۱۳۹۸ شهریور ۲۵, دوشنبه

حمله سخنگوی قوه قضاییه به «دختر آبی» یک هفته بعد از مرگ او؛ «تعادل روانی نداشت»

بعد از چندبار تغییر ادعاهای مقام‌های قضایی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران، سخنگوی قوه قضائیه ایران با برخورد قضایی با دختر آبی، زن جوانی که خواستار حضور در ورزشگاه بود، در حملاتی به او گفت وی «دارای شخصیت متعادلی» نبود.

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه روز شنبه ۲۳ شهریور به صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران گفت که او در بازجویی‌ها به صراحت به اشتباه خود اعتراف و آن را پذیرفته و ابراز ندامت کرده بود.

وی مدعی شد با سحر خدایاری برای ورود به ورزشگاه و اهانت به مامور برخورد نشده بلکه «مطالب دیگری از او سر زده بود». این مقام قضایی جزئیات بیشتری نگفت و مشابه ادعاهای مطرح شده از سوی نهادهای قضایی و امنیتی مدعی شد حکمی برای او صادر نشده بود.

پیشتر رسانه های نزدیک به نهادهای امنیتی مدعی شده بودند اصلا برخوردی با این زن جوان صورت نگرفته و او حکمی نداشت.

یک هفته پیش «سحر خدایاری» مشهور به «دختر آبی» به خاطر شدت سوختگی درگذشت. این زن جوان که هوادار تیم استقلال بود چند ماه پیش تلاش داشت برای تماشای بازی تیم محبوبش به ورزشگاه برود اما با او برخورد شد و پرونده ای تشکیل شد. او ۱۱ شهریور برای پیگیری پرونده و پس گرفتن گوشی تلفن به شعبه دادگاه انقلاب مراجعه می کند و وقتی مطلع می‌شود که برای او محکومیت شش ماهه صادر شده، با بنزین مقابل دادگاه خودسوزی می‌کند. بعد از چند روز، ۱۹ شهریور مرگ او اعلام می شود که موجی از واکنش ها را به همراه داشت.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه ۲۱ شهریور در توئیتی، ضمن ابراز تاسف از درگذشت سحر خدایاری، که در اعتراض به قوانین رژیم حاکم بر ایران اقدام به خودسوزی کرده بود، از مبارزه مردم ایران علیه جمهوری اسلامی حمایت کرد.
بعد از بازتاب مرگ «دختر آبی» تلویزیون جمهوری اسلامی و نهادهای امنیتی ابتدا مدعی شدند که او اصلا پرونده ای نداشته اما علی مطهری نماینده تهران با رد این ادعا، در توئیتی نوشت که شخص غیرمسئولی به خانم خدایاری گفت به ۶ ماه حبس محکوم شده‌ است.

انتشار خبر مرگ این زن جوان، از روز دوشنبه واکنش های بسیاری در پی داشت و بسیاری خواستار خودداری از رفتن به ورزشگاهها و برخی نیز خواستار برخورد فیفا با مسئولان فوتبال ایران به دلیل ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه شدند.

جمهوری اسلامی در نزدیک به چهار دهه گذشته ورود زنان به ورزشگاه ها را برای تماشای مسابقات فوتبال مردان ممنوع کرده است. این در حالی است که فیفا در اصول خود هر گونه تبعیض جنسیتی را ممنوع کرده است

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بعد از عفو بین الملل، کانون مدافعان حقوق بشر هم خواستار توقف اجرای حکم اعدام محمدحسن رضایی شد

 به گزارش صدای آمریکا-طی روزهای گذشته سازمان عفو بین‌الملل و کانون مدافعان حقوق بشر در بیانیه‌های جداگانه‌ای، خواستار توقف حکم اعدام محمدحسن...