۱۳۹۹ فروردین ۳۰, شنبه

شیوع ویروس کرونا و پیامدهای آن برای زنان ایرانی در نبود حمایت‌های لازم

به گزارش صدای آمریکا-بر اساس آمارهای اعلام شده از سوی رسانه‌های ایران، در حال حاضر حدود ۳ میلیون زن سرپرست خانوار در سراسر ایران وجود دارد. این آمار نشان می‌دهد که در طول ۱۰ سال گذشته تعداد خانواده‌های دارای سرپرست زن نسبت به خانواده‌هایی که سرپرست‌شان مرد است ۵۸ درصد افزایش یافته است. آماری که با شیوع ویروس کرونا و خانه‌نشینی قشر بالایی از جامعه ایرانی نگرانی‌های و واکنش‌‌های فعالان زنان بسیاری را به همراه داشته است.


گیتی پورفاضل، وکیل دادگستری و فعال حقوق زنان، روز پنجشنبه ۲۸ فروردین در گفتگو با صدای آمریکا با اشاره به وضعیت بغرنج ایجاد شده برای زنان سرپرست خانواده با شیوع ویروس کرونا در ایران گفت که زنان ایرانی سرپرست خانواده که پیش از شیوع این ویروس درآمد ناچیزی را با فروش کارهای دستی و یا کار به صورت روزمزد در کارخانه‌ها و کارگاه‌ها داشتند و با آن امرار معاش می‌کردند با آغاز قرنطینه و خانه‌نشین شدن با مشکلات زیادی از جمله تهیه نیازمندی‌های روزانه خود و خانواده روبرو شده‌اند.
با شیوع گسترده ویروس کرونا و آغاز قرنطینه در شهرهای مختلف ایران،‌ آمار بالایی از شهروندان ایرانی برای پیشگیری از ابتلا به این ویروس مجبور به خانه‌نشینی و ترک کار خود شدند. این امر به دلیل آن که مقامات جمهوری اسلامی از همان ابتدا هیچ‌گونه حمایت مالی از مردم را در دستور کار قرار نداده بودند زندگی قشر زیادی از مردم را با مشکلات روبرو کرده است.

به گفته گیتی پورفاضل،‌ شیوع ویروس کرونا تنها زندگی زنان سرپرست خانواده را تحت تاثیر قرار نداده است؛ بلکه کرونا در ایران بیشتر گریبان افرادی را گرفته است که به دلیل فقر از تغذیه مناسب برخوردار نیستند و این افراد به دلیل بالا نبودن ایمنی بدن در صورت ابتلا به این ویروس جان خود را از دست می‌دهند.
پیش از این مدیرعامل جمعیت امام‌ علی در گزارشی میانگین سنی زنان سرپرست خانوار در ایران را، ۱۸ تا ۶۰ سال اعلام کرده بود؛ آماری که در بعضی از استان‌هایی ایران که در آنها کودک‌ همسری شایع است متفاوت بوده و در این استان‌ها زنان با سن ۱۴ تا ۱۵ سال هم سرپرستی خانواده را به دوش می‌کشند. این آمار که بر اثر اتفاقاتی چون ازدواج‌های زیر سن قانونی و به تبع آن طلاق‌هایی در سن پایین رخ می‌دهد معضل بزرگی در ایران محسوب می‌شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بعد از عفو بین الملل، کانون مدافعان حقوق بشر هم خواستار توقف اجرای حکم اعدام محمدحسن رضایی شد

 به گزارش صدای آمریکا-طی روزهای گذشته سازمان عفو بین‌الملل و کانون مدافعان حقوق بشر در بیانیه‌های جداگانه‌ای، خواستار توقف حکم اعدام محمدحسن...