۱۳۹۸ تیر ۱۷, دوشنبه

گزارشی از آخرین وضعیت نازیلا نوری، درویش گنابادی محبوس در زندان اوین

خبرگزاری هرانا – نازیلا نوری، درویش گنابادی از اردیبهشت ماه سال جاری جهت تحمل حبس به بند زنان زندان اوین منتقل شده است. وی در اسفندماه ۹۶ در جریان حوادث موسوم به گلستان هفتم بازداشت و به زندان قرچک ورامین منتقل شد. خانم نوری پس از تحمل ۷ ماه بازداشت در این زندان با تودیع قرار وثیقه آزاد شد و سپس توسط دادگاه انقلاب تهران به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شد. این حکم نهایتاً در دادگاه تجدید نظر به یک سال حبس تقلیل یافت.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، نازیلا نوری، زندانی سیاسی و پزشک متخصص زنان و زایمان دومین ماه از مدت محکومیت خود را در بند زنان زندان اوین سپری می‌کند.


این درویش گنابادی در جریان حادثه موسوم به گلستان هفتم در اسفندماه ۹۶ با ضرب و شتم شدید بازداشت و به همراه دیگر زنان درویش به زندان قرچک منتقل شده بود. این زندانیان در دوران نگهداری در زندان از حقوق مقرر قانونی از جمله تفکیک با زندانیان جرائم عمومی، حق تماس با بستگان و امکانات بهداشتی و درمانی محروم بوده و در ۲۲ خردادماه نیز از سوی گارد زندان مورد ضرب و شتم قرار گرفته و نسبت به جداسازی آنها اقدام شده بود.
دکتر نازیلا نوری همراه با سایر زنان درویش محبوس در زندان قرچک از تاریخ ۲۵ خرداد ۱۳۹۷ در اعتراض به حمله خشونت‌بار ماموران گارد ویژه این زندان دست به اعتصاب غذا زده و در تاریخ ۹ تیرماه ۱۳۹۷ پس از گذشت ۱۶ روز با انتشار  نامه‌ای به اعتصاب غذای خود پایان داده بود. این درویش گنابادی همچنین در زمان بازداشت در زندان قرچک علیرغم وخامت وضعیت سلامتی‌اش مدتی را در سلول‌های انفرادی و محروم از دسترسی به خدمات درمانی نگهداری شده بود.

این درویش گنابادی نهایتاً پس از تحمل ۷ ماه بازداشت با تودیع قرار وثیقه آزاد و سپس توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی محمد مقیسه به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شد. این حکم نهایتاً در دادگاه تجدیدنظر به ۱ سال حبس تبدیل شد.
نازیلا نوری در تاریخ ۳۱ اردیبهشت‌ماه سال جاری پس از چند بار احضار جهت اجرای حکم، خود را به اجرای احکام اوین معرفی کرده و جهت تحمل مدت محکومیت ۱ ساله خود به بند زنان زندان اوین منتقل شد.
لازم به ذکر است که کیانوش عباس زاده، فرزند ۲۲ ساله این درویش گنابادی نیز که در جریان حوادث موسوم به گلستان هفتم بازداشت شده بود به حبس محکوم شده و در حال حاضر در زندان تهران بزرگ تحمل حبس می‌کند. از جزییات پرونده و رای دادگاه نهایی وی در تجدیدنظر وی اطلاعی در دست نیست. برای کیارش عباس زاده، فرزند ۱۶ ساله وی نیز از بابت همان موضوع، پرونده‌ای در دادسرای کودکان تشکیل شده است.

گلستان هفتم به مجموعه وقایعی گفته می‌شود که از نیمه‌شب ۱۴ بهمن‌ماه سال گذشته با حضور پرتعداد نیروهای امنیتی و انتظامی در اطراف منزل دکتر نورعلی تابنده، قطب دراویش گنابادی آغاز شد و در جریان آن صدها درویش بازداشت و سپس به احکام شلاق، حبس و اعدام محکوم شدند.

لازم به یادآوری است که در تاریخ ۱۰ آبان‌ماه ۹۷ هرانا در گزارشی جامع ضمن بررسی واقعه گلستان هفتم، هویت ۳۸۲ تن از دستگیر شدگان را منتشر کرده بود. بر اساس اطلاعات قابل دستیابی ۲۰۲ تن از این دراویش گنابادی توسط دادگاه انقلاب تهران جمعاً به ۱ اعدام، ۱۰۸۰ سال و ۲ ماه حبس تعزیری، ۵۹۹۵ ضربه شلاق، ۴۶ سال ممنوع‌الخروجی، ۱۱۴ سال تبعید و ۷۲ سال محرومیت از فعالیت‌های اجتماعی محکوم شدند، از سرنوشت و جزئیات پرونده ۱۸۰ تن دیگر کماکان اطلاعی در دست نیست.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بعد از عفو بین الملل، کانون مدافعان حقوق بشر هم خواستار توقف اجرای حکم اعدام محمدحسن رضایی شد

 به گزارش صدای آمریکا-طی روزهای گذشته سازمان عفو بین‌الملل و کانون مدافعان حقوق بشر در بیانیه‌های جداگانه‌ای، خواستار توقف حکم اعدام محمدحسن...