۱۳۹۸ اردیبهشت ۱۹, پنجشنبه

اسید پاشی به دو زن در شاهین شهر

خبرگزاری هرانا – رییس بیمارستان سوانح سوختگی اصفهان از اسید پاشی به دو زن در شاهین شهر خبر داد و گفت که این اسید پاشی بر اساس آنچه اعلام شده توسط همسر یکی از این دو زن صورت گرفته است.
به گزارش خبرگزاری هرانا، فریدون عابدینی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: “صبح امروز دو زن در شاهین‌شهر اصفهان، توسط شوهر یکی از آنها مورد اسید پاشی قرار گرفته‌اند.”
وی در ادامه اظهار کرد:  فرد اسیدپاش شوهر یکی از آنها بوده و علت این مساله نیز مشکلات خانوادگی بوده است.یکی از مصدومان ۱۰ درصد و دیگری ۱۵ درصد دچار سوختگی شده‌اند. حال هر دو خوب است. هر چهار چشم مصدومان سالم است و شدت اسید پاشی در حد ضایعات پوستی بود.

اسید، یکی از معدود محصولاتی است که بازار خرید و فروش آن در کشور هرگز از رونق نیفتاده است. با اینکه بارها پیشنهاد داده شده که قانون ممنوعیت خرید و فروش آن در مجلس بررسی شود اما هنوز خبری از آن نیست.

علاوه بر سهولت دسترسی و تهیه اسید در بازارهای ایران، نبود قوانین پیشگیرانه کافی نیز بر تداوم جرمی تحت عنوان “اسید پاشی” موید شده است.
مدت‌ها است مجازات مرتکبین اسید پاشی و ایجاد محدودیت در عرضه و دسترسی آسان به اسید اکنون در قالب طرح در مجلس مطرح است اما مانند بسیاری دیگر از طرح های مشابه از تصویب و اجرایی شدن آن نیز خبری نیست.
هرچند در سال ۱۳۳۷ قانونی با موضوع مجازات بزه اسید پاشی تصویب شده است و علاوه بر آن از عمومات قانون مجازات اسلامی هم می توان در جرم انگاری این عمل غیر انسانی بهره گرفت، اما شواهد و قراین حکایت از ناکارآمدی قوانین موجود در پیشگیری از آن دارد.
دستیار ویژه رییس جمهور در امور حقوق شهروندی با اشاره به قوانین کیفری پیشتر گفته بود: “علاوه بر عدم بازدارندگی در قوانین ما در خصوص جرم اسید پاشی، قوانین کیفری ما از دست دادن منافع ممکن الحصول و خسارت معنوی وارده به قربانی را تحت پوشش قرار نمی‌دهند! و تبصره ۲ ماده ۱۴ قانون آیین دادرسی کیفری سال ۱۳۹۲ به تصریح، بزه دیدگانی را که مشمول دریافت دیه شده‌اند (مثل قربانیان اسید پاشی) از دریافت خسارت معنوی و منافع ممکن الحصول مستثنی کرده است”.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بعد از عفو بین الملل، کانون مدافعان حقوق بشر هم خواستار توقف اجرای حکم اعدام محمدحسن رضایی شد

 به گزارش صدای آمریکا-طی روزهای گذشته سازمان عفو بین‌الملل و کانون مدافعان حقوق بشر در بیانیه‌های جداگانه‌ای، خواستار توقف حکم اعدام محمدحسن...