۱۳۹۸ تیر ۲, یکشنبه

گزارشی از آخرین وضعیت یاسمن آریانی و برگزاری دادگاه تجدیدنظر فرشته طوسی

خبرگزاری هرانا – وکیل مدافع یاسمن آریانی، فعال مدنی و زندانی سیاسی سابق که از فروردین ماه سال جاری در بازداشت و در زندان قرچک ورامین به سر می برد از ارائه درخواست به مراجع قضایی جهت انتقال موکلش به بند سیاسی زندان اوین خبر داد. به گفته امیر رئیسیان دادسرا با امنیتی خواندن پرونده خانم آریانی از ورود وکیل به پرونده جلوگیری کرده است پس باید محل نگهداری او نیز مربوط به زندانیان این اتهامات باشد. این وکیل دادگستری همچنین در ارتباط با فرشته طوسی، دیگر موکل خود اعلام کرد روز سه شنبه در شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر تهران به اتهامات مطروحه علیه وی رسیدگی شده است.


به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از انصاف نیوز، امروز پنجشنبه ۳۰ خردادماه ۹۸، امیر رئیسیان وکیل مدافع یاسمن آریایی از درخواست وی به مراجع قضایی، جهت انتقال موکلش به زندان اوین خبر داد.

امیر رییسیان گفت: “از نظر من در زندان قرچک وضعیت مناسب نیست و ما درخواست دادیم خانم آریانی را به زندان اوین منتقل کنند، اما فعلا هیچ اتفاقی نیافتاده است”.

وی در خصوص روند رسیدگی به پرونده یاسمن آریانی این گونه شرح می دهد: “اصل ماجرا این است که پرونده‌ ایشان در حال حاضر در دادسرای ارشاد است و این دادسرا طبیعتا به جرایم امنیتی رسیدگی نمی‌کند بلکه موضوع جرایم تحت رسیدگی آن جرایم منافی عفت است”.

رییسیان ادامه داد: “از آن جایی که در پرونده خانم آریانی مساله حجاب مطرح شده است، دادسرای ارشاد به آن رسیدگی می کند. اتفاقی که افتاده این است که این دادسرا از یک طرف موضوع را امنیتی می‌بیند و اجازه‌ حضور وکیل را به ما نمی‌دهد و از طرف دیگر، متهم در اوین و یک زندان مربوط به جرایم امنیتی نگهداری نشده و در زندان عمومی یعنی قرچک و درمیان مجرمین جرایم عادی و البته جرایم خطرناک نگهداری می شود”.

این وکیل دادگستری درباره امنیتی بودن پرونده موکلش اعلام کرد: “ما هنوز چیزی نمی دانیم، به علت این که ادعا می کنند جرم امنیتی است اجازه حضور وکیل نمی دهند، اما اگر جرم امنیتی است متهم باید در بند زندانیان امنیتی نگهداری شود و نه در بند زندانیان قاچاق مواد مخدر، سرقت، قتل و امثالهم و متاسفانه یک سیاست یک بام و دو هوای جدید اتفاق افتاده است”.

از سوی دیگر، رئیسیان درباره موکل دیگرش، فرشته طوسی، فعال سابق دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی، از برگزاری دادگاه تجدیدنظر او در روز سه شنبه ۲۸ خرداد خبر داد.

وی ضمن اعلام برگزاری این دادگاه در شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر گفت: “فضای دادگاه خوب بود، قضات دفاعیات را شنیدند و امیدواریم”.

لازم به یادآوری است بازداشت یاسمن آریانی، به روز چهارشنبه ۲۱ فروردین‌ماه ۹۸ باز‌می‌گردد، او در این تاریخ توسط مامورین نیروی انتظامی بازداشت و به بازداشتگاه وزرا در تهران منتقل شده بود. وی به همراه مادر منیره عربشاهی که یک روز بعد از فرزندش بازداشت شد هم اکنون در بند ۵ زندان قرچک ورامین که عمده ساکنین آن را اتباع خارجی تشکیل می دهند به سر می برد.

جلسه دوم بازپرسی یاسمن آریانی و مادرش منیره عربشاهی در تاریخ ۱۷ اردیبهشت ۹۸ در شعبه ۱ بازپرسی دادگاه عمومی و انقلاب ناحیه ۲۱ تهران (دادسرای ارشاد) برگزار شده بود.

عناوین اتهامی مطروحه در این جلسه “اجتماع و تبانی، تبلیغ علیه نظام و تشویق و فراهم نمودن موجبات فساد و فحشا” از طریق کشف حجاب و فعالیت‌های آنان در زمینه مخالفت با حجاب اجباری و علی‌الخصوص حضور بدون حجاب در روز جهانی زن در مترو و اهدای گل به مسافران بوده است.

یاسمن آریانی پیشتر نیز در تاریخ ۱۱ مردادماه ۹۷، در جریان “اعتراضات سراسری مردادماه در تهران، در اعتراض به شرایط رو به افول اقتصادی و فساد” بازداشت و به اتهام “اخلال در نظم عمومی” به یک سال حبس تعزیری محکوم شد. وی نهایتا در تاریخ ۲۵ بهمن ماه سال گذشته همزمان با موج آزادی زودهنگام زندانیان از زندان اوین آزادشده بود.

گفتنی است، فرشته طوسی، دانشجوی دانشگاه علامه که پیشتر به دلیل حضور در مراسم ۱۶ آذرماه سال ۱۳۹۵ در تجمع “انجمن اسلامی دانشجویان آزاداندیش” بازداشت شده بود، در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی به «یک سال و نیم حبس تعزیری و دو سال ممنوع‌الخروجی، محرومیت از حضور در احزاب و گروه‌های سیاسی، شبکه‌های اجتماعی، رسانه‌ها و مطبوعات» محکوم شده بود.

این فعال دانشجویی و مدافع حقوق زنان پیش‌تر نیز در تاریخ ۱۸ دی ماه سال ۹۳ به همراه همسر خود سجاد درویش فعال سابق دانشجویی دانشگاه علامه در منزل شخصی خود توسط نیروهای اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت و در تاریخ ۲۹ بهمن ماه از بند دو الف زندان اوین آزاد شده بود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بعد از عفو بین الملل، کانون مدافعان حقوق بشر هم خواستار توقف اجرای حکم اعدام محمدحسن رضایی شد

 به گزارش صدای آمریکا-طی روزهای گذشته سازمان عفو بین‌الملل و کانون مدافعان حقوق بشر در بیانیه‌های جداگانه‌ای، خواستار توقف حکم اعدام محمدحسن...