۱۳۹۸ شهریور ۲۰, چهارشنبه

ممنوعیت ورود زنان به استادیوم؛ سیل واکنش ها به فوت دختر آبی

خبرگزاری هرانا – سحر خدایاری معروف به دختر آبی روز گذشته بر اثر پیامدهای ناشی از سوختگی در بیمارستان فوت کرد. مرگ دختر آبی با واکنش های گسترده ای از سوی فوتبالیست‌ها، هنرمندان، سیاستمدارها و سازمان های حقوق بشری در داخل و خارج از کشور مواجه شده است. از این میان می‌توان به واکنش فدراسیون بین المللی فوتبال، سازمان عفو بین الملل، باشگاه آ.اس.رم، بازیکنان تیم ملی زنان سوئد، فرهاد مجیدی، علی کریمی، علی دایی، جعفر پناهی و معصومه ابتکار اشاره کرد که در این گزارش به آنها پرداخته شده است.


به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز سه شنبه ۱۹ شهریورماه ۱۳۹۸، شخصیت‌ها و نهادهای مختلفی نسبت به مرگ سحر خدایاری واکنش نشان دادند و ضمن همدردی با زنان ایرانی به خانواده خدایاری تسلیت گفتند. عمده این واکنش ها، دلیل چنین حوادث دلخراشی را ممنوعیت ورود زنان به استادیوم ها در ایران عنوان کرده اند.

فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا) در واکنش به درگذشت سحر خدایاری و در پاسخ به خبرنگار یورو نیوز اعلام کرد: “فیفا ضمن اعلام مراتب تسلیت خود به خانواده و دوستان سحر، بار دیگر مقامات ایران را به تأمین آزادی ورود زنان به ورزشگاه‌ها فرا می‌خواند”.
علی کریمی، بازیکن سابق تیم ملی و پرسپولیس تهران در صفحه شخصی خود در اینستاگرام، در واکنش به خبر فوت “سحر خدایاری”، اعلام کرد که تا اطلاع ثانوی رفتن به ورزشگاه را تحریم می کند. فرهاد مجیدی، بازیکن سابق تیم استقلال تهران نیز نوشت: سحر جان، سکوهای آزادی حسرت دیدنت را تا ابد با خود خواهد داشت. همزمان باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس تهران با انتشار پیام‌هایی فوت دختر آبی را به خانواده خدایاری و جامعه فوتبالی تسلیت گفتند.

علی دایی، بازیکن سابق تیم ملی و آقای گل جهان و جواد نکونام، کاپیتان سابق تیم ملی و استقلال تهران با انتشار تصاویری در صفحات ایسنتاگرام خود نسبت به فوت سحر خدایاری واکنش نشان دادند.

باشگاه آ.اِس.رم ایتالیا در اقدامی جالب در توییتر، بخش قرمزرنگِ لوگوی باشگاه را آبی‌رنگ کرد و نوشت: لقب ما جالوروسی به معنای زرد و قرمز است، اما امروز قلب ما به خاطر سحر آبی خواهد بود. هدف فوتبال نزدیک کردن افراد به یکدیگر است و نه تفرقه انداختن میان آن‌ها. اکنون وقت آن رسیده که زنان و مردان در ایران در کنار هم از تماشای فوتبال در استادیوم لذت ببرند.
همچنین گری لینه کر، بازیکن سابق تیم ملی فوتبال انگلیس به مرگ سحر خدایاری واکنش نشان داد و در توییتر خود نوشت: “وحشتناک غم‌انگیز و چقدر بد که زنان نمی‌توانند به ورزشگاه ها بروند”.

دویگ لیندال، دروازبان تیم ملی فوتبال زنان سوئد در تویتر خود نوشت: “سلام فیفا! دیگر برای انجام هر گونه اقدام برای زنان ایرانی دیر شده است. این جالب نیست. روحت قرین آرامش ابدی ای دختر شجاع!”.

کوزواره اسلانی، کاپیتان تیم ملی زنان سوئد نیز با تراژدی خواندن خودسوزی سحر خدایاری، خطاب به فیفا اعلام کرد: “اکنون زمان اقدام است نه سکوت. باید به زنان ایرانی در مبارزه علیه تبعیض جنسیتی کمک کنیم. این موضوعی حقوق بشری است”.
عمر مومنی، کارتونیست سایت گل کارتونی با عنوان “دختر آبی در آتش” طراحی و منتشر کرده است. مومنی حساب های خود در شبکه های اجتماعی با انتشار این کارتون نوشته است: ممانعت از ورود زنان به ورزشگاه برای تماشای فوتبال، کار درستی نیست”.
جعفر  پناهی، کارگردان فیلم آفساید که در آن به مساله ممنوعیت ورود زنان ایرانی به ورزشگاه ها پرداخته است، در اینستاگرام نوشت: ۱۳ سال از ساخت فیلم آفساید می گذرد، دختران ایرانی در جمهوری اسلامی تنها شهروندانی در جهان هستند که هنوز در آفسایدند. می‌دانستم حتی اگر روزی روزگاری این محدودیت‌ها برداشته شود تاریخ کشورم را به ثبت رسانده‌ام که تا ابد ننگ‌اش به نام کسانی که این محدودیت‌ها را بر سرزمینم روا داشته‌اند باقی خواهد ماند”.

تهمینه میلانی، کارگردان سینما نیز نوشت: جرمش این بود که عاشق فوتبال بود. جرمش این بود که حقوق انسانی‎اش را می خواست. وقتی شما ‌بعنوان یک بانوی ایرانی، خودتان را با بانوان و آقایان جهان برابر می‌دانید، قبول این که حقوقی از شما گرفته شود، که حق خود می دانید، دشوار است. طاقت این دختر جوان طاق شد و با خودسوزی حال همه مردم ایران را بد کرد . حتما راه بهتری وجود دارد که چون آن را نمی شناسیم، دست به اولین فکری که به ذهنمان می رسد، می زنیم! امیدوارم این فاجعه تلخ، تلنگری باشد بر مردانی قانونگذاری که بدون توجه به درخواست و روح جامعه، قوانین را می نویسند.

سازمان عفو بین‌الملل هم توییتی در این خصوص منتشر کرد و گفت: “ایران تنها کشور دنیا است که از ورود زنان به ورزشگاه جلوگیری و آنها را مجازات می‌کند. از فیفا بخواهید به این تبعیض پایان بدهد”.
پروانه سلحشوری، نماینده مجلس در واکنش به فوت سحر خدایاری نوشت: “او تنها دختر آبی نبود. سحر دختر ایران بود. در جایی که مردانش برای زنان تکلیف تعیین می کنند و ابتدایی ترین حقوق انسانی‌ را از آن‌ها سلب می کنند، و زنانی که علیه زنان در این ظلم آشکار مردان را همراهی می کنند، همه ما در حبس و سوختن سحرهای این سرزمین مسئولیم”.

فرید موسوی، نماینده و رئیس فراکسیون جوانان در مجلس ایران در توییتر نوشت: “حل برخی مسائل ساده چنان دیر می‌شود که زخم‌های مهلک به روان جامعه می‌زند و برایشان پاسخی به تاریخ نداریم.” او افزود: “مردسالاری، تبعیض جنسیتی، منع ورود زنان به ورزشگاه‌ها و نهایتا مرگ دردناک دختر آبی حلقه‌های یک زنجیر است. تا دیرتر و فاجعه‌بارتر نشده، این تبعیض‌های ناروا باید مرتفع شود”.

همچنین علی مطهری، دیگر نماینده مجلس مرگ سحر خدایاری را حامی از بی تدبیری مسئول مربوط دانست و گفت: “فرضاً کار او غیرقانونی بوده، کافی بود چند کلمه نصیحت شود نه محکوم به زندان”.

معصومه ابتکار نیز اطلاعیه روابط معاونت امور زنان ریاست جمهوری درباره اقدامات انجام شده برای رسیدگی به شرایط سحر خدایاری را بدین شکل منتشر کرد: “معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده هفته گذشته پس از اطلاع از موضوع خودسوزی خانم سحر خدایاری و بررسی صحت و سقم موضوع در جلسه چهارشنبه دولت، به دستیار ویژه حقوق شهروندی خود، خانم شهناز سجادی ماموریت داد تا در محل بیمارستان حاضر و موضوع را شخصا بررسی کند. خانم سجادی روز پنج شنبه ۱۴ شهریور در بیمارستان با مادر و خواهر سحر دیدار و جزئیات ماجرا را همان روز به طور کتبی گزارش کرد. این گزارش روز شنبه به پیوست نامه‌ای رسمی به امضای معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده برای رئیس محترم قوه قضائیه ارسال شد. در جلسه دولت روز یکشنبه نیز موضوع مطرح و وزیر ورزش و جوانان در مورد اقدامات صورت گرفته برای حضور خانم‌ها در مسابقات توضیح داد”.
سحر خدایاری شناخته شده به دختر آبی، در اسفندماه سال گذشته به هنگام ورود به ورزشگاه آزادی برای تماشای دیدار تیم های استقلال ایران و العین امارات بازداشت و به زندان قرچک منتقل شده بود. وی روز دوشنبه ۱۱ شهریورماه جهت پیگیری پرونده اش به دادسرای تهران مراجعه کرده بود و پس از اطلاع یافتن از محکومیتش به ۶ ماه حبس در مقابل دادسرا اقدام به خودسوزی کرد. دختر آبی صبح روز گذشته در تاریخ ۱۸ شهریورماه بر اثر پیامدهای ناشی از سوختگی در بیمارستان فوت کرد.
گفتنی است زنان ایرانی اجازه ورود به ورزشگاه‌ها برای تماشای تمرین و بازی های فوتبال مردان را ندارند.

جیانی اینفانتینو، رئیس فیفا پیشتر طی نامه‌ای به مهدی تاج، رئیس فدارسیون فوتبال ایران ضمن ابراز تاسف در خصوص اجرایی نشدن تعهدات حسن روحانی مبنی بر حضور زنان در ورزشگاه‌ها، از وی درخواست کرده بود که تا قبل از ۱۵ ژوئیه ٢٠١٩ مقدمات لازم برای حضور زنان ایرانی و خارجی برای تماشای بازی های فوتبال در ایران فراهم شود. این ضرب‌الاجل به پایان رسیده است و در صورت عدم برداشتن ممنوعیت حضور زنان در ورزشگاه‌ها ممکن است هر برخوردی با فوتبال ایران صورت بگیرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بعد از عفو بین الملل، کانون مدافعان حقوق بشر هم خواستار توقف اجرای حکم اعدام محمدحسن رضایی شد

 به گزارش صدای آمریکا-طی روزهای گذشته سازمان عفو بین‌الملل و کانون مدافعان حقوق بشر در بیانیه‌های جداگانه‌ای، خواستار توقف حکم اعدام محمدحسن...