۱۳۹۸ اردیبهشت ۲۹, یکشنبه

پس از ۱۰ سال تلاش؛ فرحناز شیری، اولین زن راننده شرکت واحد اتوبوسرانی در انتظار بازگشت به کار

خبرگزاری هرانا – “فرحناز شیری”، اولین زن راننده شرکت واحد اتوبوسرانی تهران حدود ۱۰ سال است که از کار اخراج شده است. این راننده زن طی این مدت سه بار از دیوان عدالت اداری رای بازگشت به کار گرفته است، اما کارفرما هر بار با استفاده از نفوذ و روابط فراقانونی خو از بازگشت وی به کار جلوگیری کرده است.
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ابلنا، فرحناز شیری، عضو سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، حدود ۱۰ سال است از کارش اخراج شده است.
خانم شیری در ارتباط با شرایط شغلی خود می‌گوید: “من از سال ۸۶ در شرکت واحد اتوبوسرانی مشغول به کار بودم؛ بعد از مدتی به دلیل نداشتن قرارداد، بیکار شدم و حل اختلاف در آبان ۸۹ رای به بازگشت به کار داد که با این رای حدود ۷ ماه کار کردم؛ که باز از کار من جلوگیری کردند؛ به دیوان عدالت مراجعه کردم؛ گفتند چون کارفرما به رای حل اختلاف شکایت نکرده، باید به سر کار بازگردم و پرونده مختومه است. این بار گفتند باید قراردادی شوی که در نهایت، دیوان عدالت در ۲۵ آذر ۹۷ بازگشت به کار داد و قرار شد من به عنوان کارگر رسمی در یک بخش اداری مشغول به کار شوم…”
او اکنون درگیر مراجعات مکرر به اداره کار جنوب غرب تهران است؛ نمی‌خواهد اداره کار او را به عنوان کارگر قراردادی به سر کار بازگرداند؛ استناد این زن که خود را اولین زن راننده اتوبوس در تهران می‌داند، به آخرین رای دیوان عدالت اداری است که در بخشی از آن آمده است: “با توجه به سابقه کارگر و دائمی بودن نوع کار مقتضی‌ است بر اساس تبصره ۲ ماده ۷ قانون کار، تجدیدنظر خواه به صورت دائم در کارگاه و در شغل مناسب به کار گرفته شود. با این وصف، شکایت تجدیدنظر خواه وارد تشخیص و ضمن نقض رای هیات مذکور و ارجاع جهت رسیدگی مجدد به مرجع مربوطه، حکم به ورود صادر می‌شود”.
شیری منتظر ابلاغ رای توسط اداره کار است و می‌گوید: “حاضرم به بخش اداری بازگردم اما شاغل بمانم. دلم می‌خواهد کار کنم؛ نمی‌خواهم در این اوضاع و احوال اقتصادی و علیرغم اینکه بالاترین مرجع قضایی در حکم خود به بند ۲ ماده ۷ قانون کار و لزوم بازگشت به کار من به عنوان کارگر رسمی اشاره کرده، همچنان بیکار باشم. بهتر است اداره کار در این زمینه با من همکاری کند؛ در واقع با رای مرجع قضایی که از آذر سال گذشته در  دست دارم، همکاری کند”.
پروانه رضایی، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران، در رابطه با پرونده فرحناز شیری می‌گوید: “حتما به موضوع ایشان رسیدگی خواهد شد؛ دستور داده‌ام تیمی از کارشناسان تشکیل شود و پرونده ایشان را رسیدگی کنند و هرچه زودتر تکلیف ایشان مشخص شود”.
وی در پاسخ به این سوال که ایشان رای دیوان عدالت را در دست دارند و این رای لازم‌ الاجرا است، مدعی شد: “مطمئن باشید حقی از ایشان ضایع نخواهد شد. اطمینان کامل باشید که بر اساس قانون عمل خواهد شد و کارشناسان بر اساس الزامات قانونی پیگیری خواهند کرد و نظر کارشناسی آنها منطبق با قانون خواهد بود و در نهایت، بسیار متشکرم که پیگیر پرونده و مشکلات این خانم هستید”.
خانم شیری در پایان می‌گوید: “در این ده سالِ گذشته کلی دوندگی کرده‌ام که به سر کار بازگردم؛ یک سوال دارم؛ آیا بالاتر از دیوان عدالت برای دادخواهی جایی هست؛ حالا که حکم دیوان را در دست دارم چرا همکاری نمی‌کنند؟!”
پیشتر رضا شهابی، عضو هیات مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، در پنجاه و دومین کنگره کنفدراسیون عمومی کار فرانسه (ث ژ ت) با اعلام ظلمی که در حق فرحناز شیری شده است، گفته بود که وی بیش از ده سال است به دلیل تشکیل سندیکا و حق خواهی از کار اخراج شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بعد از عفو بین الملل، کانون مدافعان حقوق بشر هم خواستار توقف اجرای حکم اعدام محمدحسن رضایی شد

 به گزارش صدای آمریکا-طی روزهای گذشته سازمان عفو بین‌الملل و کانون مدافعان حقوق بشر در بیانیه‌های جداگانه‌ای، خواستار توقف حکم اعدام محمدحسن...