۱۳۹۸ مهر ۱۳, شنبه

افزایش فشار و تداوم بازداشت یلدا فیروزیان، شهروند بهایی در زندان سمنان

خبرگزاری هرانا – یلدا فیروزیان ،شهروند بهایی اهل سمنان با گذشت نزدیک به پنج ماه از زمان بازداشت همچنان در سلول انفرادی در زندان سمنان نگهداری می‌شود. این زندانی با دخالت نهادهای امنیتی از ارتباط با سایر زندانیان منع شده است. یلدا فیروزیان به همراه دو شهروند بهایی دیگر بهنام اسکندارانی و اردشیر فناییان در تاریخ ۱۰ اردیبهشت‌ماه ۹۸ توسط مامورین امنیتی بازداشت شده بود.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، یلدا فیروزیان، شهروند بهایی اهل سمنان با گذشت نزدیک به پنج ماه از زمان بازداشت همچنان در یکی از سلول انفرادی زندان این شهر نگهداری می‌شود.



یک منبع نزدیک به خانواده این شهروند به گزارشگر هرانا گفت: “یلدا فیروزیان به شکل موقت برای یک ماه یک هم‌سلولی داشته اما با دخالت مسئولین زندان و نهادهای امنیتی از ارتباط با اون نیز منع شده و مجددا به تنهایی در این سلول به سر می برد. وی طی این مدت دو بار همراه دیگران برای ورزش به باشگاه زندان برده شده اما به وی اجازه ارتباط و صحبت کردن با سایر زندانیان در باشگاه نیز داده نشده است”.
این منبع مطلع همچنین افزود: “زندان سمنان که پیشتر کاروانسرا بوده دارای شرایط بسیار نامناسبی بوده و مملو از حشرات موذی همچون شپش و ساس است. علی‌رغم پیگیری خانواده و موافقت قاضی با تماس تلفنی تحت الحفظ خانم فیروزیان، تماس‌های تلفنی وی نیز اخیرا قطع شده و این موضوع در کنار شرایط بسیار بد زندان باعث افزایش نگرانی خانواده از وضعیت وی شده است”.
لازم به ذکر است در تاریخ ۱۰ اردیبهشت‌ماه ۹۸، یلدا فیروزیان به همراه دو شهروند بهایی دیگر به نام های اردشیر فنائیان و بهنام اسکندرانی (اسکندریان) توسط مامورین اداره اطلاعات سمنان و با ارائه حکم قضایی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند. مامورین در زمان بازداشت تعدادی از وسایل شخصی این شهروندان را نیز ضبط کرده و با خود برده بودند.

پرونده این سه شهروند بهایی طی ماه های اخیر به دادگاه انقلاب سمنان ارسال شده است با این حال این شهروندان تا کنون از حق داشتن وکیل و آزادی موقت محروم بوده اند.
شهروندان بهایی در ایران از آزادی‌های مرتبط به باورهای دینی محروم هستند، این محرومیت سیستماتیک در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.

بر اساس منابع غیررسمی در ایران بیش از سیصد هزار نفر بهایی وجود دارد اما قانون اساسی ایران فقط اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی گری را به رسمیت شناخته و مذهب بهاییان را به رسمیت نمی‌شناسد. به همین دلیل طی سالیان گذشته همواره حقوق بهائیان در ایران به صورت سیستماتیک نقض شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بعد از عفو بین الملل، کانون مدافعان حقوق بشر هم خواستار توقف اجرای حکم اعدام محمدحسن رضایی شد

 به گزارش صدای آمریکا-طی روزهای گذشته سازمان عفو بین‌الملل و کانون مدافعان حقوق بشر در بیانیه‌های جداگانه‌ای، خواستار توقف حکم اعدام محمدحسن...