۱۳۹۸ خرداد ۲۶, یکشنبه

تشویق مردم به گزارش بدحجابی "ابعاد فسادآمیز" دارد

یک عضو فراکسیون زنان مجلس ایران نسبت به اعلام شماره‌تلفن‌هایی به منظور گزارش بدحجابی در خودروها، انتقاد کرد. به نظر برخی از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس این گونه اقدامات می‌تواند "ابعاد فسادآمیز" پیدا کند.
طیبه سیاوشی، عضو فراکسیون زنان و کمیسیون فرهنگی مجلس ایران نسبت به پیامدهای اقدام اخیر دادسرای ارشاد تهران هشدار داد. او گفت این موضوع در کمیسیون فرهنگی مورد بررسی قرار گرفته ‌‌و به گفته او: «حتی کسانی که معتقد هستند  باید از ظرفیت مردم برای ارائه گزارش استفاده کرد در عین حال مطرح كردند  که این موضوع ابعاد فساد آمیز هم دارد».

محمدمهدی حاج‌محمدی، سرپرست دادسرای ارشاد تهران هفته گذشته شماره تلفنی را اعلام کرد تا هرکس با موارد زیر روبرو شد، آنرا سریعا به این شماره اطلاع دهند. این موارد عبارتند از:

مشاهده هرگونه «کشف حجاب در خودرو»، «کشف حجاب یا سرو مشروبات یا برگزاری مراسم مختلط رقص در اماکنی همچون سفره‌خانه، کافه، رستوران، مراکز خرید، باغ تالار و...»، «اطلاع از برگزاری پارتی‌های شبانه یا خانه‌های فساد و فحشا»، «انتشار مطالب خلاف عفت در اینستاگرام و ...». سرپرست دادسرای ارشاد تهران مدعی شد که این اقدام برای «تسریع در برخورد با هنجارشکنی‌ها با استفاده از ظرفیت مردم و شهروندان دغدغه‌مند» است.


چرا فسادآمیز؟

منتقدان به چنین اقدامی در کمیسیون فرهنگی مجلس به دلایل متفاوتی اشاره کرده‌اند که می‌تواند "زمینه‌ساز تقابل" درجامعه شود. از جمله این که: «ممکن است مردم تشخیص درست ندهند، گزارش غلط بدهند، انتقام جویی‌ها زياد شود و به نوعی بين كسانی كه معتقد به حجاب هستند و كسانی كه اين اعتقاد را ندارند تقابلی بوجود آيد كه اين مسئله باعث ايجاد ناامنی در كشور می‌شود.»

به باور طیبه سیاوشی این کار باعث می‌شود "جمعيتی كه به زعم آن‌ها مردم هستند و گاها هم مردم نيستند" وارد معرکه شوند "و اين خودش تقابل را زياد می كند". او پرسیده   افرادی که "قرار است گزارش ارائه دهند مورد اعتماد كدام دستگاه هستند؟"

در حالی که تحریم‌های آمریکا و فساد مالی دستگاه‌های مختلف حکومت بسیاری از شهروندان در ایران را زیر فشار شدید اقتصادی برده است، طرح‌هایی از این قبیل نیز می‌تواند به شدت بر نارضایتی عمومی در میان شهروندان بیافزاید. طرح‌هایی که در عین حال به افزایش خشونت علیه مردم و به ویژه زنان می‌انجامد.

اسیدپاشی‌های چند سال اخیر و رفتار توهین آمیز ماموران گشت ارشاد نمونه‌های فاجعه‌باری است که چهار دهه است در ایران تکرار می‌شوند و هیچ نتیجه‌ای هم در تشویق زنان به رعایت حجاب نداشته‌اند. آخرین نمونه از این دست، اقدام یک راننده اسنپ بود که به قول خودش «آتش به اختیار» عمل کرد و دختر جوانی را از خودرو خود بیرون کرد. بعد از آن هم دختر و خانواده‌اش به جای آنکه بتوانند علیه این فرد شکایت کنند، مجبور به عذرخواهی از او نیز شدند. انتشار اخبار و تصاویر مربوط به این ماجرا موجی از نفرت عمومی را برانگیخت.


عضو کمیسیون فرهنگی مجلس نسبت به همین نفرت عمومی هشدار داد و گفت: «زمانی كه جامعه از يكسری موارد حادتری رنج می‌برد و با مسائل و مشكلات ديگری دست به گريبان است ما نبايد مشكلات ديگری را به اين جامعه بار كنيم و با ايجاد زمينه برای تقابل افراد با يكديگر اوضاع را متشنج كنيم.»

طیبه سیاوشی مانند بسیاری دیگر از مسئولان جمهوری اسلامی اذعان کرد که فشار بر زنان در تمام این سا‌ل‌ها نتیجه‌ای به شدت منفی داشته است. او گفت: «سال‌هاست در مورد گشت ارشاد و تقویت آن  برای کنترل حجاب بانوان تاکید می‌شود. ما از آن‌ها که بر تقویت گشت ارشاد اصرار دارند می‌خواهیم تحقیقی را انجام دهند که آیا بودن گشت ارشاد موفق بوده است و توانسته است تاثیر گذار باشد یا فقط باعث بلند شدن جیغ و‌داد مردم و حمله آن‌ها به کسانی که مظهر قانون هستند  شده و گاها اين زد و خوردها باعث  پخش کلیپ‌ها در سطح جامعه و سطوح بین‌المللی شده است.»


این عضو فراکسیون زنان مجلس ایران خواهان گفت‌وگو درباره حجاب و یافتن "راه حلی" شد که بتواند "آرامش و امنيت اجتماعی" را تامین کند؛ حرف‌هایی که بارها زده شده ولی تاکنون گوش شنوایی نداشته است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بعد از عفو بین الملل، کانون مدافعان حقوق بشر هم خواستار توقف اجرای حکم اعدام محمدحسن رضایی شد

 به گزارش صدای آمریکا-طی روزهای گذشته سازمان عفو بین‌الملل و کانون مدافعان حقوق بشر در بیانیه‌های جداگانه‌ای، خواستار توقف حکم اعدام محمدحسن...