۱۳۹۸ مرداد ۲۸, دوشنبه

با وجود حجاب اجباری و راه سخت لژیونر شدن؛ «گلنوش خسروی» به تیم کوناک اسپور ترکیه پیوست



ر حالی که لژیونر شدن برای زنان ورزشکار در ایران آنقدرها کار آسانی نیست، «گلنوش خسروی» عضو تیم فوتبال زیر ۱۹ سال ایران به لیگ برتر ترکیه و تیم کوناک اسپور پیوست.

خبرگزاری ایرنا روز دوشنبه ۲۱ مرداد گزارش داد که گلنوش خسروی مهاجم ۱۸ ساله ذوب آهن اصفهان و عضو تیم فوتبال زیر ۱۹ سال با قراردادی ۲ ساله به لیگ برتر ترکیه و تیم کوناک اسپور ملحق شده است.


لژیونر شدن این بازیکن فوتبال زنان ایران در شرایطی است که موضوع حجاب اجباری بارها موقعیت بازی کردن در تیم‌های بین المللی را از ورزشکاران زن گرفته است. به طوری که حتی برخی از این ورزشکاران تا امضاء قرارداد با تیم‌های خارجی پیش رفته‌اند اما شرط داشتن حجاب باعث شده تا آن‌ها نتوانند در لیگ های بین المللی بازی کنند.

جمهوری اسلامی ایران از معدود کشورهای جهان است که حجاب اجباری را به زنان در داخل ایران اجبار می کند و حتی با چهره های سرشناس عرصه ورزش و هنر اگر در خارج بدون حجاب باشند، با اقداماتی چون محرومیت برخورد می کند.

ایالات متحده بارها نسبت به برخورد با معترضان به حجاب اجباری توسط جمهوری اسلامی ایران اعتراض کرده است.

از جمله ورزشکارانی که به خاطر حجاب نتوانستند لژیونر شوند، می توان به «مریم رحیمی» بازیکن تیم ملی فوتبال ایران در سال‌های پیش اشاره کرد که قرار بود به لیگ امارات منتقل شود اما مسئله حجاب مانع امضاء شدن قرارداد و لژیونر شدن این بازیکن شد.

«مائده برهانی» والیبالیست ملی پوش ایران نیز که سال گذشته در لیگ ترکیه حضور داشت، با شرط حجاب قرار داد بست با این حال بازی با حجاب در تیم ترکیه‌ای برای این والیبالیست مشکل‌زا شده بود.

برهانی در مهر ۹۷ در مصاحبه ای گفت که ناظر بازی پس از مشاهده او در ترکیب تیم «کچورن اسپور» و پوشش او، از این والیبالیست خواسته بدون حجاب بازی کند و اعلام کرده بود که حضورش با حجاب در میدان مغایر با قوانین است.

ورزشکاران زن ایران از یک سو به خاطر حجاب اجباری فرصت‌های بین المللی را از دست می‌دهند و از سوی دیگر پایین بودن رقم قرارداد و امکانات ورزشی نسبت به مردان باعث شده تا این ورزشکاران را با مشکلات زیادی روبرو کند

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بعد از عفو بین الملل، کانون مدافعان حقوق بشر هم خواستار توقف اجرای حکم اعدام محمدحسن رضایی شد

 به گزارش صدای آمریکا-طی روزهای گذشته سازمان عفو بین‌الملل و کانون مدافعان حقوق بشر در بیانیه‌های جداگانه‌ای، خواستار توقف حکم اعدام محمدحسن...