۱۳۹۸ مهر ۲۶, جمعه

حجاب اجباری؛ دادگاه عامل امر به معروف که خشونت به خرج داده بود را محکوم کرد

خبرگزاری هرانا – دادگاه کیفری تهران فردی که به بهانه “امر به معروف و نهی از منکر” فاطمه محمدی، زندانی سیاسی سابق را مورد ضرب و شتم قرار داده بود، به اتهام “ایجاد ضرب و جرح عمدی” به پرداخت دیه محکوم کرد. خانم محمدی در تیرماه سال جاری پس از اینکه توسط مدعی نهی از منکر مورد ضرب و شتم قرار گرفت برای شکایت به کلانتری مراجعه کرد اما در آنجا بازداشت شد. وی پس از آزادی موقت جهت مستند کردن ضرب و شتم توسط این مدعی نهی از منکر به پزشکی قانونی مراجعه کرده و تشکیل پرونده داده بود.



به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز سه‌شنبه ۲۳ مهرماه ۱۳۹۸، عامل امر به معروف و نهی از منکر که فاطمه محمدی زندانی سیاسی سابق را مورد ضرب و شتم قرار داده بود، به پرداخت دیه محکوم شد.

بر اساس این حکم، این متهم با نام “فاطمه موسوی”، توسط شعبه ۱۰۱۸ دادگاه کیفری دو مجتمع قضایی ولیعصر تهران به اتهام “ایجاد ضرب و جرح عمدی” به پرداخت ۱ درصد دیه کامل بابت جرح حارصه سمت چپ صورت، ۴ درصد دیه کامل بابت جرح حارصه بر روی فک تحتانی چپ و راست زیر ابروی چپ و سمت چپ بینی، ۲ درصد دیه کامل بابت دو جرح حارصه در سمت چپ صورت محکوم شده است.
علیرغم عدم همکاری نهادهای قضایی یا انتظامی با فاطمه محمدی در روند پیگیری پرونده و برگزاری دادگاه بدون حضور وکیل، خانم محمدی از پیگیری پرونده خود منصرف نشد.

لازم به ذکر است که با وجود صدور حکم علیه یک عامل امر به معروف و نهی از منکر حکمی سبک صادر شده است و متهم می‌توانست به دلیل ضرب و شتم فاطمه محمدی به سایر مجازات ها نیز محکوم شود.

روز سه‌شنبه ۱۸ تیرماه ۱۳۹۸، هرانا در گزارشی از  بازداشت خانم محمدی در پی بروز درگیری با زنی که به بهانه امر به معروف و نهی از منکر در ارتباط با موضوع حجاب برای وی و چند شهروند دیگر ایجاد مزاحمت کرده، خبر داده بود.

بازداشت این شهروند توسط نیروی انتظامی زمانی صورت گرفت. وی به قصد شکایت از زنی که تحت عنوان امر به معروف و نهی از منکر در ارتباط با موضوع حجاب برای وی و چند شهروند دیگر در محله بهارستان ایجاد مزاحمت کرده بود و به ضرب و شتم این افراد پرداخته بود همراه ضارب در کلانتری ۱۱۹ حاضر شد.
فرد ضارب که مدعی فعالیت ارشادی بود هیچگونه برخورد قانونی را مشاهده نکرد اما خانم محمدی که از ناحیه صورت دچار جراحت شده است بازداشت شد.


به گفته یک منبع مطلع، پس از حضور در کلانتری مامورین به شکایت خانم محمدی رسیدگی نکرده و زنی که خود ایجاد مزاحمت کرده بود در مقام شاکی قرار گرفت و مسئله بی حجابی را دستمایه طرح موضوع علیه خانم محمدی قرار داد.
فاطمه محمدی با گشایش پرونده ابتدا به دادسرا ناحیه ۱۲ و نهایتا به بازداشتگاه میدان آرژانتین منتقل شده بود. وی پس از آزادی موقت جهت مستند کردن ضرب و شتم توسط این مدعی نهی از منکر به پزشکی قانونی مراجعه کرده بود.

یک منبع مطلع پیشتر در خصوص جزییات واقعه که منجر به بازداشت خانم محمدی شد، به گزارشگر هرانا گفته بود: “فاطمه در اتوبوس نشسته بود که خانمی چادری مقابل وی قرار گرفته و با بی احترامی و تهدید تذکر داد که روسری اش را سر کند. این خانم دست بردار نبوده و شروع به داد زدن کرد. ناگهان به فاطمه نزدیک شد و همانطور که داد می زد دستش را روی قفسه سینه وی گذاشته و به صورتش چنگ انداخت بطوریکه دست ها و زیر ناخن هاش کاملا خونی شد”.
این شاهد حادثه داد: “با ادامه درگیری راننده اتوبوس در همکاری با فاطمه مقابل کلانتری توقف کرد و نهایتا فاطمه توانست خانم موسوی(ضارب) را نیز با خود به کلانتری ببرد. با وجود شکایت فاطمه از این خانم مبنی بر زخمی کردن صورتش ساعاتی بعد خانم موسوی کلانتری را ترک کرد، اما فاطمه تا ساعت ۳ بامداد در بازداشتگاه به سر برد و نهایتا با تودیع قرار آزاد شد. فاطمه پس از آزادی به پزشکی قانونی مراجعه کرد که مستندات ضرب و شتم توسط این خانم را به دادسرای ناحیه ۱۲ تهران ارایه دهد”.
لازم به ذکر است فاطمه محمدی، زندانی سیاسی سابق و نوکیش مسیحی در تاریخ ۲۷ آبان‌ماه ۹۶ در تهرانپارس بازداشت و به زندان اوین منتقل شده بود.

این نوکیش مسیحی در تاریخ ۱۸ فروردین ۱۳۹۷ جهت محاکمه در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی احمدزاده حاضر و به اتهام “عضویت در گروه‌های تبشیری، فعالیت مسیحیت و اقدام علیه امنیت ملی از طریق تبلیغ علیه نظام” به ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شده بود. وی نهایتا در بهار سال گذشته با پایان دوران محکومیت از زندان آزاد شد.

FacebookTwitterاشتراک گذاری

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بعد از عفو بین الملل، کانون مدافعان حقوق بشر هم خواستار توقف اجرای حکم اعدام محمدحسن رضایی شد

 به گزارش صدای آمریکا-طی روزهای گذشته سازمان عفو بین‌الملل و کانون مدافعان حقوق بشر در بیانیه‌های جداگانه‌ای، خواستار توقف حکم اعدام محمدحسن...