۱۳۹۸ آبان ۲۷, دوشنبه

از «خس و خاشاک» احمدی‌نژاد تا «اخلالگر» نامیدن مردم توسط حسن روحانی

به گزارش صدای آمریکا-حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران هرچند در زمان انتخاب شدن در سال ۱۳۹۲ تلاش زیادی کرد که خود را متفاوت از محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری قبلی ایران نشان دهد اما تنها شش سال بعد از ریاست جمهوری، در نخستین واکنش به اعتراضات گسترده مردم در شهرهای ایران به بهانه گرانی بنزین، آنها را «اخلالگر» و «عده اندکی» نامید.


حسن روحانی در بخشی از سخنانش می‌گوید «به هیچ عنوان دولت اجازه اغتشاش و ناامنی به هیچ کس نخواهد داد.» برعکس ادعای او، کافی است به این فیلم نگاه کنید. معترضان در شیراز روز شنبه به ماموران گل هدیه می‌دهند اما ساعتی بعد توسط ماموران مورد حمله قرار می‌گیرند.

https://twitter.com/i/status/1196099999970603008
کاخ سفید به این سرکوب مردم عصر یکشنبه واکنش نشان داد و در بخشی از بیانیه خود آورده که ایالات متحده استفاده از نیروی مرگبار و محدود کردن شدید ارتباطات علیه تظاهرکنندگان را محکوم می‌کند.



اظهارات حسن روحانی یادآور سخنان محمود احمدی نژاد در سال ۸۸ بود که بعد از حضور میلیونی معترضان، آنها را گروهی «خس و خاشاک» نامیده بود.

اظهارنظر او ساعتی بعد از سخنان علی خامنه‌ای بود که ضمن حمایت از گران شدن نرخ بنزین و تایید کشته شدن معترضان، مردم را «اشرار، کینه‌ورزان، و انسان‌‌های ناباب» توصیف کرد.

این سخنان رهبران جمهوری اسلامی در فضای مجازی بازتاب‌هایی داشت:
در حالی که مقامات رسمی ایران تا کنون کشته شدن دو معترض را تایید کرده‌اند، اما تصاویر منتشر شده در شبکه های اجتماعی حاکی از کشته شدن دست کم ۱۰ نفر و زخمی شدن چندین نفر در اعتراضات دو روز اخیر است. رسانه‌های نزدیک به نهادهای امنیتی ایران می گویند بیش از هزارنفر در شهرهای مختلف ایران بازداشت شده اند.

اعتراضات به گرانی بنزین از روز جمعه ۲۴ آبان ماه و پس از انتشار ناگهانی خبر سه برابر شدن قیمت بنزین آزاد در شهرهای مختلف ایران آغاز شد. اما شعارهای معترضان خیلی زود متوجه مقامات ارشد جمهوری اسلامی شد.

تصاویر ویدئویی و گزارش‌های ارسالی به صدای آمریکا از اعتراضات روز شنبه ۲۵ آبان نشان می‌دهد که بر اثر تیراندازی ماموران دست کم هفت نفر در شهرهای شیراز، بهارستان، کرج، شهریار، بهبهان، مریوان، و سیرجان کشته شده‌اند.​ اما هنوز از هویت آنها اطلاعی در دست نیست.

مایک پمپئو وزیر خارجه ایالات متحده در نخستین واکنش به اعتراضات گسترده در ایران، روز شنبه ۲۵ آبان ، ضمن بازنشر توئیت یک سال و نیم قبل خود، خطاب به مردم ایران نوشت ایالات متحده در کنار شما است.

جمهوری اسلامی شنبه شب اینترنت را در شهرهای بزرگ قطع کرد و مورگان اورتگاس سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده در واکنش به این اقدام رژیم ایران گفت: «ما تلاش ها برای قطع اینترنت را محکوم می کنیم. بگذارید آنها [مردم] حرف‌شان را بزنند!»

آمریکا می‌گوید جمهوری اسلامی ثروت کشور خود را به جای مردم، صرف حمایت از گروه های تروریستی و بی ثبات سازی در خاورمیانه می‌کند.

ایالات متحده همچنین بارها فساد مالی نهادینه و غارت دارایی‌های خدادادی ایران توسط وابستگان رژیم حاکم بر این کشور را محکوم کرده و آنها را از جمله عوامل اصلی مشکلات اقتصادی و مالی ایران دانسته است. از جمله چندی پیش مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، در چند توئیت درباره مقام‌های جمهوری اسلامی گفته بود که آنها به جای کمک به مردم درگیر فساد شده‌اند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بعد از عفو بین الملل، کانون مدافعان حقوق بشر هم خواستار توقف اجرای حکم اعدام محمدحسن رضایی شد

 به گزارش صدای آمریکا-طی روزهای گذشته سازمان عفو بین‌الملل و کانون مدافعان حقوق بشر در بیانیه‌های جداگانه‌ای، خواستار توقف حکم اعدام محمدحسن...