۱۳۹۸ شهریور ۲۵, دوشنبه

'لایحه تأمین امنیت زنان' و انتظاری هفت ساله

به گزارش بی بی سی فارسی-لایحه تأمین امنیت زنان در ایران هفت سال است که در انتظار گرفتن تأیید از قوه قضاییه مانده است و هربار به دلایل متفاوت از نوبت رسیدگی خارج می‌شود.

اشرف گرامی‌زادگان، مشاور حقوقی و پارلمانی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در گفتگویی با ایسنا از تمدید مهلت بررسی لایحه «تأمین امنیت زنان در ایران» توسط رئیس قوه قضاییه خبر داد. در حالی که این لایحه از سال ۹۶ جهت بررسی در اختیار قوه قضاییه قرار گرفته، حالا خبر می‌رسد که رئیس قوه، مهلت رسیدگی به آن را بار دیگر تمدید کرده است.

گرامی‌زادگان در این رابطه به ایسنا گفته بود که اختلاف نظرها و دیدگاه‌های مختلفی که درباره این لایحه وجود دارد یکی از دلایل طولانی شدن روند بررسی آن است، چراکه برخی اعتقاد دارند نباید به مردان سختگیری و اقتدار خانواده را دگرگون کرد. او همچنین با اشاره به اینکه این لایحه به مدت شش‌ماه توسط ۱۸ قاضی مورد بررسی قرار گرفته و بیش از یک سال پشت در رئیس قوه قضاییه مانده است، گفته که رد یا تأیید این لایحه در ابعاد داخلی و بین‌المللی آبروی ایران محسوب می‌شود و اگر این لایحه رد شود، دیگر هیچ امیدی به هیچ قانونی در زمینه حقوق زنان و خانواده در ایران نخواهم داشت.


این لایحه که ابتدا در ۹۲ ماده تنظیم شده بود، با حذف ۴۱ ماده از آن به دلیل «همپوشانی با مواد قانون مجازات اسلامی و آیین دادرسی» در نهایت به ۵۲ ماده تقلیل یافت و شامل ۳ بخش بازدارندگی، حفاظتی و حمایتی است که موضوع ازدواج دختران زیر ۱۸ سال و همچنین خانه‌های امن زنان نیز در آن مطرح شده است. برخی از فعالان زن و نمایندگان مجلس پیش‎تر نسبت به حذف نیمی از لایحه از طرف قوه قضاییه اعتراض کرده بودند، اما اشرف گرامی‌زادگان گفته که موادی که حذف شده‌اند، چندان مهم نبوده و جای نگرانی برای کلیات این لایحه وجود ندارد.

دو دهه تلاش برای جرم‎انگاری خشونت علیه زنان
هرچند که در زمینه ثبت آمار خشونت علیه زنان هیچ نهاد و مرجع خاصی در ایران وجود ندارد، اما عدم حمایت قانون از زنان و خشونت‌های روزمره‌ای که زنان در خانه و خارج از خانه با آن مواجهند، چیزی نیست که بر کسی پنهان باشد.

نتایج پژوهشی که در سال ۱۳۸۳ در ۲۸ استان انجام شده بود نشان می‌داد که دست کم ۶۶درصد زنان ایرانی یک بار در زندگی‏شان مورد خشونت خانگی قرار گرفته‎اند. این پژوهش که در ۳۲ جلد کتاب و با عنوان «طرح ملی بررسی اشکال خشونت علیه زنان» انجام گرفته بود، به گفته شهیندخت مولاوردی معاون ریاست جمهوری در سال ۹۳، ناپدید شده و هیچ نسخه‏ای از آن پیدا نشد.

طبق اعلام سازمان بهزیستی، حداقل ۲۷درصد زنان ۱۹ تا ۴۹ ساله از سوی همسرانشان مورد خشونت قرار می‎گیرند. گزارش‎های پزشکی قانونی نیز نشان می‎دهند که طی کمتر از یک دهه، معاینه‎های مربوط به موضوع همسرآزاری، ۵۰درصد افزایش یافته و ۹۰ درصد خشونت‏های خانگی در ایران علیه زنان روی می‏دهد.

حالا لایحه تأمین امنیت زنان، برای اولین‌بار از خشونت علیه زنان تعریفی حقوقی ارائه داده و آن را جرم دانسته است. مثلا ماده سوم این لایحه می‎گوید: «هیچ‌کس حق ندارد در روابط خانوادگی، اماکن خصوصی، عمومی یا دولتی به قصد آسیب علیه زنان مرتکب خشونت شود و در صورت ارتکاب، مطابق احکام این قانون مجازات می‌شود.» یا ماده چهارم این لایحه در مورد انواع خشونت‎های روانی و عاطفی، خشونت جنسی اعم از تجاوز، آزار، تعرض و یا مزاحمت‎های جنسی علیه زنان توضیح داده و مجازات‎های آن را مشخص کرده است.

ایران در حال حاضر یکی از شش کشوری است که هنوز به کنوانسیون منع تبعیض علیه زنان نپیوسته است. در دو دهه گذشته، بارها فعالان زن در اعتراضات خود خواستار این شده بودند تا دولت جمهوری اسلامی با پیوستن به کنوانسیون منع تبعیض علیه زنان به بازنگری در قوانین تبعیض‌آمیز خود بپردازد، اما پیوستن به این کنوانسیون مغایر با شرع و قانون داخلی ایران دانسته شده و مخالفت‏هایی را از سوی مراجع به دنبال داشت.
در نهایت، پافشاری فعالان حوزه زنان بر لزوم توجه و جرم‌انگاری خشونت علیه زنان و آمارهای روز افزون از ثبت موارد خشونت، موجب شد تا لایحه تأمین امنیت زنان در دولت محمود احمدی نژاد مطرح شود. با مسکوت گذاشته شدن این لایحه در مجلس، در دوره اول ریاست جمهوری حسن روحانی، شهیندخت مولاوردی معاون امور زنان ریاست جمهوری، بررسی این لایحه را در دستور کار خود قرار داد، اما در حالی که در اسفندماه گذشته معاون حقوقی قوه قضاییه از اتمام بررسی این لایحه خبر داده بود، رئیس قوه قضاییه هنوز آن را تایید نکرده است.

فراکسیون زنان مجلس دهم که در ماه‌های گذشته تلاش زیادی برای راهیابی این لایحه به صحن علنی مجلس کرده است، پیش‎تر اعلام کرده بود در صورتی که به این لایحه رسیدگی نشود، فراکسیون زنان طرح دیگری را تهیه و در مجلس مطرح خواهد کرد. این فراکسیون در این مدت و پس از رسانه‌ای شدن موضوع لایحه تأمین امنیت زنان، تحت فشارهای زیادی از طرف جریان های تندرو قرار گرفته است.


زهرا آیت آللهی در یادداشتی نوشته بود در صورت تصویب این لایحه، «زن که مظهر لطافت و محبت و آرامش است به موجودی بهانه‌جو، ایرادگیر و نازپرورده تبدیل می‌شود که می‌تواند هر اقدام مرد را به خشونت علیه خود تعبیر کند. حتی اگر توهم خشونت از رفتار مرد را داشته باشد قانون به او حق می‌دهد که مرد را محکوم کند و دادگاه را به وسط خانه بکشد..» او همچنین این لایحه را منجر به فرودست شدن جایگاه مردان در خانواده دانسته بود
مخالفان چه می گویند؟
لایحه تامین امنیت زنان نیز مانند کنوانسیون منع تبعیض علیه زنان، مخالفان جدی‎ای دارد که تاکنون از تصویب و اجرایی شدن آن جلوگیری کرده‌اند.

اواخر تیرماه گذشته، باشگاه خبرنگاران جوان نامه‏ای را منتشر کرد که در آن گروهی تحت عنوان کارگروه زنان انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران به ابراهیم رئیسی، رئیس جدید قوه قضاییه در مورد نقش این لایحه در تخریب بنیان خانواده هشدار دادند. آن‎ها در بخشی از نامه خود «لایحه تأمین امنیت زنان در برابر خشونت» را در زمره سیاست‌گذاری‌هایی با نگاه فمنیستی دانسته‎ و گفته‎اند که این لایحه در واقع لایحه‏ی خشونت علیه خانواده است و با شکستن حریم خصوصی خانواده باعث می‎شود که حل و فصل شخصی و جزئی‌ترین امور خانواده نیز به بیرون از خانواده ارجاع داده شود. آنها در نامه خود هشدار داده‎اند که نباید اجازه داده شود، «نگرش‏های افراطی فمنیستی با دستاویز قرار دادن نگاه مردسالارانه افراطی و ادعای دفاع از حقوق زنان، عرصه سیاست‌گذاری حوزه زنان را به جولانگاه خود تبدیل کنند»

پیش از آن‎ها هم رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان لایحه تأمین امنیت زنان در برابر خشونت را لایحه حمایت از زنان روسپی دانسته بود نه حمایت از زنان عفیف و مظلوم در خانواده.

زهرا آیت آللهی در دی ماه ۱۳۹۶ در یادداشتی نوشته بود در صورت تصویب این لایحه، «زن که مظهر لطافت و محبت و آرامش است به موجودی بهانه‌جو، ایرادگیر و نازپرورده تبدیل می‌شود که می‌تواند هر اقدام مرد را به خشونت علیه خود تعبیر کند. حتی اگر توهم خشونت از رفتار مرد را داشته باشد قانون به او حق می‌دهد که مرد را محکوم کند و دادگاه را به وسط خانه بکشد..» او همچنین این لایحه را منجر به فرودست شدن جایگاه مردان در خانواده دانسته بود.

پروانه سلحشوری، رئیس کمیسیون زنان مجلس دهم هم در واکنش به زهرا آیت اللهی در توییتی نوشت که «وقتی صحبت‌های او را می‌خوانیم گویی یک مرد ضد زن خشونت‌طلب درباره لایحه منع خشونت علیه زنان موضع گرفته است. »

لایحه تأمین امنیت روی میز رئیس دستگاه قضا
با همه فراز و نشیب‏های طی شده و وقفه طولانی در بررسی لایحه تأمین امنیت زنان، حالا وعده داده شده که تا دو هفته دیگر، حجت‎الاسلام ابراهیم رئیسی آن را بررسی کرده و نظرش را در مورد لایحه‌ای که حدود هفت‌سال است، بسیاری از فعالان حوزه زنان در انتظار تصویب و اجرایی شدن آن هستند، اعلام می‎کند.

در همین حال محمد عبدالصالح شاهنوش فروشانی، سرپرست پژوهشکده حقوق خصوصی پژوهشگاه قوه قضائیه، در گفتگویی با خبرگزاری فارس گفته است که این لایحه نهاد خانواده را تخریب خواهد کرد و مفاد این لایحه از اعلامیه جهانی «منع خشونت علیه زنان» اقتباس شده که بیشتر متأثر از آموزه‎های فمینیستی است. او همچنین گفته است «این قانون به گونه‌¬ای یک‌طرفه صرفا به حمایت کورکورانه از زن پرداخته در حالی که نقش منفی او در اقدام علیه خویش را به حساب نیاورده است.» به اعتقاد این مقام مسئول در قوه قضاییه متن پیشنهادی معاونت محترم حقوقی نظم حاکم بر دیگر قوانین کشور (از جمله قانون مجازات اسلامی) را در هم می¬‌ریزد و بهتر است به جای رویکرد جرم انگارانه راه حلی مدنی برای جلوگیری از خشونت علیه زنان در نهاد خانواده پیدا کنیم.

دستگاه قضایی که این روزها با رسیدگی‏های پرسرو صدا به پرونده‏های فساد اقتصادی، بیش از همیشه در معرض توجه افکار عمومی بوده و در ماه‏های اخیر با صدور احکام سنگین زندان علیه زنان فعال در حوزه‌های گوناگون، مورد هجمه‏ها و انتقادات زیادی قرار گرفته است، حالا در معرض یک تصمیم بزرگ دیگر قرار دارد. تأیید لایحه تأمین امنیت زنان از طرف رئیس قوه و ارجاع آن به مجلس و تصویب احتمالی آن، می‎تواند یک موفقیت بزرگ برای مجلس دهم و به خصوص فراکسیون زنان این مجلس باشد و عدم تأیید آن به قول «اشرف گرامی‎زادگان» نشانه اینکه هیچ امیدی به هیچ قانونی در زمینه حقوق زنان و خانواده در ایران وجود نخواهد داشت.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بعد از عفو بین الملل، کانون مدافعان حقوق بشر هم خواستار توقف اجرای حکم اعدام محمدحسن رضایی شد

 به گزارش صدای آمریکا-طی روزهای گذشته سازمان عفو بین‌الملل و کانون مدافعان حقوق بشر در بیانیه‌های جداگانه‌ای، خواستار توقف حکم اعدام محمدحسن...