۱۳۹۸ مهر ۳, چهارشنبه

ادامه سختگیری برای دادن تابعیت به فرزندان زنان ایرانی با همسران خارجی؛ اطلاعات سپاه هم باید تائیدیه بدهد

به گزارش صدای آمریکا-نمایندگان مجلس ایران در اصلاحیه لایحه اعطای تابعیت به فرزندان زنان ایرانی که با مردان خارجی ازدواج کرده اند، علاوه بر تایید وزارت اطلاعات، تایید اطلاعات سپاه را نیز از شروط دریافت تابعیت افراد بالای ۱۸ سال قرار دادند.

مجلس شورای اسلامی روز سه‌شنبه ۲ مهرماه، با اصلاح «لایحه اصلاح قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی» شرط دادن تابعیت به افراد بالای ۱۸سال که یکی از والدین‌ها ایرانی است را تایید «وزارت اطلاعات» و «سازمان اطلاعات سپاه» برای «نداشتن سوءپیشینه کیفری و نیز نداشتن مشکل امنیتی» اعلام کرد.


ایسنا در این‌باره نوشت که نمایندگان مجلس تایید سازمان اطلاعات سپاه را برای «تامین نظر شورای نگهبان» اعمال کرده است.

شورای نگهبان تاکنون دوبار لایحه تابعیت به فرزندان زنان ایرانی را به دلیل «بروز مشکلات و مسائل امنیتی» رد کرده است و برخی از بندهای آن را خلاف «موازین شرع و قانون اساسی» دانسته بود.

بر اساس قانون مدنی ایران مصوب سال ۱۳۱۳، تابعیت ایرانی تنها به افرادی که پدر ایرانی دارند، منتقل می شود و این موضوع باعث شده است تا فرزندانی که از مادر ایرانی در خارج کشور به دنیا آمده اند، برای ورود به ایران ناچار به دریافت ویزا باشند. مورد بزرگ که توجه ها را به این مشکل قانونی جلب کرد، تابعیت فرزند مریم میرزاخانی ریاضیدان و نابغه ایرانی بود که چون با مردی غیر ایرانی ازدواج کرد، فرزند او تابعیت ایرانی نداشت. خانم میرزاخانی سال ۱۳۹۶ درگذشت.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بعد از عفو بین الملل، کانون مدافعان حقوق بشر هم خواستار توقف اجرای حکم اعدام محمدحسن رضایی شد

 به گزارش صدای آمریکا-طی روزهای گذشته سازمان عفو بین‌الملل و کانون مدافعان حقوق بشر در بیانیه‌های جداگانه‌ای، خواستار توقف حکم اعدام محمدحسن...