۱۳۹۸ مهر ۱۶, سه‌شنبه

سیما بهروزی، شهروند بهایی به حبس محکوم شد/ سند

خبرگزاری هرانا – سیما بهروزی مهدی آبادی، شهروند بهایی ساکن یزد توسط دادگاه انقلاب این شهر به تجمل ۳ ماه حبس تعزیری محکوم شد. جلسه دادگاه وی در تاریخ ۲۷ مردادماه برگزار شده بود. این شهروند بهایی پیشتر به دلیل فعالیت در فضای مجازی تحت عناوین مختلف در دادسرای یزد تفهیم اتهام و به زندان یزد منتقل شده و پس از دو روز با تودیع قرار وثیقه آزاد شده بود.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سیما بهروزی مهدی آبادی، شهروند بهایی ساکن یزد به ۳ ماه حبس تعزیری محکوم شد.



بر اساس دادنامه صادره توسط دادگاه انقلاب یزد، این شهروند بهایی از بابت اتهام “عضویت در یکی از گروه های معارض نظام” به ۳ ماه حبس تعزیری و در خصوص اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام” نیز تبرئه شده است.
روز چهارشنبه ۱۱ تیرماه ۹۸، سیما بهروزی مهدی آبادی، طی ابلاغیه ای به دادگاه انقلاب این شهر احضار شده بود. جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات وی در تاریخ ۲۷ مردادماه سال جاری در شعبه یک دادگاه انقلاب یزد به ریاست قاضی دشتی پور برگزار شده بود.

لازم به ذکر است این شهروند بهایی در تاریخ ۲۹ اسفندماه سال گذشته توسط پلیس امنیت احضار و در خصوص فعالیت در فضای مجازی طی رو مرحله مورد بازجویی قرار گرفت.

پس از مدتی طی ابلاغیه ای از سوی شعبه ۴ دادسرای یزد به این شعبه احضار و از بابت اتهامات “تبلیغ آیین بهایی و عضویت در گروه های معاند نظام” تفهیم اتهام شد. این شهروند بهایی پس از تفهیم اتهام به دلیل عدم توانایی در تامین وثیقه بازداشت و به زندان یزد منتقل شد و پس از دو روز با تامین وثیقه ۲۵۰ میلیون تومانی تا پایان مراحل دادرسی از این زندان آزاد شد.

شهروندان بهایی در ایران از آزادی‌های مرتبط به باورهای دینی محروم هستند، این محرومیت سیستماتیک در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.
بر اساس منابع غیررسمی در ایران بیش از سیصد هزار نفر بهایی وجود دارد اما قانون اساسی ایران فقط اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی گری را به رسمیت شناخته و مذهب بهاییان را به رسمیت نمی‌شناسد. به همین دلیل طی سالیان گذشته همواره حقوق بهائیان در ایران به صورت سیستماتیک نقض شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بعد از عفو بین الملل، کانون مدافعان حقوق بشر هم خواستار توقف اجرای حکم اعدام محمدحسن رضایی شد

 به گزارش صدای آمریکا-طی روزهای گذشته سازمان عفو بین‌الملل و کانون مدافعان حقوق بشر در بیانیه‌های جداگانه‌ای، خواستار توقف حکم اعدام محمدحسن...