۱۳۹۸ مهر ۲۶, جمعه

: تحقیر حقوق زنان

 عفو بین‌الملل: خودسوزی سحر از پیامدهای تحقیر حقوق زنان در ایران است. 

اسفند ۱۳۹۷، سحر خدایاری، ۲۹ ساله، با سرپیچی از ممنوعیت ورود زنان به استادیوم‌ فوتبال در ایران، با پوشیدن لباس مردانه تلاش کرده بود وارد ورزشگاه آزادی تهران شود و بازی تیم محبوب خود را تماشا کند. اما مأموران انتظامات استادیوم که متوجه زن بودن او شده بودند، مانع ورود او به ورزشگاه شدند. او متعاقباً به زندان منتقل شده و دو روز بعد به قید وثیقه آزاد شد؛ این زندان که قبلا مرغداری بوده، در حال حاضر محل نگهداری چند صد زنی است که به ارتکاب جرایم سنگین متهم و محکوم شده‌اند و شرایطی غیربهداشتی و جمعیتی بیش از حد ظرفیت دارد.


دختری که اسم وی در شبکه های اجتماعی “سحر” عنوان شده است، در مقابل دادسرای تهران اقدام به خودسوزی کرد. خواهر این دختر جوان می گوید سحر در اسفندماه سال گذشته به هنگام ورود به ورزشگاه آزادی توسط مامورین بازداشت و به زندان منتقل شده است. او همچنین از ابتلای خواهرش به بیماری “دوقطبی” خبر داده و اعلام کرده است سحر پس از حضور در دادسرا برای گرفتن گوشی موبایلش، مطلع شده که به ۶ ماه حبس محکوم شده و در واکنش به این حکم اقدام به خودسوزی کرد و چندی بعد به علت سوختگی 90% جان خود را از دست داد.

مرگ دختر آبی با واکنش های گسترده ای از سوی فوتبالیست‌ها، هنرمندان، سیاستمدارها و سازمان های حقوق بشری در داخل و خارج از کشور ، سازمان عفو بین الملل مواجه شد.

در حالی که واکنش‌های جهانی به مرگ سحر خدایاری، معروف به «دختر آبی»، و محرومیت ناعادلانه دختران و زنان ایران از ورود به ورزشگاه‌‌ها برای تماشای مسابقات ورزشی همچنان ادامه دارد، حسن روحانی در جلسه هیئت دولت بدون اشاره مستقیم به این موضوع، «شرکت در انتخابات» را راه رفع مشکلات دانست.

سازمان عفو بین الملل با صدور اطلاعیه ای مطبوعاتی مرگ سحر خدایاری، شناخته شده به “دختر آبی” را نتیجه بی اعتنایی شدید مقامات و مسئولان ایرانی به حقوق زنان خوانده است. عفو بین الملل با اشاره به اینکه ایران تنها کشوری است که مانع ورود زنان به استادیوم های فوتبال می شود تاکید کرده است که تنها “جرم” (سحر خدایاری) زن بودن در کشوری بود که زنان در آنجا مورد تبعیض قرار می‌گیرند، تبعیضی که در قوانین نهادینه شده و به هراس‌ انگیزترین شیوه‌ های قابل تصور در تمام عرصه‌ های زندگی زنان نمود کرده است.

 در ویژه ‌برنامه‌ای که پنج شنبه ۲۱ شهریور با حضور دو کارشناس از تلویزیون ایران پخش شد، ورزشکارانی که به جان باختن دختر آبی واکنش نشان داده و خواستار اقدامی در این زمینه بودند، به بازی در زمین دشمن متهم شدند. 

معترضانی که انگ "بیماری روانی" می‌خورند

روزنامه کیهان در گفت‌وگو با پدرش و از زبان او نوشته که این دختر مشکل روحی داشته و "زود عصبانی می‌شده است".

شاید حق با پدر و خواهر سحر باشد، شاید او مشکلات روحی و روانی داشته اما وقتی پدر او با افتخار می‌گوید حتی برای تماشای فوتبال از تلویزیون برای دخترش از مراجع استفتاء کرده، وقتی پدرش تصریح می‌کند که سحر بدون اجازه خانواده برای تماشای مسابقه فوتبال به استادیوم رفته بوده، وقتی تاکید می‌کند که این خانواده متدین و مذهبی و مقید هستند، و وقتی شور و حرارت این دختر برای رفتن به استادیوم را می‌بینیم، آن وقت شاید بتوان فهمید بیماری افسردگی یا روانی او از کجا ریشه گرفته است.

شاید بهترین نوشته را در این باره "حورا سپهر" در صفحه فیس بوکش نوشت: «افسردگی، اختلال دو قطبی و پریشان حالی زنان ایرانی اغلب یک مسئله اجتماعی و عمومی است. زنانی که افسردگی دارند، آنهایی که به بیماری دو قطبی مبتلا هستند و زنانی که تن و جانشان را به آتش می‌زنند از ابتدا افسرده و عصبی و پریشان متولد نشدند. زمانه با آنها چنین کرد.»

ناصر مکارم شیرازی در پاسخ به این پرسش نوشت که «جو حاکم در ورزشگاه‌ها برای حضور زنان مناسب نیست و اضافه بر این در بعضی انواع ورزش، مردان پوشش مناسبی در برابر زنان ندارند».

دست زدن به روش‌های رادیکال برای بیان اعتراض، تاریخی به قدمت جنبش‌های اعتراضی دارد. آنچه اما در ایران بیشتر به چشم می‌آید، متهم کردن این گونه افراد به ابتلا به بیماری‌های روانی است.

در ایران اما وضع به گونه دیگری است. اکثر کسانی که در اعتراض به فشارهای موجود دست به حرکات اعتراضی رادیکال می‌زنند به مبتلا بودن به بیماری روانی یا افسردگی حاد متهم می‌شوند.

مشهورترین نمونه خودسوزی اعتراضی در ایران پس از انقلاب، هما دارابی است. او که یار و همرزم پروانه فروهر در حزب ملت ایران، روانپزشک و استاد دانشگاه بود و به علت اعتراضاتش به حجاب اجباری ممنوع‌التدریس شده بود در اسفند ۱۳۷۲ در میدان تجریش تهران خود را آتش زد.

پس از مرگ او بارها و بارها گفته شد که او دچار افسردگی شدید بوده و مشکلات روحی داشته است.

پیش از هما دارابی، در شهریور ۱۳۶۶ "نیوشا فرهی" هوادار سازمان چریک‌های فدایی خلق ایران در اعتراض به حضور علی خامنه‌ای در مقر سازمان ملل در نیویورک مقابل این محل خود را به آتش کشید.

روزنامه کیهان با مقایسه خودسوزی نیوشا فرهی و سحر خدایاری مدعی شده که: «یک هفته بعد از این ماجرا معلوم شد مرکزیت گروه یاد شده (چریک‌های فدایی خلق) از بیماری افسردگی وی که در حال مداوا نیز بود سوء‌استفاده کرده و به او قبولانده بود خودش را به آتش بکشد و تاکید کرده بود که این اقدام یک حرکت نمادین خواهد بود.»

در اسفند ۱۳۸۷ نیز مردی که نام او "محمدرضا کلاورزانی مقدم" و جانباز جنگ اعلام شد مقابل مجلس شورای اسلامی دست به خودسوزی زد. یک روز پس از این اقدام اعتراضی علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی گفت "این فرد نه جانباز بلکه معتاد بوده است". مسئول پرونده این فرد ، معتاد بودن او را رد کرد.

کودک همسری

آسیب‌های جسمی و روانی ناشی از کودک همسری ضربات جبران ناپذیری را بر روی زندگی دختران به‌ویژه بارداری‌های زیر ۱۸ سال، مرگ‌ومیر مادران، افسردگی، و بعضاً اقدام به خودکشی در کنار آسیب‌هایی مانند طلاق ، بازماندن از تحصیل و پایداری چرخه فقر فرهنگی و اقتصادی است.

مدتی پیش علی کاظمی، مشاور معاون حقوقی قوه قضائیه با اشاره به ازدواج ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار کودک در یک سال، گفت که این‌ها به طور رسمی ازدواج کرده‌اند، اما مشکل عمده ما افرادی هستند که خارج از فرآیند رسمی ازدواج می‌کنند. از سوی دیگر ازدواج مردان سن بالا با دختران کم سن و سال ، کودک آزاری محسوب می‌شود. دی ماه امسال کمیسیون حقوقی قضایی مجلس طرح ممنوعیت کودک-همسری را رد کرد.

بر اساس آمار منتشر شده بالغ بر ۹۵ هزار مورد طلاق زنان زیر ۱۹ سال در فاصله سال‌های ۹۰ تا ۹۴ ثبت شده که حدود ۵ هزار و ۷۶۰ مورد از این طلاق‌ها مربوط به ازدواج‌هایی است که سن زوجین کمتر از ۱۵ سال است.

او نهایتاً زمانی که دوباره باردار بوده موفق به جدایی از همسرش شده است. زمانی که بچه دار شده است بچه اش را از او گرفته اند و بعد از این همه سال تاکنون نتوانسته است فرزند خود را ببیند.

بارها دیده شده که صدا و سیما بچه دار شدن را ترویج داده اند و مردم را تشویق به بچه دار شدن کرده اند. شبکه 5 صدا و سیما چندی قبل خانمی را دعوت کرده بودند که کودک همسری بود ،خانمی متولد ۶۴، در ۱۵ سالگی ازدواج کرده، ۷ فرزند دارد، و دوباره پا به ماه است ، یک دوقلو هم سقط شده دارد ، در خانه ای ۸۵ متری زندگی می کند و با نهایت رضایت از زندگی خود تعریف می کرده است و در صحبتهایش اشاره می کرده به این که آقا گفته است بچه دار شوید ، این خود نشان دهنده تبلیغ به کودک همسری می باشد.

حجاب اجباری

چهل سال از انقلاب اسلامی ایران و آغاز بحث حجاب اجباری در این کشور می‌گذرد. آیین‌نامه‌ها و راهکارهای زیادی در این سال‌ها برای “گسترش فرهنگ عفاف و مقابله با روند فزاینده بدحجابی” به تصویب رسیده‌اند و ابلاغ شده‌اند ولی آنچنان که شواهد نشان می‌دهند، نتوانسته‌اند بخش قابل توجهی از زنان این سرزمین را با حجاب اجباری همراه کنند.

حکومت در این سال‌ها برای به کرسی نشاندن حجاب اجباری از ابزارهای انتظامی و امنیتی هم بهره گرفته است. پلیس ویژه نظارت بر پوشش زنان، “گشت ارشاد” که نوع برخوردش با شهروندان همواره انتقادهای فراوانی را به همراه داشته است یکی از این تلاش‌هاست.

عفو بین‌الملل: معترضان حجاب اجباری برای اعتراف تلویزیونی زیر فشار بی‌رحمانه هستند

سه معترض به حجاب اجباری هریک به ۱۰ سال حبس محکوم شدند

یاسمن آریانی، منیره عربشاهی و مژگان کشاورز به دلیل اعتراض به حجاب اجباری مجموعا به ۵۵ سال حبس محکوم شدند. طبق قانون مجازات اسلامی برای هریک از آنها ۱۰ سال حبس تعزیری قابل اجراست.

مامورانی که یک زن را ضرب‌وشتم کرده بودند، لوح تقدیر و هدیه نقدی گرفتند

اسید پاشی

قوانین پیشگیرانه ای برای دسترسی به اسید در بازارهای ایران وجود ندارد. مجلس اخیرا ضمن مخالفت با محدود کردن دسترسی آسان به خرید و فروش اسید، برای “اسیدپاشی با قصد ایجاد ناامنی” مجازات اعدام در نظر گرفته است. با این حال روز بروز قربانیان اسیدپاشی دیگری شناسایی می شوند. اسید اسلحه بی‌ صدا شده و دائم قربانی می‌گیرد.

دکتر فروتن رئیس انجمن کمک به قربانیان اسیدپاشی که در هفته‌های اخیر سه زن قربانی اسیدپاشی را در دفتر انجمن ویزیت کرده، می‌گوید:« در هفته‌های اخیر زنی را ویزیت کردم که صورتش کاملاً صاف شده بود. دو چشمش را از دست داده بود. این خانم قبل از اسیدپاشی بسیار زیبا بود. این خانم و دو زن دیگر اطراف تهران یا در جنوب شهر تهران زندگی می‌کنند و تا به حال موضوع اسیدپاشی‌شان رسانه‌ای هم نشده است.

همچنین به نقل از او پوران پویایی را چندی پیش دیدم. زن ۵۰ ساله‌ای که چندین سال پیش قربانی اسیدپاشی شوهر معتادش شده بود. هیچگاه خبر اسیدپاشی‌اش از محدوده خانه‌اش فراتر نرفته بود تا اینکه با ما گفت‌و‌گو کرد.

او می‌گوید: «بسیاری از قربانیان اسیدپاشی بعد از این ماجرا دچار خشم و نفرت شده‌اند و به مشاوره و روانپزشکی جدی نیاز دارند.

دوچرخه سواری زنان

برخورد با دوچرخه سواری زنان در برخی از شهرهای ایران نیز افزایش یافته از جمله در اصفهان که پس از انتقاد امام جمعه اصفهان، دادستانی این استان، به نیروی انتظامی دستور داده است تا جلوی زنان دوچرخه سوار را بگیرد و دوچرخه آن‌ها را به پارکینگ منتقل کند.

زمزمه‌هایی از ممنوع شدن استفاده دوچرخه‌های «بیدود» برای زنان در تهران به گوش می‌رسد

برخی کاربران در شبکه های اجتماعی از محدودیت استفاده از دوچرخه‌های اپلیکیشن بیدود در تهران برای زنان خبر می دهند.

بازداشت ۷۰ زن دوچرخه سوار در میدان ولی عصر تهران

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوال یک خبرنگار در ارتباط با بازداشت ۷۰ زن دوچرخه سوار در میدان ولی عصر تهران، دلیل بازداشت این شهروندان را تخلفات انجام گرفته در خصوص “عفاف و حجاب” عنوان کرده است.

بازداشت این زنان دوچرخه سوار در حالی صورت گرفته است که پیشتر معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده درباره اینکه برخی از مسئولان دوچرخه سواری را برای زنان ممنوع کرده اند و حتی نهادهای قانونی هم وارد مسئله شده اند گفت: دوچرخه موتور نیست که بگویم گواهینامه لازم دارد، از قدیم خانم ها برای تردد از دوچرخه استفاده می کردند و قانونی نداریم که دوچرخه سواری خانم ها را ممنوع کرده باشد.

آوازخواندن

ویدئوی آوازخوانی نگار معظم که روز جمعه ۲۷ اردیبهشت ماه در میان یک تور گردشگری در روستای تاریخی ابیانه که اقدام به اجرای آواز به صورت تک خوانی کرده بود در شبکه های مجازی دست به دست شد و کاربران آن رویداد را «از زیبایی‌های ایران» دانستند و پس از مدتی این خواننده شیرازی از سوی دادستانی عمومی و انقلاب این شهر احضار و راهنمای گردشگران این تور نیز به مراجع قضائی معرفی شد.و چندی بعد به ۱۰ سال زندان محکوم شد.

ممانعت از اجرای موسیقی خوانندگان زن در ارومیه

کنسرت گروه هنری “دلیار” که قرار بود با اجرای خوانندگان به نفع بیماران سرطانی در بیمارستانی در ارومیه برگزار شود، توسط ستاد فرماندهی انتظامی این شهرستان لغو شد. ممانعت از اجرای این گروه هنری، به بهانه عدم ارایه موافقت‌نامه کتبی از فرماندهی انتظامی استان صورت گرفته است. استاندار آذربایجان غربی وعده داده است که دلیل برگزار نشدن این کنسرت را پیگیری کند.

بر اساس قوانین جمهوری اسلامی ایران، کنسرت زنان برای زنان به صورت تک خوانی مجاز است و به صورت همخوانی برای آقایان نیز مجاز محسوب می‌شود. با این حال و اگرچه خوانندگی زنان در ایران منع قانونی صریحی ندارد، اما طی ۴۰ سال گذشته هنرمندان زن از خوانندگی محروم شده و تعدادی از خوانندگان مرد نیز به دلیل کار با خوانندگان زن یا مشخص بودن صدای زن در کارهایشان ممنوع الفعالیت شده‌اند.

دیه زن و مرد برابر شد بعد از 40 سال!!!

بر اساس رای دیوان عالی کشور دیه زنان و مردان از این پس یکسان پرداخت می شود و صندوق تامین خسارت های بدنی ملزم به پرداخت مابه التفاوت دیه است.

ارث زنان نصف ارث مردان است

ارث زنان در اسلام نصف ارث مردان در نظر گرفته شده. پسر دو برابر دختر، برادر دو برابر خواهر و شوهر دو برابر زن. چرا؟ 

روشنفکران دینی اما تفسیری دیگری دارند. آنها می‌گویند ارث زنان نصف مردان در نظر گرفته شده چرا که مردان وظایف و مسئولیت‌های بیشتری دارند. مردان در اسلام نان‌آور خانواده هستند و پرداخت نفقه و مهریه هم بر دوش آنهاست؛ در صورتیکه بارها دیده شده که زنان هم نان آور خانه هستند و پا به پای مردان کار می کنند و حتی بعضاً دیده شده که زنان از مردان هم بیشتر کار می کردند و زندگی را بصورت مستقل اداره می کنند ولی متأسفانه هنوز هم این تبعیض ها به چشم می خورد. 

اسلام شهادت یک زن را به اندازه یک مرد مجنون ادواری هم قبول ندارد

اعلامیه جهانی حقوق بشر

ماده 1: همه آزاد و برابر بدنیا آمده اند

ماده 2: عدم تبعیض

ماده 3: حق حیات برای همه

ماده 6: ارزش انسانی در همه جا

ماده 7: همه در برابر قانون مساوی هستند

ماده 10: حق محاکمه قانونی برای همه

ماده 11: حق و اصل برائت

ماده 12: عدم دخالت در احوال شخصی

ماده 16: حق آزادی انتخاب همسر

ماده 18: حق آزادی عقیده

ماده 19: حق آزادی بیان

ماده 25: حق خوراک و مسکن و مراقبتهای طبی و خدمات لازم اجتماعی برای همه

هدف پنجم سند 2030: دستیابی به تساوی جنسیتی و توانمند سازی تمام زنان و دختران

– پایان دادن به همه اشکال تبعیض علیه زنان و دختران در همه جا

-ریشه کنی همه انواع خشونت علیه زنان و دختران در حوزه های عمومی و خصوصی، از جمله: در زمینه قاچاق انسان و سوء استفاده جنسی و غیره…

– ریشه کنی همه اقدامات زیان بار مانند ازدواج کودکان، ازدواج در سنین بسیار پایین و ختنه زنان

– انجام اصلاحاتی برای برقراری تساوی حقوق زنان و مردان به منظور دسترسی زنان به منابع اقتصادی و امکان مالکیت و کنترل دارایی ها از قبیل: زمین و سایر اشکال دارایی توسط آنان و همچنین برقراری حق دسترسی زنان به خدمات مالی، ارثیه، و منابع طبیعی، درراستای قوانین ملی(کشورها)

– ارتقای کاربرد فناوری توانمند کننده، به ویژه فناوری اطلاعات و ارتباطات به منظور ترویج توانمد سازی زنان

– تقویت و اتخاذ سیاست های مطمئن و مناسب و همچنین وضع قوانین قابل اجرا برای ترویج تساوی جنسیتی و توانمندسازی همه زنان و دختران در کلیه سطوح


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بعد از عفو بین الملل، کانون مدافعان حقوق بشر هم خواستار توقف اجرای حکم اعدام محمدحسن رضایی شد

 به گزارش صدای آمریکا-طی روزهای گذشته سازمان عفو بین‌الملل و کانون مدافعان حقوق بشر در بیانیه‌های جداگانه‌ای، خواستار توقف حکم اعدام محمدحسن...