۱۳۹۸ آبان ۲۲, چهارشنبه

عدم اعزام به بیمارستان و مخالفت با مرخصی سمانه نوروز مرادی

خبرگزاری هرانا – سمانه نوروز مرادی، زندانی سیاسی هشتمین ماه از مدت محکومیت خود را در زندان اوین سپری می‌کند، او به بیماری لوپوس مفصلی مبتلا است و با وجود وضعیت نامناسب جسمی از اعزام به بیمارستان یا مرخصی درمانی محروم مانده است. وی همچنین اواخر مهرماه امسال پدر خود را از دست داده و علی رغم درخواست‌های متعدد برای اعزام به مرخصی تاکنون با خواسته وی موافقت نشده است. خانم نوروز مرادی پیشتر توسط دادگاه انقلاب تهران به ۸ سال حبس محکوم شد که ۵ سال از آن قابلیت اجرایی داشت. این حکم نهایتاً با عدم اعتراض و تسلیم به رای به ۳ سال و ۹ ماه زندان کاهش پیدا کرد.


به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سمانه نوروز مرادی، زندانی سیاسی در بند زنان زندان اوین، علیرغم وضعیت نامناسب جسمی از اعزام به بیمارستان یا مرخصی درمانی محروم مانده است.

سمانه نوروز مرادی از ۱۵ سال پیش به بیماری لوپوس مفصلی مبتلا است. بیماری وی طی ماه‌های اخیر به دلیل عدم دسترسی او به دارو و معالجه پیشرفت کرده است. او طی این مدت به دلیل تشدید عوارض بیماری دچار خونریزی از ناحیه چشم شده و به بیماری‌های دیگری ازجمله زخم معده و روده، پوکی استخوان، کیست سینه و تخمدان، سنگ کلیه، تورم کبد و کبد چرب نیز مبتلا است.
یک منبع مطلع از وضعیت سمانه نوروز مرادی درباره آخرین وضعیت وی به گزارشگر هرانا گفت: “خانم نوروز مرادی، از زمان بازداشت تاکنون، با وجود وضعیت نامناسب روحی و جسمی و پیگیری‌های متعدد خانواده برای اعزام وی به بیمارستان و یا مرخصی درمانی همچنان از هر دو امکان محروم است. علاوه بر این ایشان طی این مدت، امکان ملاقات با خانواده‌اش را نیز نداشته است.

در اواخر مهرماه امسال پدر خانم نوروز مرادی بر اثر سکته قلبی جان خود را از دست داد. با وجود درخواست‌های متعدد او در هفته‌های اخیر برای اعزام به مرخصی و شرکت در مراسم، تاکنون با این درخواست موافقت نشده است.
این در حالی است که مراسم چهلم پدر خانم نوروز مرادی، در تاریخ ۲۱ آبان ماه برگزار شده است.

نرگس محمدی، سخنگو و نایب رییس کانون مدافعان حقوق بشر محبوس در بند زنان زندان اوین، پیشتر در خصوص وضعیت هم بندی خود نامه‌ای نوشته بود. خانم محمدی در بخشی از این نامه می‌گوید: “(سمانه) در فرصت ۱۰دقیقه تلفن، خبر فوت پدرش را از مادر شنیده بود. صدای پردرد و بغض آلودش در تمام بند می پیچید که به مادرش می گفت مامان من بابا رو نتونستم ببینم و رفت. گوشی تلفن از دستش افتاد و بیهوش شد. پیش از فوت پدرش، شبها که دیر هنگام از کنار تختش می گذشتم، سمانه بیدار بود و از شدت درد ناشی از بیماری لوپوس مفصلی که ۱۵ سال است مبتلا به آن می باشد، به خود می‌پیچید”.

گفته می‌شود بیماری خانم نوروز مرادی در پی فشارهای ناشی از فوت پدرش طی هفته‌های اخیر تشدید پیدا کرده است.
سمانه نوروز مرادی، ۳۳ ساله است. وی در شهریورماه سال گذشته به اتهام هواداری یکی از گروه‌های مخالف نظام از طریق فعالیت در فضای مجازی توسط نیروهای وزارت اطلاعات بازداشت و پس از دو هفته با تودیع قرار وثیقه به صورت موقت آزاد شد.

خانم نوروز مرادی سپس توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری به ۸ سال حبس تعزیری محکوم شد. بر اساس ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی مجازات اشد یعنی ۵ سال آن قابلیت اجرایی داشت. این حکم نهایتاً به دلیل عدم اعتراض و تسلیم به رای به ۳ سال و ۹ ماه حبس کاهش پیدا کرد.
این زندانی سیاسی ۳۲ ساله در تاریخ ۴ اردیبهشت ماه سال جاری پس از احضار به دادسرا مجددا بازداشت و جهت تحمل مدت محکومیت خود به بند زنان زندان اوین منتقل شد.

سمانه نوروز مرادی، در حال حاضر هشتمین ماه از مدت محکومیت ۳ سال و ۹ ماهه خود را سپری می‌کند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بعد از عفو بین الملل، کانون مدافعان حقوق بشر هم خواستار توقف اجرای حکم اعدام محمدحسن رضایی شد

 به گزارش صدای آمریکا-طی روزهای گذشته سازمان عفو بین‌الملل و کانون مدافعان حقوق بشر در بیانیه‌های جداگانه‌ای، خواستار توقف حکم اعدام محمدحسن...