۱۳۹۸ مرداد ۱۴, دوشنبه

کودک همسری؛ بچه دار شدن ۴۴ کودک زیر ۱۵ سال در همدان طی سال گذشته

خبرگزاری هرانا – به گفته مدیرکل ثبت و احوال استان همدان ۴۴ کودک زیر ۱۵ سال در سال ۹۷ در این استان بچه دار شده اند. همچنین آمار وفات در سال ۹۷ در این استان نسبت به سال پیش از آن افزایش داشته است. در این استان همچنین آمار ازدواج با کاهش ۱۰ درصدی و طلاق با افزایش حدود ۱ درصدی طلاق روبرو شده است.  آسیب‌های جسمی و روانی ناشی از کودک همسری ضربات جبران ناپذیری را بر روی زندگی دختران به‌ویژه بارداری‌های زیر ۱۸ سال، مرگ‌ومیر مادران، افسردگی، و بعضاً اقدام به خودکشی در کنار آسیب‌هایی مانند طلاق بازماندن از تحصیل و پایداری چرخه فقر فرهنگی و اقتصادی است.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایرنا، اسد حسن زاده،  مدیرکل ثبت و احوال استان همدان گفت: ۴۴ زن زیر ۱۵ سال در این استان سال گذشته صاحب فرزند شدند. در واقع ۲ درصد ولادت های استان همدان مربوط به مادران زیر ۱۵ سال است.


وی افزود: ۹۰ درصد مادرانی که سال ۹۷ صاحب فرزند شدند بین گروه سنی ۲۰ تا ۴۴ سال قرار دارند و بیشترین میزان موالید متعلق به گروه سنی ۲۵ تا ۲۹ سال با ۲۸ و ۸ دهم درصد است.

مدیرکل ثبت احوال همدان گفت: میزان فرزند آوری در بین زنان بالای ۳۰ سال در سال ۹۰ حدود ۳۱ درصد بوده که در سال ۹۷ این آمار به ۴۴ و ۸ دهم درصد رسید که این آمار نشان از بالا رفتن سن باروری و فرزند آوری است.

حسن زاده با بیان اینکه میانگین سنی مادرانی که در نقاط شهری فرزند به دنیا آوردند ۲۹ سال و نیم بوده و در نقاط روستایی ۲۸ و ۳ دهم سال بوده است افزود: همچنین یک هزار و ۷۵۹ مادر در پنج سال نخست زندگی صاحب اولین فرزند شدند و آمارها موید این است که در سالهای بعدی میزان تمایل به داشتن فرزند دوم کاهش می یابد

افزایش وفات گویای پیری جمعیت است
حسن زاده گفت: سیر آمار وفات در همدان طبیعی است و سال گذشته ۱۰ هزار و ۲۴ زن و ۱۰ هزار و ۳۳۰ مرد فوت کردند که ۱ و ۲ دهم درصد نسبت به سال ۹۶ افزایش داشته است همچنین ۵۶ و ۹ دهم درصد متوفیان را مردان تشکیل می دهند.

وی افزود: چهار ماهه نخست سال گذشته سه هزار و ۶۶۶ تن در این استان فوت کردند که این آمار در زمان مشابه سال جاری به سه هزار و ۵۸۴ تن رسیده و ۵۸ و ۲ دهم درصد متوفیان مرد بودند.

مدیرکل ثبت احوال همدان اضافه کرد: نرخ خام فوت نسبت به یک هزار نفر جمعیت در کشور هفت در هزار و در همدان ۶ در هزار است و این استان در این باره بعد از استان گیلان رتبه دوم کشور را دارد که نشان می دهد جمعیت به سمت پیری می رود.

حسن زاده با بیان اینکه درصد فوت ثبت شده در ۱۰ روز اول نزدیک به ۱۰۰ درصد است افزود: متوسط سن متوفیان در مردان  ۶۴ و ۸ دهم سال و در زنان ۶۷ و ۸ دهم سال است.

کاهش آمار ازدواج و افزایش طلاق
وی بیان کرد: ۱۳ هزار و ۵۶۳ واقعه ازدواج سال گذشته ثبت شده که نسبت به سال ماقبل یک هزار و ۶۰۰ مورد معادل ۱۰ درصد کاهش داشته است.

مدیرکل ثبت احوال همدان اضافه کرد: چهار ماه نخست سال گذشته پنج هزار و ۵۱۴ مورد و چهار ماهه امسال پنج هزار و ۱۲۳ مورد ازدواج ثبت شده که ۳۹۱ مورد معادل ۷ و ۱ دهم درصد کاهش داشته است.

حسن زاده گفت: سه هزار و ۹۳۹ مورد طلاق سال گذشته رخ داده است که ۴۴ نفر معادل ۱ و ۱ دهم درصد نسبت به سال ۹۶ افزایش داشته است.

وی اضافه کرد: همچنین یک هزار و ۲۶۶ واقعه طلاق در چهار ماهه سال گذشته رخ داد که این آمار با ۵۶ مورد معادل ۴ و ۴ دهم درصد  کاهش در چهار ماهه امسال به یک هزار و ۲۱۰ مورد رسید.

مدیرکل ثبت احوال همدان ادامه داد: ۱۸ درصد طلاق ها در یکسال اوائل زندگی رخ می دهد و پنج سال اول زندگی بیشترین سهم را در بروز پدیده طلاق دارد.

حسن زاده افزود: نرخ خام ازدواج بر حسب جمعیت در کشور ۶ و ۹ دهم درصد و در همدان ۷ و ۷ دهم در هزار نفر جمعیت است و این استان در جایگاه ۱۳ کشور قرار دارد.

وی اضافه کرد: میانگین نرخ طلاق در کشور ۲ و ۲ دهم در هزار و در همدان ۲ و ۳ دهم در هزار بوده یعنی میزان طلاق در این استان بالاتر از نرم کشوری است و همدان در جایگاه یازدهم قرار گرفته است.

مدیرکل ثبت احوال همدان اظهار داشت: میانگین سن ازدواج مردان ساکن در مناطق شهری ۲۷ و ۹ دهم سال و مردان روستایی ۲۶ و ۶ دهم، بانوان شهری  ۲۲ و نیم است و روستایی ۱۹ و ۹ دهم در سال ۹۷ بوده است

حسن زاده با بیان اینکه میانگین سنی ازدواج از سال ۹۰ تا ۹۷ حدود ۲ سال افزایش داشته است گفت: میانگین سن طلاق در مردان شهری ۳۵ و ۹ دهم سال و در مردان ساکن در روستاها  ۳۳ و ۶ دهم سال است.

وی افزود: میانگین طول مدت ازدواج در طلاق های ثبت شده (پایدار زندگی) ۸ و ۴ دهم سال در نقاط شهری و در روستا ۶ و ۹ دهم سال است

مدیرکل ثبت احوال همدان ادامه داد: ۶ درصد جمعیت استان همدان در سن سالمندی هستند که تا ۳۰ سال آینده این آمار به بالای ۳۰ درصد می رسد.

کاهش ۸ و ۷ دهم درصدی موالید
وی درباره آمار موالید در سال ۹۷ نسبت به سال ماقبل گفت: آمار تولد نوزادان در سال گذشته نسبت به سال ۹۶، ۲ هزار و ۲۷۲ نفر معادل ۸ و ۷ دهم درصد کاهش داشته است.

مدیرکل ثبت احوال همدان  اضافه کرد: ۱۳ هزار و ۷۸۴ پسر و ۱۳ هزار و ۶۸۲ دختر سال گذشته در این استان متولد شدند که سهم پسران ۵۱ و ۹ دهم درصد و سهم دختران ۴۸ و ۱ دهم درصد بوده است.

حسن زاده با بیان اینکه آمار ولادت از سال ۹۴ تاکنون روند نزولی داشته است گفت: ۱۰ هزار و ۱۳۳ تن چهار ماهه نخست سال جاری در این استان متولد شدند.

وی ادامه داد: نرخ خام ولادت به ازای یک هزار جمعیت، در کشور ۱۷ و ۱ دهم در هزار است و در همدان پایین تر از نرم کشوری معادل ۱۶ و ۴ دهم در هزار است که این استان جایگاه ۲۰ کشور را دارد.

مدیرکل ثبت احوال همدان گفت: درصد ثبت ولادت در مهلت قانونی یعنی ۱۵ روز نخست تولد ۹۹ و ۸ دهم درصد است که کبودراهنگ با ۱۰۰ درصد رتبه اول را در بین شهرستان ها دارد و این امر گویای میزان اتقان آمارهای ثبتی است.

لازم به یادآوری است که مدتی پیش علی کاظمی، مشاور معاون حقوقی قوه قضائیه با اشاره به ازدواج ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار کودک در یک سال، گفت که این‌ها به طور رسمی ازدواج کرده‌اند، اما مشکل عمده ما افرادی هستند که خارج از فرآیند رسمی ازدواج می‌کنند. از سوی دیگر ازدواج مردان سن بالا با دختران کم سن و سال کودک آزاری محسوب می‌شود. دی ماه امسال کمیسیون حقوقی قضایی مجلس طرح ممنوعیت کودک-همسری را رد کرد. علاوه بر صدمات شدید جسمی و روحی یکی دیگر از عواقب ازدواج کودکان مواجه شدن با پدیده طلاق در این سنین است.
ازدواج کودکان یا کودک همسری در ایران در سال‌های اخیر روز به افزایش است. فعالان حقوق کودک می‌گویند این پدیده در آینده بر سلامت خانواده‌های ایرانی تاثیر منفی خواهد گذاشت.

آمار بالای ازدواج کودکانی که پیش از رسیدن به بلوغ فکری و ذهنی ازدواج می‌کنند از گستردگی این پدیده در ایران حکایت دارد. سن ازدواج در ایران بر مبنای “بلوغ جنسی” تعیین شده در حالی که به گفته کارشناسان، بلوغ جنسی تنها بخشی از ابعاد بلوغ  کامل انسان است. رشد، آگاهی، آموزش و آزادی در انتخاب، اساسی‌ترین و انسانی ترین شروط برای تشکیل خانواده است.

آسیب‌های جسمی و روانی ناشی از کودک همسری ضربات جبران ناپذیری را بر روی زندگی دختران به‌ویژه بارداری‌های زیر ۱۸ سال، مرگ‌ومیر مادران، افسردگی، و بعضاً اقدام به خودکشی در کنار آسیب‌هایی مانند طلاق بازماندن از تحصیل و پایداری چرخه فقر فرهنگی و اقتصادی است.

بر اساس آمار منتشر شده بالغ بر ۹۵ هزار مورد طلاق زنان زیر ۱۹ سال در فاصله سال‌های ۹۰ تا ۹۴ ثبت شده که حدود ۵ هزار و ۷۶۰ مورد از این طلاق‌ها مربوط به ازدواج‌هایی است که سن زوجین کمتر از ۱۵ سال است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بعد از عفو بین الملل، کانون مدافعان حقوق بشر هم خواستار توقف اجرای حکم اعدام محمدحسن رضایی شد

 به گزارش صدای آمریکا-طی روزهای گذشته سازمان عفو بین‌الملل و کانون مدافعان حقوق بشر در بیانیه‌های جداگانه‌ای، خواستار توقف حکم اعدام محمدحسن...