۱۳۹۸ اردیبهشت ۲۲, یکشنبه

برگزاری جلسه دوم بازپرسی یاسمن آریانی و منیره عربشاهی در دادسرای ارشا

خبرگزاری هرانا – جلسه دوم بازپرسی یاسمن آریانی و منیره عربشاهی روز گذشته در شعبه ۱ بازپرسی دادسرای ارشاد برگزار شد. این مادر و دختر نزدیک به یک ماه پیش به دلیل “فعالیت های مدنی از جمله مخالفت با حجاب اجباری” توسط نیروهای امنیتی بازداشت و هم اکنون در زندان قرچک ورامین به سر می برند. یاسمن آریانی پیش از انتقال به این زندان به مدت ۹ روز در سلول‌های انفرادی بازداشتگاه وزرا تحت بازجویی و فشار توام با بدرفتاری جهت اخذ اعترافات اجباری در خصوص فعالیت‌های مدنی خود قرار گرفته است.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز سه شنبه ۱۷ اردیبهشت ۹۸، جلسه دوم بازپرسی یاسمن آریانی و مادرش منیره عربشاهی در شعبه ۱ بازپرسی دادگاه عمومی و انقلاب ناحیه ۲۱ تهران (دادسرای ارشاد) برگزار شد.


در این جلسه بازپرسی که به ریاست حاج مرادی صورت گرفت عناوین اتهامی “اجتماع و تبانی، تبلیغ علیه نظام و تشویق و فراهم نمودن موجبات فساد و فحشا” از طریق کشف حجاب و فعالیت‌های آنان در زمینه مخالفت با حجاب اجباری و علی‌الخصوص حضور بدون حجاب در روز جهانی زن در مترو و اهدای گل به مسافران، در خصوص خانم آریانی و خانم عربشاهی مورد بررسی قرار گرفت.

به گفته یکی از نزدیکان این خانواده، در دادسرا گفته شده است که تحقیقات به پایان رسیده و پرونده به دادگاه انقلاب ارسال خواهد شد. با این حال از بابت یک اتهام وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی و به جهت دو عنوان اتهامی دیگر قرار بازداشت یک ماهه صادر شده است.
یاسمن آریانی و مادرش منیره عربشاهی پیش از این نیز توسط دادگاه عمومی و انقلاب ناحیه ۲۱ تهران (دادسرای ارشاد) مورد بازپرسی قرار گرفته بودند.
لازم به یادآوری است بازداشت یاسمن آریانی، به روز چهارشنبه ۲۱ فروردین‌ماه باز‌می‌گردد، او در این تاریخ توسط مامورین نیروی انتظامی بازداشت و به بازداشتگاه وزرا در تهران منتقل شده بود.
ماموران نیروی انتظامی، با در دست داشتن حکم جلب خانم آریانی و حکم ورود و تفتیش منزل از دادسرای کرج، به منزل وی وارد شده و پیش از بازداشت، منزل پدری او را نیز مورد تفتیش قرار داده و ضمن اینکه رفتار نامناسبی با پدر خانم آریانی داشتند تعدادی از لوازم شخصی ازجمله تلفن همراه او را ضبط کردند.
گفته می‌شود مامورین در حین بازداشت خانم آریانی حکم جلب مادرش خانم عربشاهی را نیز همراه داشتند با این حال به دلیل عدم حضور وی موفق به بازداشت نشده بودند.
یک روز پس از بازداشت خانم آریانی، منیره عربشاهی، مادر این فعال مدنی نیز پس از مراجعه جهت پیگیری وضعیت فرزندش به بازداشتگاه وزرا بازداشت شد. منیره عربشاهی پس از اعزام به دادسرای مقدسی طی تماسی با خانواده از انتقال خود به زندان قرچک ورامین خبر داده بود.
گفتنی است پیشتر سازمان عفو بین‌الملل نیز با انتشار بیانیه‌ای از مقامات ایرانی خواست که به آزار، تهدید، بازداشت و حبس مدافعان حقوق زنانی که به صورت مسالمت‌آمیز نسبت به قوانین تحقیرآمیز و تبعیض‌آمیز حجاب اجباری اعتراض کرده‌اند پایان دهند و مدافعان حقوق زنانی که بر این اساس بازداشت شده‌اند را فورا و بدون قید شرط آزاد کنند. این سازمان طی این بیانیه ضمن اشاره به حکم صادره علیه نسرین ستوده، محکومیت ویدا موحد و بازداشت اخیر یاسمن آریانی و منیره عربشاهی به نقش جامعه بین‌الملل از جمله اتحادیه اروپا در واداشتن مقامات ایرانی به لغو حجاب اجباری اشاره کرده بود.
لازم به یادآوری است یاسمن آریانی پیش از این در تاریخ ۱۱ مردادماه ۹۷، در جریان “اعتراضات سراسری مردادماه در تهران، در اعتراض به شرایط رو به افول اقتصادی و فساد” همراه با حدود ۵۰ تن دیگر از معترضین توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان‌های تهران بزرگ و قرچک ورامین منتقل شده بود.
وی به همراه سایر زنان بازداشت شده در این پرونده اواخر مهرماه سال گذشته به بند زنان زندان اوین منتقل شده و توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه به اتهام “اخلال در نظم عمومی” به یک سال حبس تعزیری محکوم شد.
یاسمن آریانی نهایتا در تاریخ ۲۵ بهمن ماه سال گذشته همزمان با موج آزادی زودهنگام زندانیان از زندان اوین آزادشده بود.
یاسمن آریانی و مادرش منیره عربشاهی هم اکنون در بند ۵ زندان قرچک ورامین که عمده ساکنین آن را اتباع خارجی تشکیل می دهند نگهداری می‌شوند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بعد از عفو بین الملل، کانون مدافعان حقوق بشر هم خواستار توقف اجرای حکم اعدام محمدحسن رضایی شد

 به گزارش صدای آمریکا-طی روزهای گذشته سازمان عفو بین‌الملل و کانون مدافعان حقوق بشر در بیانیه‌های جداگانه‌ای، خواستار توقف حکم اعدام محمدحسن...