۱۳۹۹ فروردین ۸, جمعه

خانواده رابرت لوینسون: او احتمالا در ایران درگذشته

به گزارش بی بی سی فارسی-خانواده رابرت لوینسون، مامور سابق اف بی آی، روز چهارشنبه در بیانیه ای اعلام کرد به این نتیجه رسیده است که او در دوران بازداشت در ایران درگذشته است.
در این بیانیه آمده است: "ما اخیرا اطلاعاتی از مقام های آمریکایی دریافت کردیم که هم آنها و هم ما را قانع کرده شوهر و پدر ما که انسانی حیرت انگیز بود در جریان بازداشت در ایران درگذشته است."

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا بعد از انتشار این بیانیه گفت: "نه من قبول ندارم که او مرده است... آنها به ما نگفته اند که او مرده است."
 ایران این ادعا که رابرت لوینسون در این کشور درگذشته را رد کرد و گفت که او سال ها پیش ایران را ترک کرده است.
یک سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت "شواهد معتبر" حاکیست که آقای لوینسون در مقطعی در گذشته ایران را به "مقصد نامعلومی" ترک کرد.
خانواده لوینسون نوشت آنها نمی دانند که رابرت لونیسون که در سال ۲۰۰۷ در ایران ناپدید شد چه زمانی و چگونه جان خود را از داده است، فقط می دانند که پیش از شیوع کووید-۱۹ بوده است.
آنها نوشتند: "درد ما قابل وصف نیست. خانواده ما باقی زندگی را بدون فوق العاده ترین مردی که می شناختیم سپری خواهد کرد، واقعیتی تازه که برای ما قابل درک نیست."
آنها ایران را مسئول مرگ رابرت لوینسون دانستند:
"اگر برای اعمال بی رحمانه و سنگدلانه رژیم ایران نبود، رابرت لوینسون امروز زنده و خانه در کنار ما بود. برای ۱۳ سال منتظر پاسخ بودیم. از آخرین باری که او را دیدیم یا تماسی با او داشتیم ۱۳ سال می گذرد. اینکه چطور مسببان در ایران توانسته اند با یک انسان چنین کنند، درحالی که مکررا درباره آن به جهانیان دروغ گفتند، برای ما قابل فهم نیست. آنها یک شهروند خارجی را ربودند و او را از کلیه حقوق اولیه انسانی اش محروم کردند و دستشان آغشته به خون اوست."
آنها گفتند نمی دانند که آیا هرگز جسد او را تحویل خواهند گرفت یا نه.
خانواده آقای لوینسون که زمانی ماور اف بی آی بود می گویند او برای انجام ماموریتی غیردولتی به جزیره کیش ایران سفر کرده بود و آخرین بار همانجا دیده شد. مقام‌های ایرانی می‌گویند که از سرنوشت او خبری ندارند.
خانواده لوینسون در بیانیه خود همچنین بخشی از دولت آمریکا را مسئول دانست: "کسانی که مسئول سرنوشت رابرت لوینسون هستند، از جمله گروهی در دولت آمریکا که برای سال ها مکررا او را نادیده گرفتند، نهایتا با مجازات کار خود روبرو خواهند شد. ما باقی عمر را صرف اطمینان از این موضوع خواهیم کرد و رژیم ایران باید بداند که ما صحنه را ترک نخواهیم کرد."
آنها گفتند که به دلیل شیوع ویروس کرونا مراسم یابود او را بعدا برگزار خواهند کرد.
خانواده لوینسون همچنین از آقای ترامپ و شمار دیگری از مقام های دولت آمریکا از جمله جینا هسپل مدیر سی آی ای به خاطر "انجام آنچه برای بازگرداندن او در توان داشتند" قدردانی کردند.
بر اساس موضع رسمی دولت آمریکا، رابرت لوینسون در زمان "سفرش به ایران" در حال انجام ماموریت برای یک شرکت خصوصی بوده است.
اما در سال ۲۰۱۳، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد که رابرت لوینسون در زمان "سفرش به ایران" در حال انجام ماموریتی تایید نشده برای سازمان سی‌آی‌ای (CIA) بوده است. بر اساس این گزارش، آقای لوینسون در ماموریتی مشارکت داشته که از سوی مسئولان ذی‌ربط تایید نشده بود.
روزنامه واشنگتن پست حدود چهار سال پیش در گزارشی نوشت که رابرت لوینسون برای تحقیق درباره فساد در ایران و نوشتن مقاله‌ای برای سازمان سیا به کیش سفر کرده بود.
خانواده آقای لوینسون هرگز این گزارش‌ها را تایید نکردند. اما در عین حال آسوشیتدپرس گزارش داده بود که آنها برای سکوت و عدم پیگیری شکایت حقوقی، از سازمان سیا دو میلیون و ۵۰۰ هزار دلار دریافت کرده‌اند.
در سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ دو بار عکس و ویدئویی از او منتشر شد.
خبرگزاری آسوشیتدپرس نوامبر ۲۰۱۹ گزارش داد که بر اساس اسنادی که بدست آورده، ایران در مکاتباتی با سازمان ملل برای نخستین بار اعلام کرده که رابرت لوینسون، شهروند مفقود شده آمریکایی در دادسرای عمومی و انقلاب تهران، پرونده‌ای دارد که در حال رسیدگی است.
وزارت خارجه ایران در واکنش گفت که این پرونده مربوط به مفقود شدن اوست و همچنان تاکید کرد دولت ایران خبری از او ندارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بعد از عفو بین الملل، کانون مدافعان حقوق بشر هم خواستار توقف اجرای حکم اعدام محمدحسن رضایی شد

 به گزارش صدای آمریکا-طی روزهای گذشته سازمان عفو بین‌الملل و کانون مدافعان حقوق بشر در بیانیه‌های جداگانه‌ای، خواستار توقف حکم اعدام محمدحسن...