۱۳۹۸ آذر ۶, چهارشنبه

بیانیه پنج تن از برندگان جایزه صلح نوبل در واکنش به سرکوب شهروندان معترض در ایران

خبرگزاری هرانا – پنج نفر از برندگان جایزه صلح نوبل از جمله شیرین عبادی، طی بیانیه ای ضمن ابراز نگرانی از سرکوب معترضان در ایران، خشونت‌های دولت ایران علیه شهروندان خود را محکوم کردند و “از کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد و کمیته حقوق بشر اتحادیه اروپا، نهادهای بین‌المللی حقوق بشر و کلیه کشورهایی که پیوندهای سیاسی و اقتصادی با ایران دارند”، خواستند که نسبت به وقایع اخیر واکنش نشان دهند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از کانون مدافعان حقوق بشر، از روز جمعه ۲۴ آبان ماه در واکنش به افزایش قیمت بنزین، تجمعات اعتراضی در بسیاری از نقاط کشور برگزار شد.


پنج نفر از برندگان جایزه صلح نوبل از جمله شیرین عبادی، لیما گبوی، توکل کرمان، ریگوبرتا منچو و جودی ویلیامز، طی بیانیه ای به این وقایع واکنش نشان دادند.

متن کامل این بیانیه در ادامه می آید:

“به عنوان برندگان صلح نوبل عمیقاً نگران سرکوب اعتراضات اخیر در ایران هستیم که نتیجه آن بازداشت بیش از هزاران نفر و کشته شدن بیش از صد تن در ایران شده است. ما محدودیت آزادی بیان و سرکوب اعتراضات همراه با دستگیری و کشتار خودسرانه را محکوم می کنیم. ما از دولت ایران می خواهیم حق تظاهرات مسالمت آمیز را مطابق با قانون اساسی ایران و قانون بین المللی حقوق بشر به رسمیت بشناسد.

باید اشاره کرد تعداد واقعی تلفات مشخص نیست زیرا شورای امنیت ملی ایران دستور قطع اینترنت را داده بود و فقط اطلاعات از طریق اینترانت دولتی تحت کنترل در دسترس بوده است.

ایرانیان از ۲۵ آبان ماه برای اعتراض به افزایش ناگهانی قیمت بنزین، به خیابان ها رفتند. افزایش قیمت بنزین در حالی صورت می گیرد که در حال حاضر نرخ تورم و بیکاری در ایران بالا است و وضعیت اقتصادی ایران نابسامان است. تحریم های ایالات متحده بر توانایی ایران در صادرات نفت تاثیر گذاشته و پول هایی که باید صرف رفع فقر در ایران شود در راه فساد دولتی و درگیری های “نیابتی” ایران در منطقه (یمن ، سوریه ، لبنان) هزینه شده است.

متأسفانه رهبر ایران، آیت الله علی خامنه ای، علناً از دولت روحانی و پاسخ آن به اعتراضات حمایت کرده است. خامنه ای با اشاره به معترضین به عنوان “شورشیان”، “اراذل و اوباش” و “اشرار” ، راه را برای سرکوب بیشتر نیروهای امنیتی و پلیس هموار کرده است.

جمهوری اسلامی در تلاش است تا صدای شهروندان را از طریق دستگیری ، قتل و سانسور خفه کند که این راستا و در استفاده از زور و دستگیری به منظور ساکت کردن مخالفان، به ویژه زنان مدافع حقوق بشر دارای سابقه طولانی است.

ما از کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد و کمیته حقوق بشر اتحادیه اروپا، نهادهای بین المللی حقوق بشر و کلیه کشورهایی که پیوندهای سیاسی و اقتصادی با ایران دارند می خواهیم:

۱. همبستگی خود را با مردم ایران ابراز کنند.

۲. خشونت های دولت ایران علیه شهروندان خود را محکوم کنند.

۳. خواستار پایان سانسور و رفع محدودیت در دسترسی به اطلاعات شوند

شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل (۲۰۰۳) – ایران

لیما گبوی، برنده جایزه صلح نوبل (۲۰۱۱) – لیبریا

توکل کرمان، برنده جایزه صلح نوبل (۲۰۱۱) – یمن

ریگوبرتا منچو، برنده جایزه صلح نوبل (۱۹۹۲) – گواتمالا

جودی ویلیامز، برنده جایزه صلح نوبل (۱۹۹۷) – ایالات متحده آمریکا

۵ آذر ۱۳۹۸.”

گفتنی است، بنا بر اعلام خبرگزاری های داخلی در روزهای آغازین این تجمعات بیش از هزار شهروند به علت شرکت در اعتراضات بازداشت شده اند.

کماکان وضعیت اعتراضات و تداوم آن مشخص نیست با اینحال مرکز آمار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، حسب ضرورت با تکیه بر اطلاعات دریافتی از منابع مختلف گزارش آماری جمع بندی اولیه خود را همزمان با پایان هفتمین روز اعتراضات سراسری در ادامه منتشر کرده بود. در این گزارش لیستی بالغ بر ۱۳۴ معترض کشته شده منتشر شده است. بررسی های هرانا نشان می دهد جمعیت دستگیر شدگان که تا روز شنبه و طی یک هفته از آغاز اعتراضات محرز شده، حداقل ۳۹۸۰ تن است، هر چند با توجه به گستره اعتراضات و میزان خشونت ها احتمال رقم واقعی دستگیر شدگان تا چندبرابر این رقم قابل تصور باشد.

لازم به ذکر است تجمعات سراسری در ایران از روز جمعه ۲۴ آبان ماه و در واکنش به افزایش ۳ برابری قیمت بنزین با حضور گسترده مردم در شهرهایی از جمله اهواز، شوشتر، دزفول، گچساران، آبادان، خرمشهر، ماهشهر، رشت، شیراز، بندرعباس، گرگان، خرم‌آباد، قم، ایلام، کرج، سنندج، دورود، قزوین، اراک، مهدیشهر، گرمسار، شاهرود، نجف آباد، شهریار ، مریوان، تهران، تبریز، اردبیل، ارومیه، ساوه، پاسارگاد، قلعه حسن خان، ورامین، دهدشت، ساری، یاسوج، قائمشهر، شهرکرد، ملک شهر، پرند، دماوند، پلدختر، نیشابور، سرپل ذهاب، کهنوج، یزد، بوشهر، بهمئی، سقز، جوانرود، تهران‌شهر، اراک و… شکل گرفته بود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بعد از عفو بین الملل، کانون مدافعان حقوق بشر هم خواستار توقف اجرای حکم اعدام محمدحسن رضایی شد

 به گزارش صدای آمریکا-طی روزهای گذشته سازمان عفو بین‌الملل و کانون مدافعان حقوق بشر در بیانیه‌های جداگانه‌ای، خواستار توقف حکم اعدام محمدحسن...