۱۳۹۸ مهر ۷, یکشنبه

بازداشت راحله راحمی پور در دادسرای اوین و انتقال لیلا میرغفاری به دادسرای ارشاد

خبرگزاری هرانا – روز جاری راحله راحمی پور در پی حضور در دادسرای اوین بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. مراجعه روز جاری خانم راحمی پور جهت پیگیری پرونده و مسدودی حساب های شخصی وی صورت گرفته است. وی در فروردین ماه سال جاری و در مرحله تجدید نظر به جزای نقدی بدل از یک سال حبس محکوم شده و پرداخت جزای نقدی را نپذیرفته بود. همچنین خدیجه (لیلا) میرغفاری، فعال مدنی که طی روزهای اخیر توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود روز جاری به دادسرای ارشاد منتقل شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز یکشنبه ۷ مهرماه ۹۸، راحله راحمی پور توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان اوین منتقل شده است.


محمدهادی عرفانیان کاسب، وکیل مدافع راحله راحمی پور در این خصوص به گزارشگر هرانا گفت: “بازداشت خانم راحمی پور روز جاری در حالی صورت گرفته است که ایشان به جهت پیگیری پرونده و رفع مشکل مسدودی قضایی حساب های شخصی خود به دادسرای اوین مراجعه کرده بود”.
این وکیل دادگستری همچنین افزود: “مدتی قبل حساب های خانم راحمی پور به دستور قضایی مسدود شده بود و علیرغم اینکه قرار بود در تاریخ ۲۳ شهریورماه این مشکل رفع شود این موضوع تداوم داشت. هفته گذشته در مراجعه خانم راحمی پور به وی گفته شده بود که روز جاری جهت پیگیری موضوع در دادسرا حاضر شود که پس از مراجعه بازداشت شد”.
جلسه دادگاه تجدید نظر خانم راحمی‌پور در تاریخ ۹ بهمن‌ماه ۹۷ و با حضور متهم و وکیل وی محمد هادی عرفانیان کاسب برگزار شد و در تاریخ ۲۰ فروردین‌ماه ۹۸، حکم راحله راحمی‌پور، فعال حقوق بشر توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران به وکیل وی ابلاغ شده و بر اساس آن خانم راحمی‌پور به پرداخت ۸ میلیون تومان جزای نقدی بدل از یک سال حبس تعزیری محکوم شده است.

در پی ابلاغ این حکم خانم راحمی پور با پرداخت جزای نقدی موافقت نکرده و حکم حبس یک ساله وی به شعبه اجرای احکام دادسرای اوین ارسال شد.
این فعال حقوق بشر در بهمن‌ماه سال ۹۶ و در مرحله بدوی، توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی از بابت اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام به یک سال حبس تعزیری محکوم شده بود.

زمینه طرح اتهامات و تشکیل این دادگاه حول شکایت وی به سازمان ملل عنوان شده بود. پیگیری خانم راحمی پور در این نهاد بین‌المللی در ارتباط با سرنوشت برادر و برادرزاده خود باعث شده بود اتهاماتی همچون؛ تبلیغ علیه نظام از طریق طرح موضوع و سیاه نمائی در سازمان ملل، گفتگو با رسانه‌های بیگانه و دیدار با زندانیان سیاسی (در مرخصی) و مواردى از این دست علیه او طرح شود.

راحله راحمی پور در تاریخ ۲۰ شهریور ۹۶ توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی بازداشت و در تاریخ ۵ مهرماه همان سال با قرار کفالت آزاد شده بود.


از سوی دیگر لیلا میرغفاری، فعال مدنی که طی روزهای اخیر توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود روز جاری از محل بازداشت به دادسرای ارشاد منتقل شد. 
با توجه به طی مراحل دادرسی از بابت پرونده های پیشین از دلایل بازداشت وی تا لحظه تنظیم این گزارش اطلاع دقیقی در دست نیست.

در تیرماه سال جاری حکم نهایی پرونده ۱۸ فعال مدنی از جمله لیلا میرغفاری به آنها ابلاغ شده بود. بر اساس این حکم دادگاه بدوی مبنی بر محکومیت وی به ۹۱ روز حبس، تائید و به مدت ۳ سال به حالت تعلیق در آمده بود.

جلسه دادگاه تجدیدنظر این فعالین مدنی در تاریخ ۱۸ اردیبهشت‌ماه سال جاری بدون حضور اکثر متهمین در شعبه ۳۶ دادگاه انقلاب برگزار شده بود.
لیلا میرغفاری سال گذشته نیز توسط دادگاه مجتمع قضایی ارشاد در ارتباط با حمایت از مخالفان حجاب اجباری به پرداخت جریمه نقدی به مبلغ ۳۲ میلیون و دویست هزار ریال معادل ( ۳ میلیون و دویست و بیست هزار تومان) محکوم شده بود. خانم میرغفاری در پی صدور این حکم در تاریخ ۱۰ مهرماه ۹۷ بازداشت و پس از یک روز نهایتاً با قرار کفالت آزاد شد.

این حکم نیز در تاریخ  ۳۱ اردیبهشت ۹۸، با پرداخت جزای نقدی توسط لیلا میرغفاری به اجرا درآمد.

FacebookTwitterاشتراک گذاری

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بعد از عفو بین الملل، کانون مدافعان حقوق بشر هم خواستار توقف اجرای حکم اعدام محمدحسن رضایی شد

 به گزارش صدای آمریکا-طی روزهای گذشته سازمان عفو بین‌الملل و کانون مدافعان حقوق بشر در بیانیه‌های جداگانه‌ای، خواستار توقف حکم اعدام محمدحسن...