۱۳۹۸ خرداد ۲۵, شنبه

مجلس اسیدپاشی «به قصد ایجاد ناامنی» را همتراز با افساد فی‌الارض دانست

مجلس شورای اسلامی روز یک‌شنبه مقرر کرد در مواردی که اسیدپاشی به قصد ارعاب و ایجاد ناامنی در جامعه باشد اقدام مرتکب افساد فی الارض محسوب می‌شود.

طبق قانون مجازات اسلامی برای اتهام افساد فی الارض اشد مجازات یعنی اعدام در نظر گرفته شده اما در مواردی نیز احکامی دیگر نیز قطع دست و پا و یا تبعید صادر می‌شود.

به گزارش ایرنا، نمایندگان مجلس در این روز تبصره الحاقی به ماده یک طرح تشدید مجازات اسیدپاشی و حمایت از بزه‌دیدگان ناشی از آن را با ۱۶۱ رأی موافق، ۹ رأی مخالف و ۹ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۵ نماینده حاضر تصویب کردند.


در جریان بررسی پیشنهادات الحاقی، طیبه سیاووشی، نماینده تهران، پیشنهاد محدود کردن خرید و فروش اسید را مطرح کرد اما نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ۶۸ رأی موافق، ۱۰۲ رأی مخالف و ۱۰ رأی ممتنع از ۲۴۰ نماینده حاضر در جلسه علنی با این پیشنهاد مخالفت کردند.

اکثر قابل توجه قربانیان اسیدپاشی بنا بر گزارش‌ها، از جمله گزارش مجلس شورای اسلامی زنان هستند، گرچه آمار دقیقی از شمار قربانیان و آسیب‌دیدگان اسیدپاشی در ایران مشخص نیست.

پیش از این مقامات بهداشتی در ایران اعلام کرده بودند که سالانه در کشور با ۶۰ تا ۷۰ نفر قربانی اسیدپاشی می‌شوند.

در گسترده‌ترین نوع اسیدپاشی در ایران، در سال ۱۳۹۳ چهار زن در اصفهان قربانی آن شدند. مسئولان می‌گویند عامل این اسیدپاشی‌ها هنوز شناسایی نشده‌اند. عدم شناسایی عاملان اسیدپاشی با انتقادات گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی روبه‌رو شده‌است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بعد از عفو بین الملل، کانون مدافعان حقوق بشر هم خواستار توقف اجرای حکم اعدام محمدحسن رضایی شد

 به گزارش صدای آمریکا-طی روزهای گذشته سازمان عفو بین‌الملل و کانون مدافعان حقوق بشر در بیانیه‌های جداگانه‌ای، خواستار توقف حکم اعدام محمدحسن...