۱۳۹۸ مرداد ۱۶, چهارشنبه

شرح وظایف و اقدامات اجرایی بخشنامه تکمیلی مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص حجاب

خبرگزاری هرانا – کارگروه مشترک دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در تیرماه سال گذشته بخشنامه ای در خصوص تبلیغ حجاب و پیشگیری و برخورد با هر گونه الگوی پوشش مغایر با معیارهای جمهوری اسلامی تدوین کرده و به عنوان برنامه و راهکار به همه نهادهای قضایی، امنیتی، اجرایی و فرهنگی و آموزشی ارسال کرده است. نسخه پیشنهادی بروز شده این بخشنامه ۲۶ صفحه ای در اختیار هرانا قرار گرفته است که چکیده ای از آن را در این گزارش می‌خوانید. متن کامل بخشنامه را نیز می توانید در انتهای گزارش به صورت پی دی اف دریافت کنید.


به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر، بخشنامه شورای عالی انقلاب فرهنگی که مجموعه‌ای از راهبرد، راهکار و اقدامات اجرایی را شامل می‌شود در تیرماه ۹۸ بروزرسانی شده است. هدف از تدوین بخشنامه تحمیل سبک زندگی مطلوب حاکمیت در همه جوانب زندگی شهروندان و پیشگیری و برخورد با همه دیگر اشکال زندگی منتخب شهروندان است.

مساله “پوشش” در تولید الگوهای لباس، محصولات فرهنگی، سازماندهی امنیتی و مردمی برای امر به معروف، آموزش، بهداشت، اشتغال، مطرح کردن چهره‌های سینمایی و ورزشی برای تبلیغ، عبور و مرور، فضای مجازی، تغذیه و بسیاری از دیگر امور شخصی شهروندان از جمله مواردی هستند که در این بخشنامه ۲۶ صفحه ای به آنها پرداخته شده است.
تولید برنامه‌های آموزشی و کتب درسی برای تبلیغ حجاب به عنوان تنها الگوی ارزشی و از طرفی نظارت بر میحط‌ های آموزشی دخترانه و اعمال سخت‌گیری برای منزوی‌سازی (محرم‌سازی) آنها و از طرفی نظارت بر تولید یا واردکردن اسباب‌بازی‌ها از جمله وظایفی است که انجام آن در این زمینه بر عهده وزارت آموزش و پرورش محول شده است. وزارت علوم نیز باید تمرکز خود را بر تفکیک و منزوی‌سازی فضاهای آموزشی دخترانه و تاسیس دانشگاه‌های دخترانه بگذارد و به حراست دانشگاه‌ها اجازه دخالت و قدرت عمل برای کنترل و برخورد با دانشجویان را بدهد.

بر اساس این بخشنامه پیشنهادی وزارت اطلاعات باید تیم‌های پژوهشی و عملیاتی خود را برای تحلیل و کنترل فضای داخلی و رصد و مقابله با فضای خارجی به کار بگیرد. همچنین باید از نفوذ خود در گزینش متقاضیان برای مشاغل حساس استفاده کند و فعالیت‌های “غیراخلاقی” سفارتخانه‌ها به صورت همه‌جانبه زیر نظر بگیرد.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صدا و سیما نیز موظف هستند از آثار سینماگران، هنرمندان و نویسنده‌ها با موضوعات فرهنگ حجاب حمایت مادی و معنوی بکنند. از جمله دیگر مسئولیت‌های این دو نهاد بر اساس بخشنامه می‌توان به حمایت از طراحان و تولیدکنندگان مد و لباس‌های مطابق با معیارهای حکومت و نظارت بر نشر و پخش کتب و اسباب‌بازی‌ها اشاره کرد.
 در بخش‌های دیگر این بخشنامه به شرح مسئولیت‌ها و وظایف نیروهای مسلح مانند نیروی انتظامی، بسیج برای تحمیل سبک زندگی مطلوب حاکمیت پرداخته شده است.

نظارت محسوس و نامحسوس بر پوشش شهروندان در حیطه‌های ورزشی، محیط‌های کاری و راهنمایی و رانندگی نیز از دیگر بخش‌های بخشنامه هستند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بعد از عفو بین الملل، کانون مدافعان حقوق بشر هم خواستار توقف اجرای حکم اعدام محمدحسن رضایی شد

 به گزارش صدای آمریکا-طی روزهای گذشته سازمان عفو بین‌الملل و کانون مدافعان حقوق بشر در بیانیه‌های جداگانه‌ای، خواستار توقف حکم اعدام محمدحسن...