۱۳۹۸ مرداد ۱۶, چهارشنبه

مدیرکل ثبت احوال کردستان: ۴ درصد از طلاق‌ها مربوط به زنان کمتر از ۱۸ سال است

خبرگزاری هرانا – به گفته مدیرکل ثبت احوال استان کردستان، در حدود ۱۶ درصد از ازدواج های ثبت شده طی چهار ماهه اول امسال، سن دختران کمتر از ۱۸سال بوده است. همچنین ۴ درصد از طلاق‌های ثبت شده در چهار ماهه سال جاری نیز، مربوط به زنان کمتر از ۱۸ سال بوده است. آسیب‌های جسمی و روانی ناشی از کودک همسری ضربات جبران ناپذیری را بر روی زندگی دختران به‌ویژه بارداری‌های زیر ۱۸ سال، مرگ‌ومیر مادران، افسردگی، و بعضاً اقدام به خودکشی در کنار آسیب‌هایی مانند طلاق بازماندن از تحصیل و پایداری چرخه فقر فرهنگی و اقتصادی است.


به گزارش خبرگزاری هرانا، به نقل از ایسنا، حسن صومی، مدیرکل ثبت احوال استان کردستان، با اشاره به اینکه ۱۵ و ۷ دهم درصد از ازدواج های ثبت شده طی چهار ماهه اول امسال، سن دختران کمتر از ۱۸سال بوده است.

وی همچنین افزود: “۴ درصد از طلاق‌های ثبت شده در چهار ماهه سال جاری، مربوط به زنان کمتر از ۱۸ سال بوده است”.

این آمار در حالی است که در سال گذشته، از مجموع وقایع ازدواج ثبت شده در استان در ۴ ماهه سال جاری ۹۷۰ مورد معادل ۲۱ درصد زنان کمتر از ۱۸ سال و در آقایان هم ۳۶ مورد معادل ۸ دهم درصد کمتر از ۱۸ سال بوده‌اند.

همچنین در خصوص آمار طلاق در ۴ ماهه نخست سال گذشته اعلام شده بود که هزار و ۱۸۱ مورد طلاق ثبت شده که از این تعداد ۹۸ مورد زنان و ۳ مورد نیز مردان ۱۸ سال و کمتر از ۱۸ سال بوده‌اند.

طبق لایحه جامع تامین امنیت زنان، ازدواج زیر ۱۸ سال مصداق خشونت است.

به گفته جلالی زاده وکیل دادگستری، در ماده ۴ قسمت هـ و ماده ۵ قسمت ۱ این لایحه ازدواج دختران زیر ۱۸ ممنوع و مصداق خشونت علیه زنان معرفی‌شده و بسته به شرایط، برای آن مجازات ۶ ماه تا ۵ سال حبس در نظر گرفته شده است‌.

وی معتقد است: یکی از اهداف اصلی تدوین‌کنندگان طرح ممنوعیت ازدواج دختران زیر ۱۸ سال، جلوگیری از ازدواج دختران جوان با مردان مسن است که عمدتاً به اجبار و به دلیل مشکلات اقتصادی و فرهنگی رخ می‌دهد و غالباً موجب ظلم به دختر می‌شود.

این وکیل دادگستری می گوید: علی رغم کلیه قوانینی که در این زمینه وضع شده متاسفانه آمارهای رسمی و غیر رسمی خبر از ازدواج‌هایی زیر سنین مذکور و تعیین شده می‌دهند که نشانگر کافی نبودن چنین قوانینی در این زمینه است، لیکن امید است مسئولین در پی قوانین کارآمدتر با ضمانت اجراهای موثرتری باشند.

به گفته این وکیل دادگستری، متشرعان و برخی قاضی‌های دادگاه خانواده ممکن است با جانبداری و به منظور اشاعه افکار خود، این نوع ازدواج‌ها را موجه جلوه دهند.

ازدواج کودکان یا کودک همسری در ایران در سال‌های اخیر روز به افزایش است. فعالان حقوق کودک می‌گویند این پدیده در آینده بر سلامت خانواده‌های ایرانی تاثیر منفی خواهد گذاشت.

آمار بالای ازدواج کودکانی که پیش از رسیدن به بلوغ فکری و ذهنی ازدواج می‌کنند از گستردگی این پدیده در ایران حکایت دارد. سن ازدواج در ایران بر مبنای “بلوغ جنسی” تعیین شده در حالی که به گفته کارشناسان، بلوغ جنسی تنها بخشی از ابعاد بلوغ  کامل انسان است. رشد، آگاهی، آموزش و آزادی در انتخاب، اساسی‌ترین و انسانی ترین شروط برای تشکیل خانواده است.

آسیب‌های جسمی و روانی ناشی از کودک همسری ضربات جبران ناپذیری را بر روی زندگی دختران به‌ویژه بارداری‌های زیر ۱۸ سال، مرگ‌ومیر مادران، افسردگی، و بعضاً اقدام به خودکشی در کنار آسیب‌هایی مانند طلاق بازماندن از تحصیل و پایداری چرخه فقر فرهنگی و اقتصادی است.

بر اساس آمار منتشر شده بالغ بر ۹۵ هزار مورد طلاق زنان زیر ۱۹ سال در فاصله سال‌های ۹۰ تا ۹۴ ثبت شده که حدود ۵ هزار و ۷۶۰ مورد از این طلاق‌ها مربوط به ازدواج‌هایی است که سن زوجین کمتر از ۱۵ سال است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بعد از عفو بین الملل، کانون مدافعان حقوق بشر هم خواستار توقف اجرای حکم اعدام محمدحسن رضایی شد

 به گزارش صدای آمریکا-طی روزهای گذشته سازمان عفو بین‌الملل و کانون مدافعان حقوق بشر در بیانیه‌های جداگانه‌ای، خواستار توقف حکم اعدام محمدحسن...