۱۳۹۸ مرداد ۱۴, دوشنبه

بیانیه سازمان عفو بین الملل در خصوص وخامت وضعیت جسمانی سپیده قلیان در پی اعتصاب غذا

خبرگزاری هرانا – سازمان عفو بین الملل امروز با صدور بیانیه ای ضمن ابراز نگرانی نسبت به وضعیت جسمانی نامناسب سپیده قلیان، فعال مدنی و از متهمان پرونده اعتراضات هفت تپه در پی اعتصاب غذا در زندان، خواستار آزادی فوری و بی قید و شرط وی و اسماعیل بخشی شد. سپیده قلیان به دلیل بدرفتاری مسئولان با خانواده او و در اعتراض به شرایط ناگوار زندان شهر ری از اول مرداد ماه امسال دست به اعتصاب غذا زده است. وضعیت جسمانی وی پس از اعتصاب غذا نگران کننده گزارش شده به طوری که تا حدی توان راه رفتن از او سلب شده است. قرار است جلسه دادگاه او به همراه دیگر متهمان پرونده اعتراضات هفت تپه از جمله اسماعیل بخشی در تاریخ ۱۲ مرداد در دادگاه انقلاب تهران برگزار شود.


به گزارش خبرگزاری هرانا، امروز جمعه ۱۱ مردادماه ۱۳۹۸، سازمان عفو بین‌الملل طی بیانیه‌ای ضمن ابراز نگرانی نسبت به وضعیت جسمانی وخیم سپیده قلیان، فعال مدنی و از متهمان پرونده اعتراضات هفت تپه در پی اعتصاب غذا در زندان، خواستار آزادی فوری و بی قید و شرط او و اسماعیل بخشی شد.

در بخشی از این بیانیه با اشاره بی اساس بودن اتهامات مطروحه علیه این دو سپیده قلیان و اسماعیل بخشی و همچنین شرایط نامناسب نگهداری زندانیان در زندان قرچک ورامین، آمده است: “این زندانیان عقیدتی صرفاً به دلیل استفاده صلح آمیز از حقوق خود برای برخورداری از آزادی بیان و برگزاری تجمع صلح آمیز به زندان افتاده‌اند. خواهشمندیم کسب اطمینان کنید که این زندانیان، تا زمان آزادی شان، از حق ملاقات مستمر با خانواده ها و وکلایشان برخوردار می شوند، و سپیده قلیان از مراقبت های پزشکی لازم، مطابق با موازین اخلاق پزشکی، از جمله رازداری، استقلال رأی و عمل، و رضایتِ آگاهانه، برخوردار خواهد شد. همچنین، خواهشمندم به منظور بهبود شرایط زندان شهر ری، اقدامات فوری و مبتنی بر قوانین و موازین بین المللی به عمل بیاورید و امکان حضور ناظران بین المللی برای بازدید و بازرسی را فراهم کنید”.

متن کامل این بیانیه در ادامه می آید:
جناب آقای القاصی مهر، دادستان محترم تهران؛

“سپیده قلیان، فعال حقوق کارگران، به دلیل بدرفتاری مسئولان زندان با خانواده اش و همچنین در اعتراض به شرایط ناگوار محل بازداشت خود، زندان شهر ری، از اول مرداد ۱۳۹۸ به اعتصاب غذا دست زده است. او بر اثر اعتصاب غذا به سرگیجه، افت شدید فشار خون و ضعف مفرط دچار شده تا حدی که توان راه رفتن از او سلب شده و همچنین اسید معده بالا می آورد. چهارم مرداد، در پی از هوش رفتن سپیده قلیان، او را به بهداری زندان منتقل کردند. اما او متعاقباً اعلام کرد که به دلیل برخورد ناشایست و توهین آمیز پرستار بهداری، دیگر حاضر به مراجعه به بهداری زندان نیست. مسئولان از او خواسته اند که برگ های مبنی بر این امضا کند که به خواست خودش از دریافت مراقبتهای پزشکی امتناع می کند.

اول مرداد، خانواده سپیده قلیان بعد از ۱۳ ساعت رانندگی از استان خوزستان به تهران رسیدند تا بعد از یک ماه، دوباره با او ملاقات کنند. در محل زندان، مسئولان بر سر پدر و مادر او فریاد کشیده و به آنان توهین کرده و آنان را از قرار معلوم به شکل غیرمعمول و بیش از اندازه مورد تفتیش بدنی قرار داده اند. بعد از آن، در اتاق ملاقات، مسئولان در حضور پدر و مادر سپیده قلیان بر سر او هم فریاد کشیده اند به این بهانه که او موها و بدن خود را به نحو مناسب نپوشانده است. با اعتراض او به این بدرفتاری، جو تنش تشدید شد. در پاسخ، مسئولان تنها پنج دقیقه بعد از شروع ملاقات، به دیدار سپیده قلیان با پدر و مادرش خاتمه دادند و او را به زور از اتاق بیرون بردند، که موجب پریشان حالی پدر و مادرش شد. متعاقباً، سپیده قلیان در اعتراض به این اقدام به اعتصاب غذا دست زد. او در نامه ای که روز دوم مرداد نوشته، اعلام کرده است که اعتصاب غذای او به علاوه در اعتراض به شرایط “خوفناک” زندان شهر ری نیز هست. در این نامه، او به “تهدید مداوم توسط زندانبانان، نداشتن امنیت جانی، محرومیت از داشتن حداقل نیازهای بهداشتی و قطعی مکرر آب ” اشاره کرده است. شکایت های دیگری که از شرایط این زندان شده شامل جمعیت بیش از ظرفیت زندان، گرمای شدید هوا به دلیل فقدان وسایل مناسب تهویه هوا، آب شور و نامناسب برای آشامیدن و غذای غیرقابل خوردن می شود.

محاکمه سپیده قلیان و یکی دیگر از فعالان حقوق کارگران، اسماعیل بخشی، قرار است ۱۲ مرداد در دادگاه انقلاب تهران برگزار شود. این دو زندانی به اتهامات واهی در خصوص اقدام علیه امنیت ملی متهم شده اند؛ این اتهامات علناً به دلیل مشارکت سپیده قلیان و اسماعیل بخشی در اعتراضات صلح آمیز کارگران کارخانه نیشکر هفت تپه به دلیل پرداخت نشدن حقوقشان و همچنین اظهارات صریح این دو زندانی مبنی بر شکنجه شدن بعد از اولین بازداشتشان در پاییز ۱۳۹۷ مطرح شده است.

عفو بین الملل مصرانه از شما درخواست می کند سپیده قلیان و اسماعیل بخشی را فوراً و بدون قیدوشرط آزاد کنید، چرا که این زندانیان عقیدتی صرفاً به دلیل استفاده صلح آمیز از حقوق خود برای برخورداری از آزادی بیان و برگزاری تجمع صلح آمیز به زندان افتاده اند. خواهشمندیم کسب اطمینان کنید که این زندانیان، تا زمان آزادی شان، از حق ملاقات مستمر با خانواده ها و وکلایشان برخوردار می شوند، و سپیده قلیان از مراقبت های پزشکی لازم، مطابق با موازین اخلاق پزشکی، از جمله رازداری، استقلال رأی و عمل، و رضایتِ آگاهانه، برخوردار خواهد شد. همچنین، خواهشمندم به منظور بهبود شرایط زندان شهر ری، اقدامات فوری و مبتنی بر قوانین و موازین بین المللی به عمل بیاورید و امکان حضور ناظران بین المللی برای بازدید و بازرسی را فراهم کنید”

اطلاعات تکمیلی
سپیده قلیان و اسماعیل بخشی در روز ۳۰ دی ماه در شهر اهواز به صورت خشونت آمیزی توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شدند. شواهد حاکی از آن است که این بازداشت اقدامی تلافی جویانه بوده است که در پاسخ به اظهارات پیشین این دو تن مبنی بر تحمل شکنجه در زمان بازداشت خود در آبان و آذر ۱۳۹۷ انجام گرفته است. سپیده قلیان و اسماعیل بخشی تا ۸اردیبهشت ۱۳۹۸ به ترتیب در زندان های سپیدار و شیبان اهواز نگهداری شده و بعد به زندان اوین منتقل شدند. سپیده قلیان ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ به زندان شهر ری منتقل شد. این دو فعال حقوق کارگران با چندین اتهام از جمله» اخلال در نظم عمومی «و» نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی «،» تبلیغ علیه نظام «،» اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی «رو به رو شده اند. این اتهامات تنها به این دلیل علیه این فعالان مطرح شده است که در تجمعات مسالمت آمیز کارگران مجتمع صنعتی نیشکر هفت تپه، در اعتراض به عدم پرداخت حقوقشان، شرکت کرده اند و همچنین در خصوص شکنجه و آزارهایی که از قرار معلوم در طی بازداشت در آبان و آذر ماه ۱۳۹۷ متحمل شدند شجاعانه اطلاع رسانی کرده اند.

سپیده قلیان هم به لحاظ امنیت و هم به لحاظ سلامت با خطرات جدی در زندان شهر ری مواجه است. در این زندان، زنانی که متهم یا محکوم به ارتکاب جرایم سنگین و خشونت بار شده اند، در فضای پرتراکم و غیر بهداشتی نگهداری می شوند. گزارشهای مکرری از خشونت علیه زندانیان در این زندان، چه از جانب سایر زندانیان و چه از جانب کارکنان زندان و همچنین شیوع بیماریهای روانی، خودزنیِ زندانیان و رواج مصرف مواد مخدر منتشر شده است. بنا به گزارشها، آب زندان شور است و قابل آشامیدن نیست و هیچ راهی برای زندانیان به جز این نمی ماند که بطریهای آب آشامیدنی را به قیمت بسیار بالاتر از قیمت اصلی از فروشگاه زندان بخرند. غذای زندان هم غیرقابل خوردن گزارش شده است و بسیاری از زندانیان ترجیح می دهند غذایشان را از فروشگاه زندان خریداری کنند، که عمدتاً شامل محصولات کنسرو شده است. زندانیان معمولاً از خانواده هایشان کمک مالی می گیرند یا در زندان کار می کنند تا بتوانند آب و غذا بخرند. شمار دیگری از مشکلات رایج به این شرح است: قطع مکرر برق و آب، فقدان وسایل تهویه هوا و تجهیزات گرمایشی و سرمایشی، دستشویی های کثیف و ناکافی، فشار بسیار کم آب در حمام ها و کمبود شدید تخت، به طوری که بسیاری از زندانیان روی زمین می خوابند. زندانیان به خدمات پزشکی مناسب نیز دسترسی ندارند و این موجب شیوع امراض مسری مانند سل و هپاتیت عفونی شده است. بنا به قوانین بین المللی که در «استانداردهای حداقلیِ سازمان ملل برای برخورد با زندانیان» (مقررات موسوم به «نلسون ماندلا») منعکس شده است، مسئولان زندان باید خوراک مغذی و همچنین آب آشامیدنی و فضای پاکیزه و بهداشتی برای زندانیان فراهم کنند.

سپیده قلیان و اسماعیل بخشی نخستین بار در ۲۷ آبان ۱۳۹۷ پس از شرکت در یک تجمع مسالمت آمیز در برابر فرمانداری شوش بازداشت شدند. این تجمع در اعتراض به دستمزد پرداخت نشده کارگران مجتمع صنعتی نیشکر هفت تپه برگزار شده بود. پس از آزادی با قرار وثیقه در اوائل دی ماه، اسماعیل بخشی و سپیده قلیان به صورت عمومی اعلام کردند که توسط پلیس امنیت و ماموران وزارت اطلاعات در شوش و اهواز شکنجه شده اند. آنها گفتند که بارها و بارها مورد ضرب و جرح قرار گرفتند، به دیوار کوبیده شده و به زمین پرت شدند، مورد انواع دشنام ها و توهین ها قرار گرفتند و به شلاق، تعرض جنسی و قتل تهدید شدند. مقامات ابتدا وعده دادند که در خصوص ادعای شکنجه اسماعیل بخشی تحقیقات انجام خواهند داد اما کمتر از چند روز بعد، مقامات بالای حکومتی اظهار کردند که ادعای شکنجه اسماعیل بخشی کذب است و تهدید کردند که از اسماعیل بخشی به خاطر زیر سوال بردن نظام شکایت می کنند.

روز ۲۹ دی، تنها یک روز پیش از بازداشت این دو فعال، صدا و سیما ویدیو » اعترافاتی « را پخش کرد که به گفته اسماعیل بخشی و سپیده قلیان تحت شکنجه و سایر رفتارهای غیرانسانی و بی رحمانه گرفته شده بود. در این برنامه، اسماعیل بخشی و سپیده قلیان به همکاری با گروه های مارکسیست و کمونیست خارج از ایران و تلاش برای براندازی نظام از طریق سازماندهی اعتصابات و تجمعات کارگری «اعتراف» می کنند. بر اساس گفته های اسماعیل بخشی، مسئولان پیش از فیلمبرداری موهای او را شانه زده، ریشش را اصلاح کرده و متن اعترافات اجباری را به او داده بودند. او گفت بازجویان موقع فیلمبرداری مرتب «کات می دادند» و فریاد می زدند که «حالت پشیمانی» به قدر کافی در چهره اش نیست. سپیده قلیان گفته است که فشار برای اعتراف روی او آن قدر زیاد بوده است که در طول بازجویی ها فریاد می زده، ناخوداگاه می لرزیده و به صورتش چنگ می زده است. با اخذ و پخش اعترافات اجباری، مقام های ایرانی حقوق مربوط به دادرسی منصفانه را نقض می کنند، از جمله حق سکوت در زمان بازجویی و حق بهره مندی از اصل برائت.

محاکمه سپیده قلیان و اسماعیل بخشی قرار است ۱۲ مرداد در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران برگزار شود. همزمان قرار است یک نفر دیگر از فعالان حقوق کارگران به نام علی نجاتی و همچنین چهار روزنامه نگار، به نام های ساناز الهیاری، امیرحسین محمدی فرد، امیر امیرقلی و عسل محمدی، مورد محاکمه قرار بگیرند. علی نجاتی، رئیس پیشین و از اعضای فعلی سندیکای کارگران هفت تپه، ۸ آذر ۱۳۹۷ بازداشت شده و ۸ بهمن به قید وثیقه، تا زمان برگزاری محاکمه، آزاد شد. چهار روزنامه نگاری که اسامی شان در بالا آمد همه از اعضای تحریریه یک نشریه اینترنتی با عنوان «گام» هستند که در خصوص مسائل مربوط به عدالت اجتماعی، از جمله حقوق کارگران، خبررسانی می کند. ساناز الهیاری، امیرحسین محمدی فرد و امیر امیرقلی از دی ماه ۱۳۹۷ در بازداشت به سر می برند. عسل محمدی ۱۷ آذر ۱۳۹۷ بازداشت شده و ۱۵ دی به قید وثیقه، تا زمان برگزاری محاکمه، آزاد شد. اتهامات امنیتی که علیه این روزنامه نگاران مطرح شده تنها به این دلیل است که به صورت مسالمت آمیز از حق آزادی بیان خود و حق تجمع و اجتماع آزادانه استفاده کرده اند تا در مورد تجمعات کارگران در مجتمع نیشکر هفت تپه خبررسانی کنند”.

سپیده قلیان، فعال مدنی به همراه اسماعیل بخشی، فعال کارگری، در تاریخ ۳۰ دی ماه ۹۷، توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند. بازداشت اسماعیل بخشی و سپیده قلیان در حالی صورت گرفته بود که تلویزیون ایران شب ۲۹ دی ماه در فیلمی با عنوان “طراحی سوخته” اعترافاتی از اسماعیل بخشی، سپیده قلیان و علی نجاتی، عضو هیئت مدیره سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه که در جریان بازداشت و بازجویی پیشین آنها ضبط شده بود را نمایش داد که در آن گفته بودند با “گروه‌های مارکسیستی و برانداز در خارج از ایران” ارتباط دارند.

سپیده قلیان در تاریخ ۱۳ اسفندماه ۹۷ به زندان سپیدار، در اردیبهشت ماه ۹۸ به زندان اوین و در تاریخ ۱۳ خردادماه ۹۸ از بند زنان زندان اوین به زندان قرچک ورامین منتقل شد. وی از تاریخ ۱ مردادماه دست به اعتصاب زده و در تاریخ ۲ مردادماه طی نامه‌ای دلایل اعتصاب غذای خود را “اعتراض به سرکوب و فشار بر زندانیان سیاسی، اعتراض به وضعیت خوفناک زندانیان در زندان قرچک ورامین و بدرفتاری با خانواده اش در هنگام ملاقات و در حمایت از امیرحسین محمدی فرد و ساناز اله یاری” اعلام کرد.

اوایل خردادماه پرونده هفت متهم پرونده اعتراضات هفت تپه به نام‌های “اسماعیل بخشی، سپیده قلیان، امیر امیرقلی، امیرحسین محمدی فر، ساناز اله یاری، علی نجاتی و عسل محمدی” پس از جلسه دفاع آخر به شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران ارسال شد.

روز چهارشنبه ۲۲ خردادماه ۹۸، امیر امیرقلی، ساناز اله یاری، امیرحسین محمدی فر و اسماعیل بخشی به صورت جداگانه جهت ابلاغ کیفرخواست به  شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران منتقل شده و به زندان اوین بازگردانده شدند. در این جلسه اتهامات “عضویت در یکی از گروه‌های مخالف نظام”، “اجتماع و تبانی”، “تبلیغ علیه نظام” و “نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی” علیه متهمین مطرح شد.

جلسه رسیدگی به اتهامات مطروحه علیه متهمین پرونده اعتراضات هفت تپه در تاریخ ۱۲ مردادماه سال جاری برگزار خواهد شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بعد از عفو بین الملل، کانون مدافعان حقوق بشر هم خواستار توقف اجرای حکم اعدام محمدحسن رضایی شد

 به گزارش صدای آمریکا-طی روزهای گذشته سازمان عفو بین‌الملل و کانون مدافعان حقوق بشر در بیانیه‌های جداگانه‌ای، خواستار توقف حکم اعدام محمدحسن...