۱۳۹۹ فروردین ۱۰, یکشنبه

اعتراضات 98

 اعتراضات 98

اعتراضات آبانماه سال 1398در پی افزایش یک شبه قیمت بنزین و سهمیه بندی آن آغاز شد .چرا بنزین با معیشت مردم گره خورده است؟ دلایل متعدی در این باره وجود دارد اما یکی ازآنها میتواند ضعف در ناوگان حمل ونقل  عمومی بخصوص در شهر تهران باشد ،که این ضعف را مسافربرهای شخصی پر کرده اند و از این راه گذران  زندگی می کند. این گرانی موجب کاهش تقاضا برای انتقال باخودرو های شخصی شده و عدم سنخیت کرایه با هزینه ها ،موجب این گشته که قشری بزرگی آینده شغلی خود را نابوده شده ببیند. این گرانی موجب بالا رفتن کرایه حمل و نقل شده است که تاثیر مستقیم در قیمت کالا وبصورت غیر مستیم در اجاره منزل ، اجاره محل کار ، قیمت خودرو و ... را دارد. در کل این فرآیند باعث ایجاد  تورم بالا و  سقوط ارزش پول ملی گردیده است.


با توجه به حرفهای همیشگی دولت مردان جمهوری اسلامی مبنی بر این افزایش قیمت هیچ تاثیری در معیشت مردم نداشته و اما با توجه به تجربیات مردم ایران در طول حیات جمهوری اسلامی که این حرف همیشه غیر واقعی بوده است.

مردم نه تنها به علت گرانی بنزین دست به اعتراض زده بودند  بلکه خواستار گذار از این نظام فساد بوده اند.

اعتراضات در ایران در ۲۹ استان و بیش از ۱۰۰ شهر رخ داد که به روش های خاموش کردن و توقف خودروها در بزرگراه‌ها و خیابان‌ها،تظاهرات،اعتراض،تحصن،ایستادگی مدنی،کنشگری اینترنتی،تجمع دانشجویان اعتراض های خود را بیان کردند .که در جریان  این اعتراضات بیش از هفت هزار نفر دستگیر شدند و بیش از ۱۵۰۰ نفر کشته شده اند که میتوان یکی از خونین ترین سرکوب های تاریخ جمهوری اسلامی در طول حیات خود از آن یاد کرد .جمهوری اسلامی جهت قطع کردن رابطه مردم ایران با دنیای پیرامونی خود اینترنت را قطع کرد.

 در روزهای نخستین گرانی بنزین نمایندگان پوشالی مجلس جمهوری اسلامی در حرکت غیر هماهنگ شده اعلام داشتند که قصد برگردان قیمت بنزین به قبل را دارند اما پس صحبت های علی خامنه ای این حماسه سرایی خاتمه یافت.

پس از گذشت دوماه احکام سنگین بازداشت شدگان این اعتراضات در حال صدور می باشند که به عنوان مثال دادگاه انقلاب تهران، امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی را به اتهام "مشارکت در تخریب و تحریق به قصد مقابله با نظام" به اعدام، ۳۸سال زندان و ۲۲۲ ضربه شلاق محکوم کرده است.

اعتراضات میعشتی و عبور از جمهوری اسلامی در این چند سال اخیر بگونه ای شده است که هر چند ماه یکبار شاهد این اعتراضات در نقاط مختلف ایران می باشیم .مشاهده میشود بعد از مورد هدف قرار گرفته شدن هواپیمایی اوکراینی توسط پدافند سپاه در شهرهای تهران ،ساری ، اصفهان ، رشت ، همدان ،کرمان ، شیراز ، بابل و ارومیه تجمعات اعتراضی برگزار شد .در تراژدی سقوط هواپیما 177 نفر کشته شدند.

منشا پیدایش این اعتراضات و گذار از جمهوری اسلامی را میتوان در فساد نهادینه ،عدم رضایت از وضیعت میعشتی وبالا بودن خط فقر نسبت به درآمد برای  اقشار کم درآمد و میان درآمد که این افراد طیف وسیعی از اقشار جامعه را شامل می باشد یافت.

 میزان بالای بیکاری و به وقوع پیوستن بلایای طبیعی و عدم تحقق وعده های صاحبان قدرت که موجب محرز شدن این  امر که جمهوری اسلامی هیچ کار و حمایتی در بهبود وضع میعشتی مردم جامعه نمی کند.

وقتی دولت مردان و صاحبان قدرت در جمهوری اسلامی جهت تبرئه کردن خود تقصیر را بر گردن تحریم ها انداخته و تحریم ها را مسبب این اوضاع می داند باید از این آقایان سئوال شود که در زمان امضا توافقنامه هسته یک هواپیما پر از دلار و یورو به ایران ارسال شد ، چرا اوضاع بهتر نشد ؟

وقتی انتخاب ریاست جمهوری سال 1396 برگزار  گردید در بین ۱۶۳۶ متقاضی ریاست جمهوری و فقط ۶ نفر تایید صلاحیت شدند که در مصاحبه های تلویزونی کاندید ها همدیگر را مکررا به دزدی و فساد متهم کردند و شایان ذکر است که صلاحیت این ۶ نفر توسط شورای نگهبان تائید شده بود سئوالی که در اینجا مطرح می باشد با توجه به اینکه این افراد از فیلتر شورای نگهبان رد شده بودند و چگونه توانسته اند تایید صلاحیت شوند؟ آیا در بین ۱۶۳۶ نفری که ثبت نام کردند آیا کسی بهتر از این آقایان نبوده است؟

محمد عزیزی، نماینده ابهر و فریدون احمدی، نماینده زنجان به اتهام معاونت در اخلال در بازار خودرو در بازداشت بودند.یک عضو هیات رئیسه مجلس در این مورد گفته "قرار وثیقه ۱۰ میلیارد تومانی" برای این دو نماینده تعیین شده است.

محمد عزیزی نایب رییس فراکسیون امامزادگان، عضو کمیسیون صنایع و رییس کمیته پتروشیمی این کمیسیون در مجلس است. این آقایان بعد تامین وثقیه به مجلس برگشته و مشغول بکار شدند !!

در تراژدی دیگر برای جلوگیری از ورود  ویروس کرونا به کشور هیچگونه اقدام و نظارت دقیق انجام نگرفته و شرکت هواپیمایی ماهان کماکان به پرواز های خود را به چین ادامه دادکه نتیجه آن ورود ویروس کرونا به کشور و مسئولین را شوکه زده کرد .حتی عدم کفایت صاحبان قدرت زمانی به حد اعلای خود می رسد که با توجه به عدم وجود ماسک در داروخانه ها وکمیاب شدن آن خبر ارسال ماسک به چین به گوش می رسد.

نکته قابل تامل رتبه ایران از لحاظ آمادگی با مقابله با بیماری های واگیردار می باشد که طی رده بندی جهانی از انتها رتبه  چهارم را دارا  می باشد و فقط ایران از کشور های سودان یمن و کره شمالی بالاتر می باشد .

میتوان پنهانکاری جمهوری اسلامی را  در جایی دید که  بنا بر اعلام نماینده شهر قم بیش از 50 نفر قربانی در این شهر جان خود را از دست داده اند ،که با انکار وزارت بهداشت مواجه شد . تناقض دیگر با مقایسه آمار ارائه شده توسط وزارت بهداشت و آمار جهانی که نرخ تلفات در جهان بین 2تا 3 درصد و در ایران این نرخ حدود 25 درصد می باشد به پنهانکاری جمهوری اسلامی پی برد .اخباری که مردم در رسانه های اجتماعی پخش می کنند حکایت از پر بودن ظرفیت های بیمارستان ها می باشد .

 تمامی کشور های همسایگان ایران به دلیل مشاهده کردن مبتلایان در مرز های خود تمامی مرزهای زمینی ، هوایی و آبی خود را با ایران بسته اند ،که همه این اتفاقات نشانگر عدم توانایی جمهوری اسلامی در برخورد با این ویروس می باشد.

در نقاطی که اعتراضات پر رنگتر بوده است حجم بالای نارضایتی مردم در بر داشته و میتوان رد مشکلاتی همچون تخلفات مالی موسسات اعتباری ، پرداخت نکردن حقوق کارگران ، بیکاری ،زلزله ،سیل و عواملی که مستقیم یا غیر مسستقیم معیشیت مردم را تحت تاثیر قرار داده اند را مشاهده کرد .بطور مثال استان کرمانشاه که اعتراضات پررنگ مردم این استان در آبانماه رقم زده شد  ریشه در برآورده نشدن وعده های دولت مردان پس از زلزله و نگاه قومیتی جمهوری اسلامی به قوم کرد می باشد که موجب شده است که این قسمت از ایران با مشکل بیکاری دست به گریبان باشد  و به ناچار چه مرد و زن  ، چه پیر و جوان مجبور به کولبری باشند.

میزان بالای فقردر شهر کرمانشاه موجب شده است که این شهر  یکی از چهار شهر نخست در ایران به لحاظ حاد بودن معضل حاشیه‌نشینی باشد. جمعیت حاشیه‌نشینان در شهر کرمانشاه نزدیک به ۳۷۰ هزار نفر برآورد می‌شود .

در یکی دیگر از حرکات اعتراضی مدنی مردم ایران، آمار پایین رای دهندگان در انتخابات مجلس 1398می باشد که موجب رقم زدن پایین ترین نرخ شرکت در انتخابات ، از ابتدای حیات این رژیم تا بحال را بوده است .

حمیدرضا جلایی‌پور، از چهره‌های وابسته به جریان موسوم به اصلاح‌طلب نیز نتایج انتخابات اخیر را حاوی درس‌هایی برای "هسته سخت قدرت"، "کارگزاران" و "اصلاح‌طلبان پیشرو" دانسته و می‌گوید که در این انتخابات «شاهد پایین‌ترین مشارکت همه انتخابات‌های بعد از انقلاب در کل کشور (۴۱ درصد) و تهران (۲۲ درصد) بودیم و راه‌یافتگان به مجلس مورد حمایت اقلیت کوچکی از شهروندانند. روزنامه کیهان نیز از یکسو کاهش مشارکت را "نوسان در میزان مشارکت" عنوان کرده و ضمن "طبیعی" خواندن آن، دولت حسن روحانی و اصلاح‌طلبان را  "مقصر" اصلی همین "نوسان" معرفی کرده است. حسین شریعتمداری، مدیرمسئول این روزنامه حکومتی و نماینده ولی فقیه در مؤسسه کیهان، مدعی شده است که «مردم به اسلام و انقلاب و نظام وفادار بوده و هستند. بنابراین نسبت دادن کاهش چند‌درصدی مشارکت به ناامیدی مردم از اسلام و انقلاب و نظام علاوه بر آنکه یک دروغ شاخدار است، اهانت به توده‌های چند ده میلیونی مردم نیز هست.»

در حالی که دو جناح اصلی درون‌حکومتی یکدیگر را مقصر وضعیت کنونی معرفی می‌کنند، بسیاری از تحلیلگران و منتقدان جمهوری اسلامی معتقدند، با توجه به وقایع اخیر در ایران به‌خصوص اعتراضات دی‌ماه ۹۶، آبا‌ن‌ماه گذشته با حدود ۱۵۰۰ کشته و نیز سرنگون کردن هواپیمای اوکراینی توسط سپاه پاسداران و دروغ‌گویی و پنهانکاری حکومت، نظام حکومتی ایران در مجموع خود با بحران جدی مشروعیت مواجه شده و کاهش شدید مشارکت مردم در انتخابات اخیر مجلس نیز جلوه‌ای از این بحران است.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بعد از عفو بین الملل، کانون مدافعان حقوق بشر هم خواستار توقف اجرای حکم اعدام محمدحسن رضایی شد

 به گزارش صدای آمریکا-طی روزهای گذشته سازمان عفو بین‌الملل و کانون مدافعان حقوق بشر در بیانیه‌های جداگانه‌ای، خواستار توقف حکم اعدام محمدحسن...