۱۳۹۸ مرداد ۲, چهارشنبه

فرانسه: ایران درباره بازداشت فریبا عادلخواه و وضعیت او توضیح دهد

یک روز پس از آن که سخنگوی دولت ایران بازداشت فریبا عادلخواه، پژوهشگر دوتابعیتی ایرانی-فرانسوی را در ایران تایید کرد، وزارت خارجه فرانسه خواهان دسترسی کنسولی فوری برای خانم عادلخواه شد.

وزارت امور خارجه فرانسه در بیانیه‌‎ای اعلام کرد که مقام‌های این کشور درتماس با مقام‌های ایران خواهان دریافت اطلاعات درباره وضعیت و شرایط بازداشت خانم عادلخواه شده‌اند.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه فرانسه "پاسخ قانع‌کننده‌ای به این درخواست داده نشده است. فرانسه از مقام‌های ایران می‌خواهد درباره وضعیت خانم عادلخواه روشنگری کند و بار دیگر بر خواسته‌های خود به ویژه اجازه دسترسی کنسولی بدون تاخیر تاکید می‌کند."

روز یکشنبه ۲۳ تیر (۱۴ ژوییه) علی ربیعی سخنگوی دولت ایران بازداشت فریبا عادلخواه را تایید کرد اما گفت که از دلیل این بازداشت اطلاعی ندارد و نمی‌داند چه کسی و به چه دلیلی او را بازداشت کرده است.
فریبا عادلخواه، پژوهشگر موسسه مطالعات سیاسی پاریس (سیانس پو)، بیش از یک ماه پیش در یکی از سفرهای خود به ایران بازداشت شده است.
گفته می‌شود ماموران اطلاعات سپاه پاسداران خانم عادلخواه را در منزلش بازداشت کرده‌اند اما هنوز مقام‌های ایران درباره دلیل بازداشت او توضیحی نداده‌اند و اتهامی علیه او مطرح نشده است.

فریبا عادلخواه در رشته جامعه‌شناسی در دانشگاه استراسبورگ فرانسه تحصیل کرده و دکترای خود را از مدرسه مطالعات عالی علوم اجتماعی در پاریس گرفته است.
حوزه پژوهش خانم عادلخواه عمدتا به مسائل زنان و رویدادهای اجتماعی در ایران و افغانستان مربوط است.
او در سفرهای خود به ایران در زمینه‌‎های مختلف از جمله اقتصاد و سیاست هم سخنرانی داشته است.
در سال‌های گذشته بازداشت شهروندان دو تابعیتی به اتهام تلاش برای نفوذ یا جاسوسی در ایران، بارها خبرساز شده و به یکی از مسائل مورد اختلاف این کشور با دولت‌های دیگر تبدیل شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بعد از عفو بین الملل، کانون مدافعان حقوق بشر هم خواستار توقف اجرای حکم اعدام محمدحسن رضایی شد

 به گزارش صدای آمریکا-طی روزهای گذشته سازمان عفو بین‌الملل و کانون مدافعان حقوق بشر در بیانیه‌های جداگانه‌ای، خواستار توقف حکم اعدام محمدحسن...