۱۳۹۹ آبان ۱۴, چهارشنبه

توقف فعالیت‌های کلیسای ارامنه اراک به دلیل پاندمی کرونا

«محبت نیوز»- رئیس شورای خلیفه گری ارامنه اراک گفت: ویروس کرونا فعالیت کلیسای مسروپ مقدس ارامنه اراک را از اسفندماه سال گذشته تاکنون غیرفعال کرده است.

 «رازمیت هاکوپیان» روز سه‌شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: شیوع ویروس کرونا باعث شد تا برای حفظ سلامتی ارامنه این مکان مقدس به طور موقت تعطیل باشد.

وی اظهار داشت: از عید پاک تاکنون هیچ آیینی در کلیسا اراک برگزار نشده و برای ژانویه نیز تاکنون مراسمی پیش بینی نشده است.

رئیس شورای خلیفه ارامنه اراک گفت: تعطیل بودن کلیسا فرصت را برای مرمت این مجموعه فراهم کرده و میراث فرهنگی از تیرماه درحال بازسازی بام و نوسازی فضای کلیسا است.

کلیسای مسروپ مقدس اراک با معماری دلنشین و زیبا به عنوان یکی از آثار برجسته معماری ارامنه و آمیزه ای از هنر، فرهنگ و همزیستی است.

ارامنه اراک که شاخه ای از مسیحیان گریگوری هستند در زمان صفویان اغلب به عنوان بازرگان و کشاورز از جلفای اصفهان در روستاها و نواحی شهری اراک پراکنده شدند و در زندگی مسالمت آمیز در کنار سایر ایرانیان آثار فرهنگی، دینی و اجتماعی متعددی را در این خطه به یادگار گذاشته‌اند.

کلیسای «مسروپ مقدس» اراک سال ۷۹ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.


کلیسا درسال ۱۹۱۴ میلادی با بهره گیری از منابع مالی ارامنه اراک و ساکنان ارمنی نشین روستاهای لیلیان خمین و مهاجران، ازنا، کزاز، کمره، هفت جاپلق و بور ساخته شده و علاوه بر برنامه‌های مذهبی، فعالیت‌های عام المنفعه، تمامی امور اجتماعی ارامنه در آن انجام می‌شده است.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بعد از عفو بین الملل، کانون مدافعان حقوق بشر هم خواستار توقف اجرای حکم اعدام محمدحسن رضایی شد

 به گزارش صدای آمریکا-طی روزهای گذشته سازمان عفو بین‌الملل و کانون مدافعان حقوق بشر در بیانیه‌های جداگانه‌ای، خواستار توقف حکم اعدام محمدحسن...