره» می‌داند. او با توجه به اینکه بسیاری از شهروندان ایرانی آلمانی بین این دو کشور مرتبا در رفت و آمد هستند، می‌گوید: «این زورگویی که در آنجا اعمال می‌شود نشان از ماهیت تبهکارانه رژیم [جمهوری اسلامی] دارد. آنها ابایی ندارند که برای رسیدن به اهداف سیاسی‌شان آدم‌ربایی کنند و آلمان را زیر فشار بگذارند.»

خانم بکر زندانیان سیاسی در ایران را به «توپ‌های بازی» تشبیه می‌کند. به عقیده این کارشناس خاورمیانه، جمهوری اسلامی از طریق زندانیان آلمانی قصد دارد تا آلمان را وادار به سازش و مصالحه کند و در این راه به همکاری دولت آلمان امیدوار است.

او به دادگاهی که در حال حاضر در بلژیک علیه اسدالله اسدی، دیپلمات ایرانی جریان دارد اشاره کرده و این دادگاه را دارای نقشی کلیدی در این میان می‌داند.

مقامات بلژیک، اسدی را که دیپلمات رسمی ایران در اتریش بوده متهم کرده‌اند که در سال ۲۰۱۸ در طراحی و اجرای بمب‌گذاری در تجمع مجاهدین خلق در پاریس مشارکت داشته است. در این تجمع ۲۰ هزار نفر شرکت داشتند. ایران هرگونه نقش داشتن در طراحی این بمب‌گذاری را رد کرده است.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بعد از عفو بین الملل، کانون مدافعان حقوق بشر هم خواستار توقف اجرای حکم اعدام محمدحسن رضایی شد

 به گزارش صدای آمریکا-طی روزهای گذشته سازمان عفو بین‌الملل و کانون مدافعان حقوق بشر در بیانیه‌های جداگانه‌ای، خواستار توقف حکم اعدام محمدحسن...