۱۳۹۸ خرداد ۱۷, جمعه

پروانه سلحشوری: نمایندگان مرد مجلس اجازه نمی‌دهند حتی یک زن به هیئت رئیسه برود

پروانه سلحشوری، از نمایندگان مجلس ایران،‌ گفته است که نمایندگان مرد در مجلس شورای اسلامی «اجازه نمی‌دهند حتی یک زن به هیئت رئیسه» برود.

سلحشوری در گفت‌‌وگویی با وب‌سایت خبر آن‌لاین، با اشاره به این‌که در مجلس دهم «همراهی‌هایی» با مطالبات زنان وجود داشته، گفت که در زمینه مسایلی چون «سهمیه یک ششمی زنان در فهرست‌های انتخاباتی ورود به مجلس» یا حضور «زنان در هیئت رئیسه» همواره «مردان قاطعانه در مقابل» این خواسته‌‌ها ایستادند.

به گفته سلحشوری، نمایندگان زن مجلس برای این‌که بتوانند یک زن را به هیئت رئیسه مجلس بفرستند «بارها کوتاه آمدیم و سعی کردیم به روش آنها این موضوع را پی بگیریم، اما بی‌نتیجه بود.»

به گفته این عضو فراکسیون زنان مجلس، نمایندگان مرد مجلس، جایگاه‌های هیئت رئیسه را «یک جایگاه مردانه می‌دانند و حضور یک زن را در آن قبول نمی کنند.»

او همچنین به سرنوشت طرح‌هایی چون کودک همسری اشاره کرده است که در مجلس یا کمیسیون‌های آن رد شد.

پروانه سلحشوری از «ساختار قدرت» و «سابقه پدرسالارانه» به عنوان دو عاملی نام برد که باعث می‌شوند در جمهوری اسلامی «زنان واقعا عقب بمانند.»

زنان در ایران، امکان به دست آوردن سمت‌های سیاسی چون رهبری و قضایی چون قاضی را ندارند. همچنین شورای نگهبان به زنان اجازه نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری را نمی‌دهد.

علاوه بر این براساس «عرف» جاری در بخش‌هایی از جامعه ایران، در بسیاری از پست‌ها، امکان استفاده از زنان وجود ندارد. 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بعد از عفو بین الملل، کانون مدافعان حقوق بشر هم خواستار توقف اجرای حکم اعدام محمدحسن رضایی شد

 به گزارش صدای آمریکا-طی روزهای گذشته سازمان عفو بین‌الملل و کانون مدافعان حقوق بشر در بیانیه‌های جداگانه‌ای، خواستار توقف حکم اعدام محمدحسن...