۱۳۹۸ خرداد ۲۵, شنبه

پرونده تجاوز به دختران در ایرانشهر؛ صدور حکم ۳ بار اعدام در ملاعام و شلاق برای چهار متهم

خبرگزاری هرانا – دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان سیستان و بلوچستان از صدور حکم ۳ بار اعدام در ملا عام برای هر یک از ۴ متهم پرونده تجاوز به دختران در ایرانشهر خبر داد و گفت که “همچنین متهمان بابت اتهاماتی دیگر هر یک به پرداخت دیه، ۲۰ سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شدند”. این صدور حکم در حالی اطلاع رسانی می شود که پس از انتشار اخبار تجاوزهای پرشمار به زنان و دختران در منطقه ایرانشهر سیستان و بلوچستان، جمعی از فعالان مدنی با حضور در تجمعی اعتراضی خواستار ارتقای امنیت اجتماعی و حمایت از قربانیان شدند. نهادهای امنیتی به جای رسیدگی به موضوع و مطالبه مطرحه، اقدام به بازداشت فعالان مدنی در این منطقه و پخش اعترافات تلویزیونی آنان کردند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از میزان، موحدی راد، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان سیستان و بلوچستان از صدور رای پرونده “تجاوز به عنف” در ایرانشهر خبر داد و گفت: “رای صادر و ابلاغ شده است و برای تایید و ابرام و یا رسیدگی به اعتراض محکومین و وکلای آن‌ها به دیوان عالی کشور ارسال خواهد شد”.


وی ادامه داد: “با توجه به پیگیری ۳ نفر از شکات و انجام تحقیقات، وقوع بزه در خصوص ۳ نفر از شکات به اثبات رسید، لذا ۴ نفر از متهمین این پرونده هر کدام به ۳ فقره اعدام محکوم شدند که در صورت تایید این حکم در دیوان عالی کشور در ملا عام و در یکی از میادین شهر اجرا خواهد شد”.

موحدی راد افزود: “متهمین بابت آدم ربایی هر کدام به سه فقره ۱۵ سال حبس محکوم شدند و بابت سرقت اموال به سه فقره سه سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق و رد مال به شکات محکوم شدند”.

دادستان زاهدان گفت: “متهمین بابت جراحات و صدمات روحی و معنوی به شکات به پرداخت دیه و خسارت و بابت حمل سلاح غیرمجاز هر کدام به تحمل ۵ سال حبس تعزیری محکوم شدند”.

لازم به اشاره است که روز جمعه ۲۶ خرداد ۱۳۹۷، یکی از علمای اهل تسنن ایرانشهر در خطبه ‌های نماز عید فطر از تجاوز به ۴۱ دختر در این شهرستان خبر داد که در پی آن اخبار ضد و نقیض در این ارتباط در فضای مجازی منتشر شد.

دادستان عمومی و انقلاب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان خبر تجاوز به ۴۱ دختر و زن در شهرستان ایرانشهر را تکذیب کرد و گفت: “فقط ۳ نفر شاکی خصوصی برای این موضوع به دادسرا مراجعه کرده‌اند”.

علی موحدی‌راد گفته بود: “نخستین متهم این پرونده بلافاصله بعد از اعلام شکایت یک شاکی (دو روز قبل از عید فطر ۹۷) دستگیر و تحویل مراجع قضایی شده بود”.

دومین و سومین متهم این پرونده به ترتیب ۳۱ خرداد و ۱۴ تیر ۹۷ دستگیر و بازداشت شدند و فرمانده انتظامی استان سیستان و بلوچستان نیز سوم مرداد ۹۷ از دستگیری چهارمین متهم این پرونده در بجنورد خبر داد.

پس از انتشار اخبار تجاوزهای پرشمار به زنان و دختران در منطقه ایرانشهر سیستان و بلوچستان، جمعی از فعالان مدنی با حضور در تجمعی اعتراضی خواستار ارتقای امنیت اجتماعی، مجازات عاملین و حمایت از قربانیان شدند. نهادهای امنیتی به جای رسیدگی به موضوع و مطالبه مطرحه اقدام به بازداشت فعالان مدنی در این منطقه و پخش اعترافات تلویزیونی آنان کردند،

از جمله اتهامات جدی را متوجه عبدالله بزرگ‌زاده ساختند. بیش از یکصد فعال مدنی و مدافع حقوق بشر شناخته شده با انتشار بیانیه ای این رفتار دستگاه امنیتی را محکوم کرده و “خواهان آزادی فوری عبدالله بزرگزاده، شناسایی و مجازات متجاوزین به زنان و دختران و حمایت از قربانیان تجاوز در این منطقه” شدند.

شهرستان ایرانشهر یکی از شهرستانهای استان سیستان و بلوچستان است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بعد از عفو بین الملل، کانون مدافعان حقوق بشر هم خواستار توقف اجرای حکم اعدام محمدحسن رضایی شد

 به گزارش صدای آمریکا-طی روزهای گذشته سازمان عفو بین‌الملل و کانون مدافعان حقوق بشر در بیانیه‌های جداگانه‌ای، خواستار توقف حکم اعدام محمدحسن...