۱۳۹۸ اردیبهشت ۲۹, یکشنبه

ایران فردی را به اتهام 'جاسوسی برای بریتانیا' به ده سال زندان محکوم کرد

قوه قضائیه ایران می‌گوید یک "ایرانی" را به جرم همکاری با "سرویس جاسوسی انگلیس" به ده سال زندان محکوم کرده است.
غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه، امروز گفت: "یک فرد ایرانی که مسئول میز ایران در 'شورای فرهنگی انگلیس ' موسوم به 'بریتیش کانسل ' بود و با سرویس جاسوسی انگلیس همکاری داشت و مسئول طراحی و مدیریت و برنامه‌ریزی پروژه‌های استحاله و نفوذ فرهنگی بود، تحت رصد دستگاه‌های اطلاعاتی- امنیتی قرار گرفت و دستگیر شد."
"این فرد در فرآیند رسیدگی به پرونده، در رابطه با نحوه جذب و همکاری با این شورای به اصطلاح فرهنگی استعمار پیر، تعالیمی که سرویس امنیتی انگلیس به او داده بود و ماموریت‌هایی که برای پروژه‌های فرهنگی به او داده بودند، اعترافات صریحی داشت و اقرار کرد و نهایتا به موجب حکم دادگاه به تحمل ده سال حبس محکوم شد."
آقای اسماعیلی به نام این فرد اشاره نکرد؛ اما براساس گزارشها خانم ارس امیری کارمند شورای فرهنگی بریتانیا که دانشجوی هنر نیز است، در مارس ۲۰۱۸ بازداشت شد.

خانم امیری پارسال که برای دیدن خانواده‌اش به ایران سفر کرده بود بازداشت شد. پس از آن خبری از او منتشر نشد. یکی از بستگان خانم امیری گفته که او به "اقدام علیه امنیت ملی" متهم شده بود.
شورای فرهنگی بریتانیا در آن زمان گفته بود از بازداشت یکی از کارکنانش مطلع است اما نامی از این فرد نبرده بود.
رئیس این شورا در اظهاراتی امروز گفته است که "ما خبرها درباره یک تبعه ایران که ادعا شده کارمند بریتیش کانسل است و به حبس محکوم شده را دیده‌ایم. اما ما قادر به تایید این مطلب که این فرد همان کارمند ماست نشده‌ایم."
وی تاکید کرده است که کارمند این شورا که سال گذشته دستگیر شد "مسئول میز ایران نبوده است؛ بلکه کارمندی میان رتبه بوده که در جهت کمک به نمایش گذاشتن هنرهای معاصر ایران به مردم بریتانیا فعالیت می‌کرده است. "
شورای فرهنگی بریتانیا یک سازمان بین‌المللی است که در بیش از صد کشور دنیا در زمینه‌های فرهنگی و آموزشی فعالیت می‌کند. این شورا در سال ۲۰۰۹ و در پی حمله گروهی به سفارت بریتانیا به تهران مجبور شده بود فعالیت خود را متوقف کند.
غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه
حکومت ایران در سال‌های اخیر در مقابله با آنچه "پروژه نفوذ دوتابعیتی‌ها" خوانده شده، شماری از شهروندان دوتابعیتی را به اتهام‌‌های امنیتی زندانی کرده است.
مجلس ایران نیز در تحقیق و تفحص خود از "وابستگی سیاسی و فرهنگی و ایدئولوژیک" افراد دوتابعیتی به "غرب و کشورهای معاند نظام"، به عنوان "زمینه‌ساز استحاله درونی انقلاب اسلامی" یاد کرده بود.
در میان شهروندان ایرانی با تابعیت بریتانیایی که در این سالها دستگیر شدند می‌توان به نازنین زاغری رتکلیف کارمند بنیاد رویترزتامسون اشاره کرد که برای دیدن خانواده اش به ایران سفر کرده بود در فروردین ۱۳۹۵ بازداشت و به پنج سال زندان محکوم شد.عباس عدالت، شهروند بریتانیایی ایرانی‌تبار استاد ریاضی و علوم رایانه‌ای دانشگاه امپریال کالج لندن نیز سال گذشته پس از سفر به ایران چند ماه زندانی بود اما دی ماه پارسال آزاد شد.
کمال فروغی شهروند ایرانی-بریتانیایی دیگری است که با وجود مشکلات جسمی در ۷۷ سالگی، همچنان به اتهام امنیتی زندانی است.
ایران تابعیت دوگانه را به رسمیت نمی‌شناسد. در صورتی که شهروند ایرانی تابعیت کشور دیگری را بپذیرد باید تابعیت ایران را ترک کند اما معمولا روند قانونی ترک تابعیت طی نمی‌شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بعد از عفو بین الملل، کانون مدافعان حقوق بشر هم خواستار توقف اجرای حکم اعدام محمدحسن رضایی شد

 به گزارش صدای آمریکا-طی روزهای گذشته سازمان عفو بین‌الملل و کانون مدافعان حقوق بشر در بیانیه‌های جداگانه‌ای، خواستار توقف حکم اعدام محمدحسن...