۱۳۹۸ آبان ۷, سه‌شنبه

سعید دهقان: «دلایل اتهامات مطروحه علیه فریبا عادلخواه و رولان مارشال مشخص نیست»

خبرگزاری هرانا – سعید دهقان، وکیل مدافع فریبا عادل خواه و رولان مارشال اتهامات دو شهروند فرانسوی بازداشت شده در ایران را به ترتیب جاسوسی و  اجماع و تبانی علیه امنیت ملی عنوان کرده و گفته است تاکنون هیچ ادله ای برای اتهامات مطروحه علیه این افراد به وی ارائه نشده است. فریبا عادل خواه خردادماه سال جاری توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود در تهران بازداشت شده بود. رولان مارشال نیز در ماه ژوئن حین سفر به ایران که برای دیدار با خانم عادل خواه صورت گرفته بود بازداشت شده است.


به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایسنا، فریبا عادل خواه و رولان مارشال به ترتیب به جاسوسی و اجماع و تبانی علیه امنیت ملی متهم شده اند.

براساس این گزارش، سعید دهقان در این‌باره گفت: “خانم فریبا عادل‌خواه محقق ایرانی-فرانسوی در حوزه انسان شناسی است که از خردادماه سال جاری به اتهام جاسوسی دستگیر شده است. بعد از خانم عادل‌خواه، رولان مارشال، پژوهشگر فرانسوی که برای دیدن او به ایران آمده بود به اتهام اجماع و تبانی علیه امنیت ملی دستگیر شد و تا امروز چندین بار قرار بازداشت موقتش تمدید شده است.”

دهقان با بیان این که «حوزه فعالیت پژوهشی آقای مارشال آفریقاست» تصریح کرد: “تا این لحظه دلایل اتهامی موکلان که مطابق اصل ۳۲ قانون اساسی باید در کنار ایراد اتهام بیان شود، مطرح نشده است.”

وی افزود: “با توجه به اینکه در مرحله تحقیق فقط یک وکیل حق حضور دارد، بنده و همکارم آقای بهزادی با اجازه مقام قضایی دو نوبت با موکلان ملاقات داشتیم. ضمن اینکه به نظر می‌رسد که دستگیری آقای مارشال به دلیل ارتباط دوستی او با خانم عادل خواه بوده است.”

وی یادآور شد: “پرونده موکلانم در شعبه اول بازپرسی دادسرای امنیت اوین (شهید مقدس) است و هنوز به دادگاه ارسال نشده است. البته ما همچنان در حال مذاکره با مقامات قضایی هستیم و امیدواریم این سوء تفاهم رفع شود، زیرا تا این لحظه هیچ ادله ای برای اتهامات وارده مطرح نشده است.”

اواخر مهرماه وزارت خارجه فرانسه خبر بازداشت یک محقق دیگر فرانسوی به نام رولان مارشال در ایران طی ماه های گذشته را تایید کرده بود. فرانسه بازداشت رولان مارشال را “غیرقابل قبول” توصیف کرده و خواستار آزادی او شده بود. یک سخنگوی وزارت خارجه فرانسه گفت که مقام های کنسولگری فرانسه در ایران چندین بار به دیدن آقای مارشال در زندان رفته اند و با خانواده او در تماس هستند.

ایران تابعیت دوگانه را به رسمیت نمی شناسد و مقام های این کشور قبلا درخواست فرانسه برای دسترسی کنسولی به خانم عادلخواه را رد کرده اند.


در اواخر تیرماه سال جاری علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران،خبر از بازداشت فریبا عادل خواه داده بود. این شهروند دوتابعیتی در تاریخ ۱۷ خردادماه توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود در تهران بازداشت شده بود.

فریبا عادل‌خواه در رشته جامعه شناسی در دانشگاه استراسبورگ در شرق فرانسه آموزش دیده و دکترای خود را در “مردم شناسی اجتماعی و قوم شناسی” از مدرسه “مطالعات عالی علوم اجتماعی” در پاریس دریافت کرده است. وی سالیان درازی است که به عنوان پژوهشگر و مدیر پژوهش، در “بنیاد ملی علوم سیاسی “در پاریس به کار مشغول بوده است. همچنین علاوه بر حضور در مجامع علمی کشورهای مختلف جهان، در دانشگاه‌های ایران نیز با موضوعاتی چون اقتصاد و سیاست سخنرانی‌هایی را انجام می‌داده و به طور مرتب در حال رفت و آمد به ایران بوده است.

پژوهش‌های فریبا عادل‌خواه عمدتاً درباره مسائل زنان و دیگر آسیب‌ها و پدیده‌های اجتماعی در افغانستان و ایران بوده است. او در پژوهش‌های خود همچنین به جنگ و مالکیت ارضی و مدارس مذهبی و نهادهای اجتماعی و سیاسی در افغانستان نگریسته و در پدیده‌های «مهاجرت و دوری» و «فرهنگ مذهبی مردم» بویژه ایرانیان و افغانی‌ها اندیشه کرده است.

خانم عادل‌خواه نویسنده کتاب‌هایی مانند “انقلاب باحجاب: زن مسلمان ایرانی” و “مدرن بودن در ایران” است و سال گذشته هم کتاب دیگری با نام “هزار و یک مرز ایران: سفر و هویت” از او منتشر شد. این کتاب‌ها به زبان فرانسوی منتشر شده است.

لازم به ذکر است طی سال‌های گذشته مقام‌های امنیتی ایران و به خصوص سپاه پاسداران بسیاری از شهروندان دو تابعیتی را در ایران بازداشت کرده‌اند. بسیاری از این افراد به دعوت رسمی از سوی دانشگاه‌ها و موسسات علمی به ایران سفر کرده بود اما در ادامه به “اتهام جاسوسی و همکاری با دولت متخاصم” یا تحت عنوان “پروژه نفوذ” بازداشت و محاکمه شده‌اند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بعد از عفو بین الملل، کانون مدافعان حقوق بشر هم خواستار توقف اجرای حکم اعدام محمدحسن رضایی شد

 به گزارش صدای آمریکا-طی روزهای گذشته سازمان عفو بین‌الملل و کانون مدافعان حقوق بشر در بیانیه‌های جداگانه‌ای، خواستار توقف حکم اعدام محمدحسن...