۱۳۹۸ آبان ۲۷, دوشنبه

اعتصاب بازاریان و فضای امنیتی در بازار تهران؛ ادامه اعتراضات مردمی در سراسر کشور

به گزارش صدای آمریکا-در پی اعتراضات گسترده در ایران به گرانی بنزین، بازار تهران شاهد اعتصاب بازاریان و فضای شدید امنیتی بود.

تصاویر فرستاده شده به صدای آمریکا نشان می‌دهد که روز یکشنبه ۲۶ آبان در بخش هایی از بازار مغازه ها بسته است و نیروهای ضدشورش پلیس در آن محل مستقر شده‌اند.

تصاویر نشان می‌دهد که فضای بازار به شدت ملتهب است و با وجود بسته بودن مغازه‌ها، بازاریان و شهروندان در بخش‌هایی از راسته‌های بازار جمع شده اند.


در پی اعتراضات به گرانی بنزین در ایران که از روز جمعه ۲۴ آبان ماه آغاز شده است، بنابر آمار رسمی بیش از هزار نفر از معترضان دستگیر شدند. همچنین آمارهای غیررسمی حاکی از کشته شدن دست‌کم ۱۰ نفر در این اعتراضات است.


اعتراضات در ایران روز یکشنبه ۲۶ آبان ماه در شهرهای ایران علی رغم فضای سنگین امنیتی در تهران،‌ سنندج، اصفهان،‌ شیراز و چند شهر دیگر ادامه داشته است. با این حال به خاطر قطعی و اختلال در اینترنت ایران، ویدئوهای بسیار کمتری نسبت به روزهای گذشته منتشر شده است.

در تهران تصاویر منتشر شده نشان از حضور بسیار بالای نیروهای امنیتی در مناطق مختلف حکایت دارد. با این وجود مردم امروز در بازار تهران امروز دست به اعتصاب زدند. همچنین برخی گزارش ها حاکی از ادامه اعتراضات در جاده ساوه و بزرگراه حکیم است.

همچنین گزارش ها حاکی است که اعتراضاتی در دانشگاه های مختلف ایران انجام شده است. از جمله دانشجویان دانشگاه تبریز در اعتراض به مشکلات اقتصادی و گرانی بنزین تجمع کردند.

برخی گزارش ها هم حاکی از اعتراضاتی در دانشگاه‌ اصفهان در روزهای اخیر است.

اعتراضات اخیر در ایران اما تلفات جانی و مالی بسیاری به همراه داشته است. خبرگزاری فارس که رسانه نزدیک به سپاه در ایران است، روز یکشنبه گزارش داد که در اعتراضات اخیر «بیش از هزار نفر» از معترضان بازداشت شده اند.

این خبرگزاری اما هیچ آمار دقیقی از کشته شدگان این اعتراضات نداده است. آمار غیررسمی حاکی از کشته شدن دست کم ۱۰ نفر در اعتراضات اخیر است.

پیش از این کشته شدن یک معترض در سیرجان تایید شده بود. امروز نیز، نماینده شهریار در مجلس اعلام کرد که یکی از معترضان در شهریار کشته شده است. مقامات جمهوری اسلامی نیز مدعی شده‌اند که یک مامور پلیس کرمانشاه در این درگیری‌ها کشته شده است.

بنابر گزارش‌های رسمی اعتراضات به گرانی بنزین در بیش از ۱۰۰ شهر ایران بوده و خبرگزاری فارس نوشت که در این اعتراض‌ها به «بیش از ۱۰۰ بانک و ۵۷ فروشگاه بزرگ تنها در یک استان» آسیب رسیده است و حجم اعتراضات نسبت به اتفاقات دی ماه ۹۶ «بیشتر» بوده است.

اعتراضات به گرانی بنزین از روز جمعه ۲۴ آبان ماه و پس از پس از انتشار ناگهانی خبر گرانی بنزین، در شهرهای مختلف ایران از جمله مشهد، خوزستان، اهواز، خرمشهر، بهبهان آغاز، و به مرور به تمام مناطق کشور کشیده شد. طی دو روز گذشته اخبار و ویدئوهای مختلفی تجمع های اعتراضی و شعارهای مردم علیه حکومت در شهرهای مختلف منتشر شده است.

آمریکا می‌گوید جمهوری اسلامی ثروت کشور خود را به جای مردم، صرف حمایت از گروه های تروریستی و بی ثبات سازی در خاورمیانه می‌کند. ایالات متحده همچنین بارها فساد مالی نهادینه و غارت دارایی‌های خدادادی ایران توسط وابستگان رژیم حاکم بر این کشور را محکوم کرده و آنها را از جمله عوامل اصلی مشکلات اقتصادی و مالی ایران دانسته است.

از جمله چندی پیش مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، در چند توئیت درباره مقام‌های جمهوری اسلامی گفته بود که آنها به جای کمک به مردم درگیر فساد شده‌اند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بعد از عفو بین الملل، کانون مدافعان حقوق بشر هم خواستار توقف اجرای حکم اعدام محمدحسن رضایی شد

 به گزارش صدای آمریکا-طی روزهای گذشته سازمان عفو بین‌الملل و کانون مدافعان حقوق بشر در بیانیه‌های جداگانه‌ای، خواستار توقف حکم اعدام محمدحسن...