۱۳۹۸ آبان ۱۷, جمعه

کیانا شعاعی، شهروند بهایی با تودیع قرار وثیقه آزاد شد

خبرگزاری هرانا – کیانا شعاعی، شهروند بهایی ساعتی پیش با تودیع قرار وثیقه و تا پایان مراحل دادرسی از بازداشتگاه اداره اطلاعات شیراز آزاد شد. وی در تاریخ ۲۹ مهرماه همزمان با دو شهروند دیگر به نام های سروش آبادی و فرزان معصومی توسط مامورین وزارت اطلاعات بازداشت شده بودند. مامورین همزمان منازل این شهروندان و شماری دیگر را نیز تفتیش کرده و تعدادی از لوازم شخصی از جمله کامپیوتر، لپ تاپ و تلفن همراه آنان را با خود برده بودند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز پنج‌شنبه ۱۶ آبان ماه ۹۸، کیانا شعاعی، شهروند بهایی با تودیع قرار وثیقه از بازداشتگاه اداره اطلاعات شیراز آزاد شد.

کیانا شعاعی، در تاریخ ۲۹ مهرماه ۹۸، همزمان با دو شهروند بهایی دیگر ساکن شیراز به نام های فرزان معصومی و سروش آبادی توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده بودند.
مامورین علاوه بر تفتیش منازل و بازداشت این شهروندان همزمان منازل تعداد دیگر از شهروندان بهایی ساکن شیراز را نیز مورد تفتیش قرار داده بودند. مامورین همچنین تعدادی از لوازم شخصی از جمله کامپیوتر، لپ تاپ و تلفن همراه آنان را با خود برده بودند.

علیرغم آزادی خانم شعاعی، دو شهروند بهایی دیگر کماکان در بازداشت هستند.

شهروندان بهایی در ایران از آزادی‌های مرتبط به باورهای دینی محروم هستند، این محرومیت سیستماتیک در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.

بر اساس منابع غیررسمی در ایران بیش از سیصد هزار نفر بهایی وجود دارد اما قانون اساسی ایران فقط اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی گری را به رسمیت شناخته و مذهب بهاییان را به رسمیت نمی‌شناسد. به همین دلیل طی سالیان گذشته همواره حقوق بهائیان در ایران به صورت سیستماتیک نقض شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بعد از عفو بین الملل، کانون مدافعان حقوق بشر هم خواستار توقف اجرای حکم اعدام محمدحسن رضایی شد

 به گزارش صدای آمریکا-طی روزهای گذشته سازمان عفو بین‌الملل و کانون مدافعان حقوق بشر در بیانیه‌های جداگانه‌ای، خواستار توقف حکم اعدام محمدحسن...