۱۳۹۹ آبان ۱۷, شنبه

چهار شهروند آلمان به دلایل سیاسی در ایران زندانی هستند

 به گزارش دویچه وله فارسی-دولت آلمان تائید کرد که چهار شهروند این کشور در ایران به دلایل سیاسی زندانی شده‌اند. گفته می‌شود حبس شهروندان آلمان برای فشار آوردن به دولت این کشور انجام گرفته است.

رسانه‌های آلمان گزارش دادند که شمار شهروندان آلمانی در زندان‌های ایران بیشتر از آن تعدادی است که تا کنوناعلام شده بود.

روزنامه آلمانی "دی ولت" روز پنجشنبه ۱۵ آبان (۵ نوامبر) نوشت دولت آلمان در پاسخ به پرسش امید نوری‌پور، سخنگوی سیاست خارجی حزب سبزهای آلمان درباره شهروندان آلمانی زندانی،  تایید کرده است که چهار شهروند این کشور در زندان‌های ایران محبوسند.

دو هفته پیش اعلام شد که ناهید تقوی شهروند دو تابعیتی ایرانی- آلمانی در تهران بازداشت شده و در زندان اوین بسر می‌برد.

دولت آلمان درباره هویت و همچنین علت دستگیری سه زندانی دیگر توضیحی نداده است. 

پرسش حزب سبزها درباره زندانی شدن آن عده از شهروندان آلمان بوده است که بنابه دلایل سیاسی در ایران بازداشت شده‌اند.

دولت آلمان پیش از این تائید نکرده بود که ناهید تقوی بازداشت شده است. اما اکنون در توضیح دولت آلمان آمده است که وزارت خارجه این کشور برای روشن شدن علت دستگیری و وضعیت ناهید تقوی به تلاش‌های خود ادامه می‌دهد. در این راستا مقامات آلمانی بارها از وزارت خارجه ایران برای ارائه کمک‌های کنسولی به شهروندان خود درخواست کرده‌اند.

اما جمهوری اسلامی ایران اجازه کمک‌های کنسولی به شهروندان دوتابعیتی ایرانی-آلمانی را نمی‌دهد و این زندانیان را شهروند ایرانی تلقی می‌کند. 

تقوی ۶۶ ساله که در سال ۱۹۸۳ به آلمان آمده و ۱۷ سال است که تابعیت آلمان را نیز در کنار تابعیت ایرانی داراست، در طول ۱۵ سال گذشته بارها به ایران سفر کرده است. بنا بر داده‌های جامعه بین‌المللی دفاع از حقوق بشر، ناهید تقوی از فعالان حقوق زنان و آزادی زنان بوده است. 

مامورین امنیتی در جریان دستگیری کارت شناسایی، گذرنامه آلمانی، لپ تاپ، تلفن همراه و پول نقد ناهید تقوی را توقیف کرده‌اند. ناهید تقوی هم اکنون در سلول انفرادی در زندان اوین است.


امید نوری‌پور، سخنگوی سیاست خارجی حزب سبزهای آلمان 

امید نوری‌پور  از حزب سبزها گفته است که ایران پیش از این شهروندان آمریکایی و بریتانیایی را دستگیر کرده است تا به این کشورها فشار بیاورد. اما دستگیری تعدادی از شهروندان آلمان نشان می‌دهد که دیگر ایران به آلمان امتیازی نمی‌دهد و ظاهرا جمهوری اسلامی با آلمانی‌ها هم رفتار مشابهی در پیش گرفته است.

یکی از آخرین موارد بازداشت آلمانی‌ها در ایران به سال ۱۳۸۹ برمی‌گردد که دو خبرنگار این کشور در تبریز بازداشت شدند و پس از چهار ماه در پی تلاش‌های وزارت خارجه آلمان و با سفر وزیر خارجه وقت به تهران که با اصرار دولت محمود احمدی‌نژاد صورت گرفت، آزاد شدند.

سال ۲۰۱۶ یک مشاور علوم کامپیوتری و تبعه ایران-  اتریش، به نام "کامران قادری" در ایران به جرم جاسوسی دستگیر و به ده سال زندان محکوم شد و اواسط سال میلادی گذشته نیز مسعود مصاحب، دبیرکل انجمن ایران و اتریش پس از ۱۹ماه زندان حکم ده سال زندان قطعی گرفت. اتهام او نیز مانند همه موارد دیگر مربوط به دوتابعیتی‌ها "جاسوسی" اعلام شد، از جمله جاسوسی برای سازمان امنیت آلمان (BND).

شماری از اتباع ایرانی- آمریکایی و بریتانیایی هم به اتهامات مشابه‌ای در زندان‌های جمهوری اسلامی هستند که یکی از محورهای مناقشه میان تهران و واشنگتن است.

در اوایل تیرماه گذشته سخنگوی قوه قضائیه از تایید حکم فریبا عادلخواه خبر داد و اتهامات او را  امنیتی و"اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور" عنوان کرد.

فریبا عادلخواه، محقق مردم‌شناسی دو تابعیتی ایرانی - فرانسوی است که در خرداد ماه ۹۸ از جمله به اتهام جاسوسی، "تبلیغ علیه نظام" و "اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی" در ایران دستگیر شد.

دادرسی‌های غیرمتعارف و غیرشفاف و شائبه تلاش جمهوری اسلامی برای وجه‌المصالحه قرار دادن شهروندان دوتابعیتی برای گرفتن امتیاز از کشورهای خارجی، پیوسته از سوی مدافعان حقوق بشر به عنوان انگیزه بازداشت‌‌های یادشده عنوان شده است.

به نوشته روزنامه آلمانی دی ولت اکنون فقط می‌توان حدس زد که چرا آلمانی‌ها در ایران زندانی هستند. تا کنون روابط آلمان و ایران خوب بوده و این کشور حتی پس از خروج آمریکا از برجام نیز به توافقنامه سال ۲۰۱۵ پایبند بوده است.

بنا به این گزارش اما قوه قضائیه ایران قلمرو تندروهایی است که از همان ابتدا توافق برجام را مورد انتقاد قرار داده‌اند. به ویژه سپاه پاسداران محدودیت‌هایی را که برجام برای برنامه هسته‌ای ایران بوجود آورده را غیرقابل قبول می‌داند. محافظه‌کاران افراطی اکنون نیز ممکن است بخواهند با افزایش فشار بر مدافعان اروپایی در برجام خرابکاری کنند.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بعد از عفو بین الملل، کانون مدافعان حقوق بشر هم خواستار توقف اجرای حکم اعدام محمدحسن رضایی شد

 به گزارش صدای آمریکا-طی روزهای گذشته سازمان عفو بین‌الملل و کانون مدافعان حقوق بشر در بیانیه‌های جداگانه‌ای، خواستار توقف حکم اعدام محمدحسن...