۱۳۹۸ آذر ۸, جمعه

سرکوب معترضان در ایران ادامه دارد؛ از جمله بازداشت‌شدگان سه زن معترض در کرج هستند

به گزارش صدای آمریکا-در ادامه سرکوب گسترده معترضان در ایران، گزارش‌ها حاکی از بازداشت چندین معترض دیگر از جمله سه زن، در شهرهای مختلف ایران است.

عباسعلی محمدیان، فرمانده انتظامی استان البرز، روز پنجشنبه ۷ آذرماه از بازداشت سه زن معترض خبرد داد و مدعی شد که این معترضان «لیدر» اعتراضات در منطقه محمدشهر کرج بوده‌اند.

بنابه گفته این مقام انتظامی، این سه معترض زن خودروهای خود را برای ایجاد «راهبدان» خاموش کرده بودند و «شعار» سر دادند.



همچنین در اصفهان هم مقامات انتظامی روز پنجشنبه ۷ آذرماه از بازداشت ۷ تن دیگر از معترضان در اصفهان خبر داده اند.

ادامه این بازداشت‌ها در حالی است که ایوب سلیمانی، جانشین فرمانده ناجا روز چهارشنبه ۶ آذرماه اعلام کرده بود که ۱۸۰ نفر از معترضان که از آن‌ها به عنوان «لیدر» نام برده شده است، از سوی پلیس بازداشت شده‌اند.

وزارت اطلاعات هم اعلام کرد که ۸ نفر را در رابطه اعترضات اخیر به اتهام «جمع آوری اطلاعاتی» و «انتقال ‌‌‌آن‌ها به خارج از کشور» شناسایی و بازداشت کرده است.

گزارش‌ها حاکی است که پلیس روز چهارشنبه ۶ آذرماه چهار نفر از معترضان را در شهر قزوین بازداشت کرده است. روز گذشته هم پلیس پیشگیری تهران اعلام کرد یک زن جوان که بنابه ادعای مقامات «شیشه بانک‌ها را در محدوده شرق تهران تخریب و سطل‌های زباله را می‌سوزاند» را بازداشت کرده‌اند.

سرکوب گسترده معترضان از سوی جمهوری اسلامی در حالی ادامه دارد که سازمان دیده‌بان حقوق بشر با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که مقامات ایران سرکوب گسترده معترضان را مخفی نگهداشته و از اعلام آمار دقیق کشته‌‌شدگان خودداری می‌کنند.

سازمان عفو بین الملل همچنین کشته شدن دست کم ۱۴۳ نفر را در اعتراضات اخیر تایید کرده است.

مقامات ایران پس از گذشت حدود یک هفته از اعتراضات آمار بازداشت شدگان را دست کم ۷هزارنفر اعلام کردند. آماری که با ادامه بازداشت‌ها در حال افزایش است.

در پی افزایش ناگهانی قیمت بنزین، ایران شاهد اعتراضات گسترده مردم علیه جمهوری اسلامی بود. یک روز بعد از آغاز اعتراضات، جمهوری اسلامی شنبه شب ۲۵ آبان اینترنت را تقریبا به طور کامل قطع کرد و مورگان اورتگاس سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده در واکنش به این اقدام رژیم ایران گفت: «ما تلاش ها برای قطع اینترنت را محکوم می کنیم. بگذارید آنها [مردم] حرف‌شان را بزنند!»

روز دوشنبه ۴ آذر، عفو بین الملل اعلام کرد در اعتراضات اخیر ایران دست‌کم ۱۴۳ نفر توسط ماموران جمهوری اسلامی ایران کشته شده‌اند.

پرزیدنت دونالد ترامپ روز پنجشنبه ۳۰ آبان در نخستین موضع‌گیری علنی درباره اعتراضات مردم ایران گفت: ایران آنقدر بی‌ثبات شده است که رژیم تمام سیستم اینترنتی را قطع کرد تا مردم خوب ایران نتوانند درباره خشونت شدیدی که در داخل آن کشور جریان دارد، صحبت کنند.

کاخ سفید عصر یکشنبه ۲۶ آبان در بیانیه‌ای در حمایت از مردم معترض در ایران اعلام کرد ایالات متحده استفاده از نیروی مرگبار و محدود کردن شدید ارتباطات علیه تظاهرکنندگان را محکوم می‌کند.

مایک پمپئو وزیر خارجه ایالات متحده در نخستین واکنش به اعتراضات گسترده در ایران، روز شنبه ۲۵ آبان، خطاب به مردم ایران نوشت ایالات متحده در کنار شما است.

آمریکا می‌گوید جمهوری اسلامی ثروت کشور خود را به جای مردم، صرف حمایت از گروه‌های تروریستی و بی ثبات سازی در خاورمیانه می‌کند.

ایالات متحده همچنین بارها فساد مالی نهادینه و غارت دارایی‌های خدادادی ایران توسط وابستگان رژیم حاکم بر این کشور را محکوم کرده و آنها را از جمله عوامل اصلی مشکلات اقتصادی و مالی ایران دانسته است. از جمله چندی پیش مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، در چند توئیت درباره مقام‌های جمهوری اسلامی گفته بود که آنها به جای کمک به مردم درگیر فساد شده‌اند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بعد از عفو بین الملل، کانون مدافعان حقوق بشر هم خواستار توقف اجرای حکم اعدام محمدحسن رضایی شد

 به گزارش صدای آمریکا-طی روزهای گذشته سازمان عفو بین‌الملل و کانون مدافعان حقوق بشر در بیانیه‌های جداگانه‌ای، خواستار توقف حکم اعدام محمدحسن...