۱۳۹۸ مهر ۷, یکشنبه

تداوم بازداشت لیلا لطفی در تهران و صدور قرار بازداشت علی علینژاد

خبرگزاری هرانا – علی علینژاد، برادر مسیح علینژاد، روزنامه نگار ایرانی کماکان در بازداشت به سر می برد. خانواده علینژاد روز جاری در مراجعه خود جهت تامین قرار، از تبدیل قرار کفالت وی به قرار بازداشت مطلع شده اند. مسئولین دلیل این امر را همکاری وی با خواهرش عنوان کرده اند. از سوی دیگر لیلا لطفی، خواهر همسر سابق مسیح علینژاد نیز که پیشتر توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود طی تماس کوتاهی با خانواده خود از انتقالش به بازداشتگاه یک نهاد امنیتی در تهران خبر داده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، قرار کفالت علی علینژاد، برادر مسیح علینژاد، روزنامه نگار ایرانی به قرار بازداشت تبدیل شده است.



به گفته یک منبع نزدیک به خانواده علینژاد، در مراجعه روز جاری خانواده وی جهت تودیع قرار کفالت، به آنها گفته شده که به دلیل همکاری علی علینژاد با خواهرش مسیح قرار کفالت وی به قرار بازداشت تبدیل شده و امکان آزادی موقت وی فعلا وجود ندارد. همچنین مامورین به آنها گفته اند که تا اطلاع بعدی، موضوع را پیگیری نکنند”.
به گفته این منبع مطلع “خانواده علینژاد همچنین با دفتر رئیس قوه قضاییه نیز در این خصوص تماس گرفتند با این حال پاسخی به آنان داده نشده است. خانواده آقای علینژاد از زمان بازداشت وی اطلاعی از وضعیت سلامت و محل نگهداری او ندارند. این موضوع در کنار عدم پاسخ‌دهی مسئولین باعث افزایش نگرانی آنان شده است”.

از سوی دیگر لیلا لطفی، خواهر همسر سابق مسیح علینژاد نیز که پیشتر توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود کماکان در بازداشت به سر می برد.

یک منبع نزدیک به خانواده خانم لطفی نیز به گزارشگر هرانا گفته است: “لیلا پس از بازداشت طی تماس کوتاهی با خانواده از انتقال خود از بازداشتگاه اداره اطلاعات بابل به بازداشتگاه یک نهاد امنیتی در تهران خبر داده و پس از آن نیز از وضعیت وی اطلاعی در دست نیست”.
لازم به ذکر است روز چهارشنبه ۳ مهرماه ۹۸، علی علینژاد، برادر مسیح علینژاد، روزنامه نگار ایرانی توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است.

مسیح علینژاد روز چهارشنبه با انتشار یادداشتی در صفحه شخصی خود گفته بود که بازداشت وی با چشم بند توسط کسانی که خود را مامورین وزارت اطلاعات معرفی کرده اند و در مقابل چشمان کودک خردسالش صورت گرفته است.
وی همچنین گفته است که مادر ۷۰ ساله اش نیز اخیرا توسط نیروهای امنیتی بازداشت و تحت بازجویی قرار گرفته است.

مسیح علینژاد پس از اعلام این خبر از بازداشت خواهر و برادر همسر سابقش، لیلا و هادی لطفی خبر داده و گفته بود که هادی لطفی پس از بازجویی به صورت موقت آزاد شده است.

سازمان عفو بین الملل روز گذشته مورخ ۵ مهرماه با صدور بیانیه ای نسبت به این بازداشت ها واکنش نشان دادند.

به گفته‌ی فیلیپ لوتر، مدیر پژوهش‌ها و امور حقوقی خاورمیانه و شمال آفریقای عفو بین‌الملل؛ «این دستگیری‌ها اقدام گستاخانه‌ای از جانب مقام‌ها و مسئولان ایرانی برای مجازات کردن مسیح علی‌نژاد به دلیل فعالیت‌های مسالمت‌آمیزش در دفاع از حقوق زنان است. دستگیری بستگان یک کنشگر برای مرعوب کردن و ساکت کردن او برخورد شرم‌آور و بزدلانه‌ای است.»

فیلیپ لوتر گفت: «دو هفته قبل، مرگ سحر خدایاری که بعد از دادگاهی شدن به اتهام ورود به استادیوم ورزشی خودسوزی کرده بود، دنیا را در بهت و حیرت فرو برد و توجه افکار عمومی را به برخورد هولناک حکومت ایران با زنان جلب کرد. دستگیری‌های شب گذشته هم گواه دیگری بر رویکرد هراس‌آور مقام‌ها و مسئولان ایرانی و عزم آنان برای سرکوب هرگونه کنشگری در زمینه‌ی حقوق زنان است. این که آن‌ها به دستگیری اعضای خانواده‌ی کنشگر روی آورده‌اند نشان می‌دهد که از حمایت‌های فزاینده از جنبش حقوق زنان در ایران به شدت احساس خطر می‌کنند و برای متوقف کردن آن به هر کاری دست می‌زنند.»

او افزود: «مقام‌ها و مسئولان ایران، به جای آزار رساندن و حبس کردن اعضای خانواده‌ی مسیح علی‌نژاد، باید آنان را بی‌درنگ آزاد کنند و به کارزار خود برای سرکوب زنان پایان دهند.»
عفو بین الملل در انتهای بیانیه خود افزود “مسئولان ایرانی از اعلام محل نگه‌داری علیرضا علی‌نژاد و لیلا لطفی و دلیل دستگیری آنان امتناع کرده‌اند. «عفو بین‌الملل» بیم دارد که آنان مورد شکنجه و سایر بدرفتاری‌ها قرار بگیرند.”

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بعد از عفو بین الملل، کانون مدافعان حقوق بشر هم خواستار توقف اجرای حکم اعدام محمدحسن رضایی شد

 به گزارش صدای آمریکا-طی روزهای گذشته سازمان عفو بین‌الملل و کانون مدافعان حقوق بشر در بیانیه‌های جداگانه‌ای، خواستار توقف حکم اعدام محمدحسن...