۱۳۹۸ مهر ۲۹, دوشنبه

عاطفه رنگریز در اعتراض به ممانعت از آزادی‌اش "اعتصاب غذا کرد"

به گزارش دویچه وله فارسی-به گزارش سازمان‌های حقوق بشری، عاطفه رنگریز در اعتراض به ممانعت از آزادی خود با وجود صدور قرار وثیقه، دست به اعتصاب غذا زده است. این فعال مدنی با انتشار نامه‌ای نوشت: «بدن خود را سلاحی می‌کنم علیه بی‌عدالتی.»

به گزارش منابع حقوق بشری، عاطفه رنگریز، فعال مدنی و حقوق زنان که در زندان قرچک ورامین به سر می‌برد، با انتشار نامه‌ای ضمن اعتراض به "برخورد غیرقانونی" با پرونده‌اش، از اعتصاب غذای خود از روز چهارشنبه گذشته خبر داده است.


کمپین حقوق بشر در ایران امروز یکشنبه ۲۸ مهر (۲۰ اکتبر) با استناد به "یک منبع مطلع از پرونده" این فعال مدنی نوشت که «علیرغم صدور چندین باره قرار کفالت و قرار وثیقه، بازجوی وزارت اطلاعات مانع از آزادی خانم رنگریز شده است.»

این "منبع مطلع" گفته است: «بازجوی عاطفه در پرونده او نوشته به دلیل عدم همکاری تقاضای اشد مجازات کرده و علیرغم موافقت دادیار زندان و دادستان تهران با انتقال عاطفه به زندان اوین، مانع این انتقال شده و عاطفه در حالی در قرچک ورامین زندانی است که دیگر کسانی که با او بازداشت شده بودند مدتها است از قرچک به اوین منتقل شده‌اند.»

عاطفه رنگریز، فعال حقوق زنان، روز ۱۱ اردیبهشت‌ماه سال جاری (۱۳۹۸) هم‌زمان با روز جهانی کارگر در جریان تجمع اعتراضی در مقابل مجلس شورای اسلامی بازداشت و از سوی محمد مقیسه، قاضی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به اتهام "اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی و اخلال در نظم عمومی" به ۱۱ سال و شش ماه زندان و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد.

"بدن خود را سلاحی می‌کنم علیه بی‌عدالتی"

برخی منابع حقوق بشری همچون "هرانا" جمعه گذشته متن نامه عاطفه رنگریز را منتشر کرده بودند. او در این نامه با اعلام اعتصاب غذای خود از روز چهارشنبه گذشته، گفته بود: «بدن خود را سلاحی می‌کنم در برابر این همه بی‌عدالتی که بر ما گذشت و می‌گذرد و اعتصاب غذای خود را در اعتراض به عدم پذیرش غیرقانونی وثیقه‌ای که تاکنون پنج بار با در بسته و دیوارها روبرو شد و همچنین صدور احکام ناعادلانه و نگهداری غیرقانونی در زندان قرچک اعلام می‌کنم.»

خانم رنگریز در نامه خود که تاریخ ۲۴ مهر ۹۸ را بر خود داشت، افزوده بود: «نیک آگاهم که جان من برای آنان‌که به بازی‌اش گرفته‌اند ارزش محافظت ندارد، و این رنج را برای شکستن این دیوار سکوت که قتل خاموش جامعه‌ مدنی و صدای حق‌طلبی ما است، تحمل می‌کنم. از این رو، نوشته‌ام را با دو کلمه تمام می‌کنم که پژواک آن در سرتاسر تاریخ ما فرودستان پیچیده است: "یا مرگ یا آزادی".»

عاطفه رنگریز از جمله ۳۵ نفری است که در تجمع روز جهانی کارگر در برابر مجلس شورای اسلامی دستگیر شدند. از این عده، خانم رنگریز، ندا ناجی و مرضیه امیری همچنان در بازداشت هستند.

"منبع مطلع" کمپین حقوق بشر در ایران درباره پرونده عاطفه رنگریز به این سازمان حقوق بشری گفت: «عاطفه و ندا ناجی نه در تجمع که بعد از آن دم مترو بهارستان بازداشت شدند. برای عاطفه قرار کفالت صادر و همه کار انجام شد اما او را آزاد نکرده و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل کردند. گفتند خواسته وزارت اطلاعات است و سه چهار روز دیگر آزاد می‌شود باز به قرچک بردند.»

"وثیقه‌گذار را اصلا به دادگاه راه نمی‌دهند"

به گفته این منبع: «ندا ناجی و دیگر بازداشت‌شدگان سیاسی که در قرچک بودند به زندان اوین منتقل شده‌اند اما عاطفه به اتفاق سپیده قلیان در قرچک هستند. عاطفه چندین بار درخواست داده به دادستان و دادیار و رئیس زندان و همه مسولین مربوطه نامه نوشته که او را به اوین منتقل کنند، همه هم گفته‌اند که ما دستور داده‌ایم که منتقل شوی، آخرین بار هم که عباسی، نماینده دادستان به عاطفه گفته من نمی‌دانم چرا هنوز منتقل نشدی. به نظر می‌رسد که دارند بازی در می‌آورند. مدام قول می‌دهند و نمی‌برند دادستان و دادیار ناظر بر زندان، همه می‌گویند ما موافقت کردیم نمی‌دانیم چرا نمی‌فرستند.»

این "منبع مطلع" افزود: «وثیقه را قبول نمی‌کنند و وثیقه‌گذار را اصلا به دادگاه راه نمی‌دهند. وکیل می‌رود بالا می‌گوید وثیقه‌گذار آمده ولی راه نمی‌دهند و در پرونده می‌زنند عدم تامین وثیقه. هیچ سندی هم وجود ندارد که اثبات کنید وثیقه‌گذار آمده برای وثیقه سنگین دو میلیارد. انگار فکر می‌کردند خانواده نمی‌تواند تامین کند اما مادر عاطفه از شهرستان مدام می‌آمد پی‌گیری می‌کرد و بالاخره تامین کرد. چند روز متوالی، چند سند بردند اما راهشان ندادند و رسما سر کار گذاشته‌اند.»

به گفته این منبع، همراهی و پیوستن عاطفه رنگریز به عنوان فعال حقوق زنان به اعتراضات کارگری برای "مأموران و بازجویان وزارت اطلاعات سنگین بود" و به همین خاطر نیز به گفته او "می‌خواهند زهر چشم بگیرند".

عاطفه رنگریز که پس از بازداشت در برابر مجلس به زندان اوین منتقل شده بود، پس از گذشت بیش از یک ماه در روز ۱۹ خردادماه گذشته به همراه ندا ناجی، فعال زنان، به زندان قرچک ورامین منتقل شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بعد از عفو بین الملل، کانون مدافعان حقوق بشر هم خواستار توقف اجرای حکم اعدام محمدحسن رضایی شد

 به گزارش صدای آمریکا-طی روزهای گذشته سازمان عفو بین‌الملل و کانون مدافعان حقوق بشر در بیانیه‌های جداگانه‌ای، خواستار توقف حکم اعدام محمدحسن...