۱۳۹۹ فروردین ۲۶, سه‌شنبه

نگاهی به زلزله بم بعد از 16 سال

 زمین‌لرزه بم، زمین‌لرزه‌ای بود با بزرگی ۶/۶ ریشتر که در ساعت ۵:۲۶ بامداد روز جمعه ۵ دی ۱۳۸۲ به مدت۱۳ ثانیه شهر بم و مناطق اطراف آن در شرق استان کرمان را لرزاند. زمین لرزه بم بیشترین تلفات انسانی (حدود ۵۰هزار نفر) را درمیان تمام زمین لرزه های تاریخ ایران بر جای گذاشت.


قبل از این حادثه ، شهر بم ۹۰٬۰۰۰ نفر جمعیت داشت که در جریان زمین‌لرزه فقط یک سوم از آنان زنده ماندند ولی طبق آمار رسمی این زمین‌لرزه ۲۶٬۲۷۱ کشته، ۳۰ هزار مجروح و بیش از ده هزار نفر بی‌خانمان به جای گذاشت. این درحالی است که تعداد واقعی قربانیان به مراتب بیش از میزان اعلام شده بود. یازدهم دی‌ماه همان سال، دکتر اسماعیلی، رئیس شورای شهر بم گفته بود با توجه به اینکه در برخی مناطق بم ۱۰۰ درصد منازل بر اثر زلزله تخریب شده‌اند، تعداد تلفات بیش از ۵۰ هزار نفر است. به گفته وی در روزهای اول هر کس به فکر تدفین عزیزان خود بود و بوسیله لودر گودال‌هایی ایجاد می‌شد و اجساد به‌طور دسته جمعی به خاک سپرده می‌شدند و کسی در آمارگیری دخالت نداشت. در حالی‌که شش روز از این زلزله می‌گذشت، رئیس شورای شهر بم در پاسخ به این سؤال که چند درصد از شهر خاکبرداری شده‌است، گفته بود هر کسی آشنایی داشته، محل دفن آشناهای خود را نشان داده‌است، ولی آنهایی که کسی را نداشته‌اند و از شهرهای دیگر برای مشخص شدن وضعیت آنان به بم نیامده‌اند، هنوز زیر آوارها هستند.

در اثر این زمین‌لرزه ۱۰۰ درصد از سازه‌های شهر بم به کلی تخریب شدند.

ارگ بم که با بیش از ۲۵۰۰ سال قدمت بزرگترین و قدیمی ترین سازه گلی جهان بود، به کلی ویران شد.

طبق برنامه‌ریزی مسئولان، بازسازی بم باید تا تابستان سال ۸۴ به پایان می‌رسید. اما ضعف مدیریت، ناهماهنگی میان نهادها، عدم استفاده بهینه از نیروهای متخصص خارجی، عدم آموزش صحیح امدادگران و سوء استفاده در کنار عوامل متنوع دیگر باعث شده تا بازسازی شهر به کندی انجام گیرد و هنوز به پایان نرسد.

با همه این‌ها اما هنوز جای گلایه باقی است. از کمبود بیمارستان در شهر به این بزرگی که حالا جمعیتی بسیار بیشتر از سال 82 را در خود جای داده است، تا نبود حتی یک سالن سینما برای 138 هزار ساکن.

به حاشیه نشین‌های کانکسی اشاره کنیم که با گذشت 16 سال از وقوع این زلزله مهیب ، هنوز صدها نفر در حاشیه شهر در کانکس زندگی می‌کنند و بسیاری از خانه‌های شهر هم ، نیمه کاره رها شده‌اند چون مردم پولی برای اتمام خانه‌ها ندارند.

حال 16 سال از آن واقعه می‌گذرد و بسیاری از رسانه ها مشغول به تاریخ نگاری آن واقعه هستند اما با گشتی مختصر در اطراف بم می‌توان مناطقی را دید که هنوز طعم بازسازی را نچشیده اند و همچنان روزگارشان را در همان کانکسهایی می گذرانند که به قصد اسکان موقت به این شهرستان منتقل شد و شهرکی ساخته اند از فلز که با محرومیت هم آغوش شده است.


وام به همه پرداخت نشد

آزاده حسینی نسب فعال اجتماعی در کرمان درباره این مسئله که چرامردم بم هنوز بعد از 16 سال در کانکس زندگی می‌کنند گفت: متاسفانه از امکانات کمی برخوردار هستند و وام هایی که قرار بود به همه پرداخت شود واریز نشد. بماند که عده ای که وام نیز گرفتند توان بازپرداخت وام و ساخت یک خانه را ندارند بنابراین هنوز در کانکس زندگی می‌کنند.

حسینی نسب درباره مشکلات فعلی مردم بم اظهار کرد: مشکلات مالی ،مهم ترین مسئله ای است که مردم با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و تنها کسانی که از نظر مالی بهتر بودند توانستند، خانه برای خود بسازنند. اما افراد دیگر به دلیل اینکه کارهای خود را از دست داده اند و درآمد قبل خود را ندارند با معضلات زیادی روبرو هستند.

این فعال اجتماعی کرمان همچنین گفت: بسیاری از مردم بم به کرمان مهاجرت کرده و در این شهر کار و زندگی می‌کنند چرا که دیگر بم برای آنها قابل ماندن نبود.

در ادامه رضا مهدی پور عضو مجمع سازمان های مردم نهاد کرمان در این باره گفت: حجم خرابی های بعد از زلزله آنقدر زیاد بود که حتی بعد از اینکه مسئولان اتمام بازسازی را اعلام کردند اما باز یک عده مجبور شدند در کانکس ها زندگی کنند. هنوز  شاهد کانکس خوابی هستیم.

وی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلاتی که وجود داشت و دارد این بود که کشاورزان قبل از زلزله وام گرفتند اما بعد از آنکه نتوانستند پرداخت کنند با بانک به مشکل خوردند و کسی به آنها کمک نکرد.

عضو مجمع سازمان های مردم نهاد کرمان مطرح کرد: 30 درصد خانه های بم در زلزله آسیب ندیدند اما مقاومت خود را از دست دادند که به دلیل پس لرزه ها قابل سکونت نبودند و جزو آمارهای زلزله نیز حساب نشدندو مدتی بعد که تخریب شدند به آنها وام و خسارت داده نشد.

مهدی پور در پایان درباره وضعیت بیکاری و اعتیاد منطقه نیز گفت: در ارگ جدید بم ماشین سازی راه افتاد که بعد از تحریم ، تعدیل نیرو داشتند.

وجود مدارس کانکسی پس از ۱۶ سال از وقوع زلزله بم!

"حبیب‌الله نیکزادی" عصر روز پنجم دی‌ماه در مراسم شانزدهمین سالگرد زلزله بم ضمن گرامیداشت یاد و خاطره جان‌باختگان زلزله سال ۸۲ این شهرستان گفت: این حادثه دل همه مردم دنیا را به درد آورد و مصیبتی عظیم برای مردم و داغ بزرگی برای دنیا بود.

نماینده چهار شهرستان شرقی استان کرمان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به عدم آوار برداری برخی نقاط این شهرستان پس از ۱۶ سال از وقوع زمین لرزه در این منطقه تصریح کرد: بعد از گذشت سال‌های زیاد هنوز برخی از مدارس این شهرستان کانکسی بوده و نیاز است که مسئولین برای حفظ حرمت همه مردمان این منطقه، تدارک لازم را برای مردم ببینند.

وی اعلام کرد: مسئولینی که عملیات بازسازی شهر را پایان یافته تلقی کردند، بزرگترین جفا را به این خطه کردند و حتی شاهد بودیم که شاخص‌های توسعه این شهر را با وجود همه آوارهای برجای مانده و خرابی‌ها؛ جزء شهرهای برخوردار معرفی کردند. در حالی که به هیچ عنوان این شاخص ها با شهر بم همخوانی ندارد و باید بازنگری در این راستا صورت گیرد.

نماینده مردم بم در مجلس خطاب به وزیر نیرو گفت: شما پیغام ما را به رییس جمهور برسانید که ۱۶ سال از زلزله بم گذشته و هنوز مردم بدهکار بانک ها هستند و نمی توانند تسهیلات دریافت کنند و بزرگ ترین ضرر را شبکه بانکی دارد که نه وصولی، نه پرداختی و نه تجدید منابع داشته است و از سوی دیگر دلمان خوش است که اعتبار مصوب داریم.

 بیست و سومین سال خشکسالی را تجربه می کنیم و دولت خیلی به این موضوع توجه نمی کند و مرتب فرع به اصل بدهی کشاورزان اضافه می شود و مرتب فقط سود می دهند.

او تصریح کرد: در شرق استان کرمان روستاهایی با بیش از ۱۰ خانوار داریم اما به دلیل اینکه کد آبادی ندارند، به آنها برق داده نمی شود که درخواست داریم برای حل این مشکل دستور لازم صادر شود. نماینده مردم شرق استان کرمان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ظرفیت آب سد نساء بم بیان کرد: مردم ما به خاطر مصرف آب ناسالم گرفتار شده اند در حالی که آنچه که داریم رها کرده ایم. وی در پایان خاطر نشان کرد: چهار رودخانه در منطقه شرقی استان کرمان داریم که سه سال قبل پیشنهاد دادیم بر روی این رودخانه ها مطالعاتی صورت گیرد تا آب آنها هدر نرود و بتوانیم از این آب استفاده کنیم که هنوز به جایی نرسیده است.

منابع کارگری در ارگ قدیم بم گزارش کردند: صبح روز (۱۸ آبان ماه) حدود ۱۲۰ کارگر پروژه مرمت ارگ قدیم بم در اعتراض به پرداخت نشدن سه ماه مطالبات مزدی خود دست از کار کشیدند.

این کارگران که از زیرمجموعه‌های سازمان میراث فرهنگی محسوب می‌شوند، مقابل در ورودی پایگاه ارگ قدیم تجمع کردند.

کارگران معترض می‌گویند: علاوه بر تاخیر سه تا چهار ماهه در پرداخت حقوق از سوی سازمان میراث فرهنگی کشور، یکی از عمده‌ترین مشکلات کارگران روالی است که سازمان میراث فرهنگی برای پرداخت دستمزد کارگران پروژه‌های عمرانی در پیش گرفته است.

موارد نقض حقوق بشر عبازت است از

ماده 25: حق خوراک و مسکن و مراقبتهای طبی و خدمات لازم اجتماعی برای همه

الف) هرکس حق دارد که سطح زندگی او ، سلامتی و رفاه خود و خانواده اش را از حیث خوراک ومسکن ومراقبتهای طبی و خدمات لازم اجتماعی تامین کند و همچنین حق دارد که در مواقع بیکاری ، بیماری ، نقص اعضا ، بیوگی ، پیری یا در تمام موارد دیگری که به علل خارج از اراده انسان ، وسایل امرار معاش او از بین رفته باشد از شرایط آبرومندانه زندگی برخوردار شود.

ب) مادران وکودکان حق دارند که از کمک و مراقبت مخصوصی بهره مند شوند . کودکان چه براثر ازدواج و چه بدون ازدواج به دنیا آمده باشند، حق دارند که همه از یک نوع حمایت اجتماعی برخوردار شوند.

ماده 26: حق تحصیل رایگان برای همه

الف) هر کس حق دارد که از آموزش و پرورش بهره مند شود . آموزش و پرورش لااقل تا حدودی که مربوط به تعلیمات ابتدایی و اساسی است باید مجانی باشد . آموزش ابتدایی اجباری است . آموزش حرفه ای باید عمومیت پیدا کند و آموزش عالی باید با شرایط تساوی کامل ، به روی همه باز باشد تا همه ، بنا به استعداد خود بتواند از آن بهره مند گردند.

ب) آموزش و پرورش باید به طوری هدایت شود که شخصیت انسانی هر کس را به حد اکمل رشد آن برساند و احترام حقوق و آزادی های بشری را تقویت کند . آموزش و پرورش باید حسن تفاهم ، گذشت و احترام عقاید مخالف و دوستی بین تمام ملل و جمعیت های نژادی یا مذهبی و همچنین توسعه فعالیت های ملل متحد را در راه حفظ صلح ، تسهیل نماید.

پ) پدر و مادر در انتخاب نوع آموزش و پرورش فرزندان خود نسبت به دیگران اولویت دارند.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بعد از عفو بین الملل، کانون مدافعان حقوق بشر هم خواستار توقف اجرای حکم اعدام محمدحسن رضایی شد

 به گزارش صدای آمریکا-طی روزهای گذشته سازمان عفو بین‌الملل و کانون مدافعان حقوق بشر در بیانیه‌های جداگانه‌ای، خواستار توقف حکم اعدام محمدحسن...