۱۳۹۸ مهر ۲۲, دوشنبه

طرح تشدید مجازات اسیدپاشی در مجلس اصلاح شد

خبرگزاری هرانا –  طرح تشدید مجازات اسیدپاشی و حمایت از بزه دیدگان ناشی از آن بار دیگر در مجلس شورای اسلامی تصحیح شد. ماه گذشته نیز نیز برخی مواد این طرح توسط نمایندگان مجلس اصلاح شده بود. تاکنون ۵ ماده از طرح تشدید مجازات اسیدپاشی و حمایت از بزه دیدگان در جلسه علنی مجلس مورد موافقت نمایندگان قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از اعتمادآنلاین، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز مجلس طرح تشدید مجازات اسید پاشی و حمایت از بزه دیدگان ناشی از آن را که از شورای نگهبان اعاده شده بود بررسی و اصلاح کردند.



براساس اصلاحات انجام شده در ماده ۱ این طرح هر کس عمدا با پاشیدن اسید یا هر نوع ترکیبات شیمیایی دیگر با هر میزان غلظت موجب جنایت بر نفس، عضو یا منفعت شود در صورت مطالبه از ناحیه مجنی علیه یا ولی دم حسب مورد با رعایت شرایط مقرر در کتاب قصاص، به قصاص نفس یا عضو یا منفعت محکوم می‌شود.

در ادامه نمایندگان ماده ۲ این طرح را بررسی کرده و اصلاحاتی را در آن اعمال کردند.

براساس ماده ۲ این طرح هرگاه شخصی مرتکب جرم موضوع این قانون شود و مجازات آن قصاص نباشد یا به هر علتی مانند مصالحه اولیای دم قصاص اجرا نشود مرتکب علاوه بر پرداخت دیه یا ارش یا وجه‌المصالحه حسب مورد مطابق مقررات مربوطه به ترتیب مجازات می‌شود.

براساس تبصره این ماده در مواردی که به علت مرگ یا فرار دسترسی به مرتکب اسیدپاشی ممکن نباشد طبق مقررات مواد ۴۳۵ و ۴۷۴ قانون مجازات اسلامی عمل می‌شود. با اصلاحات انجام شده نمایندگان تبصره این ماده را حذف کردند.

پیش از این نیز در تاریخ ۱۱ شهریورماه سال جاری مواد ۱ الی ۳ این طرح در توسط نمایندگان مجلس شامل اصلاحات دیگری نیز شده بود.

تاکنون پنج ماده از ۷ ماده طرح تشدید مجازات اسیدپاشی و حمایت از بزه دیدگان در جلسه علنی مجلس مورد موافقت نمایندگان قرار گرفته است. نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز سه‌شنبه ۳۱ اردیبهشت ۹۸، ماده های ۳، ۴ و ۵ طرح تشدید مجازات اسید پاشی و حمایت از بزه دیدگان ناشی از آن را بررسی و در نهایت تصویب کردند. یک روز پیش از آن نیز ۲ ماده دیگر از این طرح به تائید نمایندگان مجلس رسیده بود

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بعد از عفو بین الملل، کانون مدافعان حقوق بشر هم خواستار توقف اجرای حکم اعدام محمدحسن رضایی شد

 به گزارش صدای آمریکا-طی روزهای گذشته سازمان عفو بین‌الملل و کانون مدافعان حقوق بشر در بیانیه‌های جداگانه‌ای، خواستار توقف حکم اعدام محمدحسن...