۱۳۹۸ تیر ۲۴, دوشنبه

با پایان بازجویی؛ صبا کردافشاری و راحله احمدی به زندان قرچک بازگردانده شدند

خبرگزاری هرانا – صبا کردافشاری، فعال مدنی و زندانی سیاسی سابق که از تاریخ ۱۱ تیرماه از زندان قرچک ورامین به بازداشتگاه اطلاعات سپاه در زندان اوین موسوم به بند ۲-الف منتقل شده بود، به زندان قرچک برگردانده شد. راحله احمدی، مادر وی نیز که از تاریخ ۱۹ تیرماه بازداشت و به بازداشتگاه اطلاعات سپاه منتقل شده بود، روز گذشته به زندان قرچک ورامین بازگردانده شده است. گفته می‌شود که این دو فعال مدنی طی این مدت برای اخذ اعترافات اجباری تحت فشار و بازجویی قرار گرفته‌اند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، صبا کردافشاری و راحله احمدی که از مدتی پیش از زندان قرچک ورامین به بند دو الف سپاه در زندان اوین منتقل شده بودند، روز شنبه ۲۱ تیرماه ۱۳۹۸ به زندان قرچک ورامین بازگردانده شدند.


یک منبع مطلع در این خصوص به گزارشگر هرانا گفت که صبا کردافشاری این مدت را در بند ۲-الف سپاه پاسداران در زندان اوین تحت بازجویی بوده و توسط نیروهای امنیتی جهت انجام اعترافات اجباری ویدیویی تحت فشار بسیار شدیدی قرار گرفته است.
این منبع در ادامه افزود: “راحله احمدی، مادری وی نیز که از ۳ روز پیش بازداشت و ساعاتی پس از انتقال به زندان قرچک، به بازداشتگاه اطلاعات سپاه در زندان اوین منتقل شده بود، روز گذشته به زندان قرچک ورامین بازگردانده شده است. خانم احمدی نیز در این مدت از بابت اتهامات “تبلیغ علیه نظام”، “اجتماع و تبانی از طریق همکاری با رسانه های «معاند»” و “تشویق و فراهم نمودن موجبات فساد و فحشا از طریق کشف حجاب و انتشار ویدئوی آن در فضای مجازی” که همان روز بازداشت در دادسرا علیه وی مطرح شده بود، تحت بازجویی و فشار قرار گرفته است”.
گفته می‌شود در ارتباط با خانم احمدی قرار وثیقه ۷۰۰ میلیون تومانی صادر شده است.
صبا کردافشاری، از تاریخ ۱۱ تیرماه جهت ادامه بازجویی از زندان قرچک ورامین به بازداشتگاه اطلاعات سپاه در زندان اوین موسوم به بند ۲-الف منتقل شده بود. راحله احمدی نیز در تاریخ ۱۹ تیرماه پس از حضور در دادسرا و تفهیم اتهام بازداشت و به زندان قرچک منتقل شده بود. وی ساعاتی بعد از این زندان به بازداشتگاه اطلاعات سپاه منتقل شده بود.

خانم کردافشاری متولد تیرماه ۷۷ است و در تاریخ ۱۶ تیرماه، تحت بازجویی و در مکانی نامعلوم وارد سن ۲۲ سالگی شده است.

لازم به یادآوری است، روز شنبه ۱۱ خردادماه ۹۸، صبا کردافشاری، زندانی سیاسی سابق توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. نیروهای امنیتی با حضور در منزل پدری خانم کردافشاری با ارائه حکم بازداشت، وی را به بازداشتگاه وزرا منتقل کردند. ماموران همچنین در هنگام بازداشت اقدام به تفتیش منزل و ضبط تعدادی از وسایل شخصی وی ازجمله تلفن همراه و لپ تاپ کردند.

یک روز پس از بازداشت شعبه ۱ بازپرسی دادگاه عمومی و انقلاب ناحیه ۲۱ تهران (دادسرای ارشاد) عناوین اتهامی “اشاعه فساد و فحشا از طریق کشف حجاب و پیاده روی بدون حجاب”، “تبلیغ علیه نظام از طریق ارتباط با گروه های معاند و طرح (طراحان) براندازی نرم” و “اجتماع و تبانی علیه نظام از طریق ارتباط با رسانه های خارجی” را به صبا کردافشاری تفهیم و قرار بازداشت یک ماهه برای وی صادر کرد.

وی روز سه شنبه ۲۱ خردادماه ۹۸، از سلول انفرادی بازداشتگاه وزرا به قرنطینه زندان قرچک ورامین منتقل شده بود.

انتقال وی به این زندان در حالی صورت گرفته بود که خانواده این شهروند پیش انتقال به زندان قرچک ورامین اطلاعی از وضعیت او نداشته و علاوه بر عدم امکان تماس و ملاقات هیچ پاسخی در ارتباط با وضعیت فرزندشان به آنها داده نمی‌شد.

صبا کرد افشاری در تاریخ ۱۱ مردادماه سال گذشته و در جریان اعتراضات مردمی مردادماه نیز در اعتراض به “شرایط رو به افول اقتصادی و فساد” به همراه حدود ۵۰ تن دیگر بازداشت و به زندان قرچک ورامین منتقل شده بود.  وی اواخر مهرماه همان سال و حدود دو ماه پس از بازداشت به بند زنان زندان اوین منتقل شده و توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه به اتهام “اخلال در نظم عمومی” به یک سال حبس تعزیری محکوم شد.

این شهروند در تاریخ ۲۵ بهمن ماه سال ۹۷ و در جریان موج آزادی زودهنگام زندانیان سیاسی از بند زنان زندان اوین آزاد شده بود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بعد از عفو بین الملل، کانون مدافعان حقوق بشر هم خواستار توقف اجرای حکم اعدام محمدحسن رضایی شد

 به گزارش صدای آمریکا-طی روزهای گذشته سازمان عفو بین‌الملل و کانون مدافعان حقوق بشر در بیانیه‌های جداگانه‌ای، خواستار توقف حکم اعدام محمدحسن...