۱۳۹۸ اردیبهشت ۱۳, جمعه

شماری از معلمان ایران در تجمع‌های اعتراضی «روز معلم» بازداشت شدند

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران از بازداشت شماری از معلمان در تجمعات روز معلم خبر داده که در استان‌های مختلف کشور برگزار شده است.
بر اساس گزارش‌های رسیده، گروهی از معلمان ایرانی روز پنج‌شنبه ۱۲ اردیبهشت در اعتراض به عدم تحقق مطالبات صنفی خود مقابل ادارات آموزش و پرورش در استان‌های یزد، تهران، همدان، مازندران، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، کرمانشاه، اصفهان، کردستان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، البرز و گیلان دست به تجمع زدند.
شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران که فراخوان برگزاری این تجمع‌ها را داده بود اعلام کرد که نیروهای امنیتی در پایان این تجمع در تهران، اقدام به بازداشت رسول بداقی و محمد فلاحی، از اعضای هیات مدیره کانون صنفی معلمان تهران، کردند.

اما یک فعال صنفی معلمان ایران در گفت‌وگو با رادیو فردا شمار بازداشتی‌ها را بیشتر عنوان کرد و اظهار داشت که علاوه بر این دو فعال حقوق معلمان، چندین نفر دیگر نیز در جریان تجمع‌های روز پنجشنبه بازداشت شده‌اند.
این منبع که نخواست به نام او اشاره شود همچنین گفت سه معلم زن که بازداشت شده بودند، آزاد شده‌اند.‎‎
قطعنامه شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران که در پایان این تجمع‌ها خوانده شد از پایین بودن حقوق فرهنگیان بازنشسته و شاغل به شدت انتقاد می‌کند و آن را «چند برابر زیر خط فقر» می‌نامد.
این قطعنامه می‌گوید که دولت ایران «بدهی خود به فرهنگیان را پرداخت نمی‌کند و یک بیمه ورشکسته را به آنها تحمیل کرده است».
شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان سپس نهادهای امنیتی ایران را به ایجاد مانع بر سر تشکل یافتن فرهنگیان متهم می‌کند و به فعالان صنفی و معلمان معترضی می‌پردازد که همچنان در حبس به‌سرمی‌برند.
اسماعیل عبدی، عضو هیات مدیره کانون صنفی معلمان از جمله این فعالان است که در زندان به سرمی‌برد. منیر عبدی، همسر او روز پنجشنبه در گفت‌وگو با رادیو فردا، فضای تجمع مقابل اداره کل آموزش پرورش در تهران را توصیف کرد.
وی می‌گوید که معلمان پس از خواندن قطعنامه پایانی تجمع به سمت میدان فلسطین در حرکت بودند که نیروهای امنیتی به بازداشت محمد فلاحی اقدام کردند که قطعنامه را خوانده بود.
خانم عبدی افزود: نیروهای امنیتی بنرهایی را که او در حمایت از معلمان زندانی در دست داشت به زور گرفتند و او در این کشاکش به روی زمین پرت شد و وقتی که رسول بداقی به این برخورد اعتراض کرد، وی را نیز بازداشت کردند.
در قطعنامه پایانی این تجمع آزادی فوری و بدون قید و شرط فعالان صنفی و معلمان زندانی خواسته شده است.
توقف پرونده‌سازی علیه فعالان صنفی‌، برقراری حقوق معلمان فعال صنفی محکوم به حبس، اخراج و قطع حقوق شده، همترازی حقوق بازنشستگان با شاغلان و پرداخت به موقع حق‌الزحمه نیروهای قراردادی و اضافه کار نیروهای رسمی از جمله دیگر مفاد این قطعنامه است.
معلمان شاغل و بازنشسته در یکسال گذشته دست‌کم سه بار اقدام به تحصن و تجمع کرده‌اند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بعد از عفو بین الملل، کانون مدافعان حقوق بشر هم خواستار توقف اجرای حکم اعدام محمدحسن رضایی شد

 به گزارش صدای آمریکا-طی روزهای گذشته سازمان عفو بین‌الملل و کانون مدافعان حقوق بشر در بیانیه‌های جداگانه‌ای، خواستار توقف حکم اعدام محمدحسن...