۱۳۹۸ مهر ۱۶, سه‌شنبه

فشار نهادی امنیتی ایران بر یک زن جوان برای اعتراف به همکاری با گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی

به گزارش صدای آمریکا-«زهرا محمدی» عضو انجمن فرهنگی اجتماعی «نوژین» که اوایل خرداد ماه سال جاری بازداشت شده از سوی نهادهای امنیتی به حمایت از گروه های مخالف جمهوری اسلامی متهم شده است. برخی منابع می‌گویند او تحت فشار است تا علیه خود اعتراف کند.

وبسایت حقوق بشری هه‌نگاو روز دوشنبه ۱۵ مهر گزارش داد که «زهرا محمدی» عضو انجمن فرهنگی اجتماعی «نوژین» که هفتە گذشته پس از چهار ماه بازداشت توانست با خانواده خود ملاقات داشته باشد اعلام کرده است که از ابتدای بازداشت تحت شکنجە قرار گرفته تا بە «همکاری و ارتباط با حزب دموکرات» اعتراف کند.


یک منبع مطلع به هه‌‌نگاو گفت، زهرا محمدی در طول ملاقات به خانواده خود یادآور شده است که نهادهای امنیتی سندی دال بر همکاری او با «حزب دموکرات» بە دست نیاوردەاند و اکنون کە از ثابت کردن این اتهام ناامید شدەاند، می‌خواهند او را به همکاری با «حزب کوملە» متهم کنند.

پیش از این زهرا محمدی روز چهارشنبە ٢٧ شهریور بدون اطلاع وکیل و خانوادەاش بە شعبە دوم دادگاه انقلاب سنندج منتقل و بدون برگزاری جلسه دادگاه بە بازداشتگاه برگرداندە شدە بود.

این فعال مدنی اهل دهگلان، که مدت ده سال در سنندج و روستاهای اطراف این شهر مشغول به تدریس زبان کردی بوده است، روز پنج شنبە ٢ خرداد توسط نیروهای ادارە اطلاعات سنندج به همراه دو عضو دیگر انجمن نوژین در منزل شخصی خود بازداشت شد.

انجمن نوژین یکی از انجمن‌های فرهنگی و اجتماعی استان کردستان است کە از سال ۱۳۹۲ آغاز به کار کرده است و در چندین شهر این استان از جملە سنندج، کامیاران، دهگلان، سقز، و بانە فعالیت دارد.

بر اساس گزارش سازمان عفو بین‌الملل در سال ۲۰۱۸ بیش از هفت هزار نفر اعم از شرکت‌کنندگان در تظاهرات، دانشجویان، روزنامه‌نگاران، فعالان حقوق زنان، فعالان محیط زیست، فعالان کارگری، و فعالان حقوق اقوام و اقلیت‌های مذهبی در ایران بازداشت و صدها تن به زندان محکوم شده‌اند.

وزارت خارجه آمریکا نیز بارها و در موارد مختلف برخوردهای خشونت آمیز و سرکوب گسترده معترضان، و نیز نقض مکرر و مداوم حقوق شهروندان ایران توسط رژیم حاکم بر آن کشور را محکوم کرده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بعد از عفو بین الملل، کانون مدافعان حقوق بشر هم خواستار توقف اجرای حکم اعدام محمدحسن رضایی شد

 به گزارش صدای آمریکا-طی روزهای گذشته سازمان عفو بین‌الملل و کانون مدافعان حقوق بشر در بیانیه‌های جداگانه‌ای، خواستار توقف حکم اعدام محمدحسن...