۱۳۹۸ آذر ۶, چهارشنبه

عفو و تخفیف در احکام صادره برای ۶ متهم سیاسی و رسانه ای

خبرگزاری هرانا – برخی از متهمین سیاسی و رسانه ای در کشور از جمله پگاه آهنگرانی، صبا آذرپیک، پوریا عالمی، کیومرث مرزبان، حسین جنتی و حسین قدیانی با حذف و تخفیف در مجازات مواجه شده اند. به نظر می‌رسد که این شهروندان جزو ۳۲ زندانی سیاسی و امنیتی باشند که دستگاه قضایی ایران پیشتر اعلام کرده با موافقت آیت‌الله خامنه‌ای مورد “عفو موردی” قرار گرفته‌اند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، به نقل از فارس، تعدادی از متهمین سیاسی و رسانه ای شامل حذف و تخفیف در مجازات شده اند.

بر اساس این گزارش پگاه آهنگرانی، صبا آذرپیک، پوریا عالمی، کیومرث مرزبان، حسین جنتی و حسین قدیانی از جمله این افراد بوده اند.


از این میان حسین جنتی، شاعر غزل سرا پیشتر در تیرماه سال جاری از بابت اتهام “تبلیغ علیه نظام” توسط شعبه اول دادگاه انقلاب اصفهان به ۶ ماه حبس تعزیری محکوم و این حکم توسط دادگاه تجدید نظر استان اصفهان عینا تائید شد.

حسین قدیانی، نویسنده روزنامه جوان نیز، در تاریخ ۵ تیرماه ۹۷ توسط شعبه ۱۰۵۷ دادگاه کیفری دو تهران از بابت اتهام “توهین به مقامات و مامورین دولتی” به شش ماه حبس تعلیقی به مدت ۳ سال محکوم شده بود که در شهریور ماه سال جاری توسط شعبه ۶۹ دادگاه تجدید نظر استان تهران به ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شد.

همچنین کیومرث مرزبان، نویسنده و طنزنویس در تیر ماه سال جاری توسط دادگاه انقلاب تهران، به اتهامات “ارتباط با دول متخاصم”، “توهین به مقدسات”،“فعالیت تبلیغی علیه نظام”،“توهین به رهبری و بنیانگذار” و “توهین به مسئولین” به ۲۳ سال و ۹ ماه حبس تعزیری محکوم شد و حکم صادره در مرحله تجدید نظر عینا تائید شد. وی بیش از یک سال گذشته را در زندان اوین به سر برده است.

پگاه آهنگرانی، بازیگر سینما و تئاتر در شهریور ماه سال جاری که به عنوان داور به دعوت جشنواره‌ی “باتومی” گرجستان، قرار بود در این رویداد سینمایی شرکت کند، متوجه شد که ممنوع الخروج شده است. به گفته خانم آهنگرانی این اتفاق به دلیل پرونده‌ای است که بعد از اعتراضات سال ۸۸ علیه وی مفتوح شد و طی آن توسط دادگاه انقلاب تهران به ۱۸ ماه حبس تعزیری محکوم شد.

صبا آذرپیک روزنامه‌نگار نیز که در آبان ماه ۹۷ احتمالا بخاطر انتشار اسنادی از فساد اقتصادی محمد شریعتمداری وزیر وقت کار و وزیر پیشین صمت بازداشت و پس از چند روز با تودیع قرار آزاد شد. وی پیشتر نیز در خردادماه ۹۳، توسط نیروهای امنیتی به دلایل نامعلومی بازداشت و در تاریخ ۲۹ مردادماه ۹۳، با تودیع قرار وثیقه ۱۵۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شده بود.

گفتنی است روز گذشته، امیر رئیسیان، وکیل دادگستری از مشمولیت عفو و تخفیف برای ۵ تن از دانشجویان در تهران که پیشتر به حبس محکوم شده بودند خبر داد. براساس این خبر، فرشته طوسی، پدرام پذیره، علی مظفری و هادی کیانی شامل عفو کامل شدند و ۷ سال حکم حبس پریسا رفیعی نیز به ۱ سال کاهش یافت.

همچنین هرانا پیشتر از آزادی روح الله مردانی و محسن حق شناس از زندان اوین خبر داده بود.

در خلال این موضوع عثمان مصطفی پور و محمد نظری دو زندانی سیاسی نیز روز پنج‌شنبه بصورت مشروط از زندان ارومیه آزاد شده‌اند. عثمان مصطفی پور از حدود ۲۸ سال پیش و محمد نظری از حدود ۲۵ سال پیش در زندان‌های تبریز، رجایی شهر و ارومیه تحمل حبس کرده بودند. این دو زندانی سیاسی تاکنون بدون حتی یک روز مرخصی در زندان به سر می‌بردند.

صبح روز گذشته غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه اعلام کرد که از بین ۳۲ محکوم امنیتی، هفت نفر دانشجو بوده‌اند و عفو شدگان عموما مشمول عفو کامل شده و برخی تخفیف قابل توجه داشته‌اند.

به نظر می‌رسد که این شهروندان جزو ۳۲ زندانی سیاسی و امنیتی باشند که دستگاه قضایی ایران پیشتر اعلام کرده با موافقت آیت‌الله خامنه‌ای مورد “عفو موردی” قرار گرفته‌اند.

پیشتر خبرگزاری ایسنا در گزارشی نوشته بود: “سه هزار و ۵۵۲ تن از زندانیان محاکم عمومی و انقلاب تحت عنوان «عفو» به مناسبت سالروز تولد پیامبر اسلام و ششمین امام شیعیان شامل تخفیف و بخشودگی مجازات شدند. در کنار این آمار و ارقام تنها ۳۲ تن از این زندانیان دارای اتهامات امنیتی بوده اند که درصد بسیار ناچیزی از مشمولان این طرح را شامل می‌شوند”.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بعد از عفو بین الملل، کانون مدافعان حقوق بشر هم خواستار توقف اجرای حکم اعدام محمدحسن رضایی شد

 به گزارش صدای آمریکا-طی روزهای گذشته سازمان عفو بین‌الملل و کانون مدافعان حقوق بشر در بیانیه‌های جداگانه‌ای، خواستار توقف حکم اعدام محمدحسن...