۱۳۹۹ فروردین ۲۳, شنبه

مصطفی سلیمی دو هفته پس از فرار از زندان سقز در همین زندان اعدام شد

به گزارش رادیو فردا-یک روز پس از هشدار مدافعان حقوق بشر در مورد خطر اجرای حکم اعدام برای دو زندانی در زندان سقز، مصطفی سلیمی، یکی از این افراد، روز شنبه، ۲۳ فروردین‌ماه، اعدام شد.


مصطفی سلیمی زندانی سیاسی که هشتم فروردین در جریان اعتراض‌ها در زندان سقز همراه با ده‌ها زندانی دیگر از این زندان فرار کرده بود، چند روز بعد در اقلیم کردستان عراق بازداشت شد و حکم اعدام او بامداد روز شنبه در زندان سقز به اجرا درآمد.
در روزهایی که جهان با بحران کرونا دست به گریبان است و در ایران هم بیماری کووید ۱۹ هر روز جان دست‌کم ده‌ها تن را می‌گیرد، اجرای حکم اعدام هم بر شمار مرگ و میرهای این روزها می‌افزاید.
 جدیدترین مورد از این اعدام‌ها اعدام مصطفی سلیمی است که نهادهای حقوق بشری در مورد اجرای حکم او ابراز نگرانی کرده بودند. با این حال این زندانی کرد بامداد روز شنبه اعدام شد.
مصطفی سلیمی یکی از ده‌ها زندانی بود که روز هشتم فروردین در پی بالاگرفتن اعتراض‌ها در زندان سقز موفق به فرار از این زندان شد، اما مجددا بازداشت شد و دو هفته بعد هم اعدام.
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع خود گزارش داده که مصطفی سلیمی پس از فرار از زندان به اقلیم کردستان عراق رفته بود و در آنجا بازداشت و به ایران بازگردانده شد.
فاطمه کریمی مدیر شبکه حقوق‌ بشر کردستان از جزئیات بازداشت مجدد او می‌گوید:
«مصطفی سلیمی پس از خروج از ایران موفق به فرار از ایران شد٬ اما توسط نیروهای امنیتی اقلیم کردستان عراق در حوالی شهر پنجوین بازداشت و طی روزهای اخیر به ایران تحویل داده شد. قابل ذکر است که تا این لحظه مقام‌های اقلیم کردستان و مقام‌های ایران به طور رسمی این خبر را تایید نکردند. دیروز خبرهایی منتشر شد که مصطفی سلیمی پس از بازداشت مجدد به زندان سقز به زندان سقز بازگردانده شده و به سلول انفرادی منتقل شده است٬ اما دیروز خانواده این زندانی به طرز غیرمنتظره‌ای برای انجام ملاقات به زندان سقز فراخوانده شدند. طبق گفته‌های خانواده٬ مصطفی سلیمی اصلا روحیه خوبی نداشت اما در حین این ملاقات هیچ صحبتی درباره اجرای حکم اعدام او نشده بود. امروز متاسفانه ما باخبر شدیم که حکم او صبح امروز به اجرا درآمده و به خانواده اطلاع داده شده است که برای تحویل جسد به پزشکی قانونی سقز مراجعه کنند و جسد را تحویل گرفتند. اینها در حالی بوده که خانواده و وکیل مدافع این شهروند کرد از اجرای حکم اطلاعی نداشتند.»

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بعد از عفو بین الملل، کانون مدافعان حقوق بشر هم خواستار توقف اجرای حکم اعدام محمدحسن رضایی شد

 به گزارش صدای آمریکا-طی روزهای گذشته سازمان عفو بین‌الملل و کانون مدافعان حقوق بشر در بیانیه‌های جداگانه‌ای، خواستار توقف حکم اعدام محمدحسن...