۱۳۹۸ اردیبهشت ۲۹, یکشنبه

آزادی شش شهروند بازداشت شده در مریوان و تداوم بازداشت یک تن دیگر

خبرگزاری هرانا – عصر روز گذشته در پی برگزاری یک تجمع اعتراضی در مریوان، هفت تن از شرکت کنندگان در این تجمع بازداشت شدند. شش تن از این شهروندان پس از ساعاتی آزاد و یک تن دیگر کماکان بازداشت است. در این تجمع معترضان پلاکاردهایی ازجمله “نه به قتل‌های ناموسی” در دست داشتند.
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از مرکز دموکراسی و حقوق بشر کردستان، عصر روز پنجشنبه ۲۶ اردیبهشت‌ ۱۳۹۸، شش تن از شهروندان شهرستان مریوان در تجمع اعتراضی نسبت به قتل زنان و دختران با انگیزه‌های ناموسی توسط نیروهای اداره‌ی اطلاعات این شهرستان بازداشت و پس از بازجویی آزاد شدند. با این حال یک شهروند دیگر بازداشت‌شده همچنان تحت بازداشت و بازجویی است.
بر اساس این گزارش، شش نفر از بازداشت شدگان به نام‌های “مژدە مردوخی”، “حمید قبادی”، “کویار خویشکار”، “هیمن کانیسانانی”، “دیمن فتحی” و “سمیە روزبە” پس از بازجویی آزاد شدند و یک تن دیگر به نام “محمد دانش” همچنان در بازداشت به سر می‌برد.
در این تجمع معترضان پلاکاردهایی با شعارهایی از جمله ”نه به خشونت علیه زنان” و “نه به قتل‌های ناموسی” در دست داشتند.
در این گزارش آمده است که قرار بود این تجمع اعتراضی در قبرستان روستای “کولان” بر مزار “نرمین وطن‌خواه” یکی از قربانیان خشونت علیه زنان برگزار شود که با ممانعت نیروهای نظامی و امنیتی از ورود شهروندان معترض به روستای مذکور در قبرستان “بهشت مصطفی” برگزار شد.
جنایت‌های ناموسی یا قتل ناموسی به ارتکاب خشونت و اغلب قتل زنان یک خانواده به دست مردان خویشاوند خود گفته می‌شود.
این زنان به علت «ننگین کردن شرافت خانواده خود» مجازات می‌شوند. این ننگ موارد گوناگونی را شامل می‌شود از جمله خودداری از ازدواج اجباری، قربانی یک تجاوز جنسی بودن، طلاق گرفتن (حتی از یک شوهر ناشایست)، رابطه با جنس مخالف، یا ارتکاب زنا. برای اینکه فردی قربانی جنایت‌های ناموسی شود، فقط اینکه گمان برده شود او آبروی خانواده را بر باد داده است کافی‌ست.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بعد از عفو بین الملل، کانون مدافعان حقوق بشر هم خواستار توقف اجرای حکم اعدام محمدحسن رضایی شد

 به گزارش صدای آمریکا-طی روزهای گذشته سازمان عفو بین‌الملل و کانون مدافعان حقوق بشر در بیانیه‌های جداگانه‌ای، خواستار توقف حکم اعدام محمدحسن...