۱۳۹۹ فروردین ۱۴, پنجشنبه

ثریا قزل ایاغ، نویسنده و از فعالان کتاب‌های کودکان و نوجوانان در ایران درگذشت

به گزارش بی بی سی فارسی-ثریا قزل‌ایاغ، نویسنده ادبیات کودک و نوجوان، عضو هیات مدیره شورای کتاب کودک و از اساتید کتابداری ایران در ۷۷ سالگی درگذشت.

نوش آفرین انصاری، دبیر شورای کتاب کودک در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا این خبر را تایید کرد و گفت: "این نویسنده از بهمن‌ماه دچار کسالت شد و در بیمارستان بستری بود، البته من اطلاع دقیقی از بیماری‌اش نداشتم."
 ثریا قزل‌ایاغ متولد دی‌ماه ۱۳۲۲جوایز متعددی به دلیل کتاب ها و فعالیت هایش گرفت از جمله جایزه لاک‌پشت پرنده را به دلیل یک‌عمر تلاش برای ادبیات کودکان و نوجوان به وسیله انجمن نویسندگان کودک و نوجوان دریافت کرد.
خانم انصاری با ابراز تاسف از مرگ خانم قزل ایاغ به تقارن این اتفاق با روز جهانی کتاب کودک (۱۴ فروردین) اشاره کرد و افزود: "قزل ایاغ مقارن با روز جهانی کتاب کودک ما را ترک کرد، آن‌قدری به کودک، کتاب و ادبیات کودک علاقه داشت و تمام عمر خود را بر سر این کار گذاشت."
او اعلام کرد که پس از پایان دوران محدودیت های مربوط به شیوع کرونا از طرف شورا مراسمی برای او برگزار خواهد شد و افزود: "قزل ایاغ کارهای بزرگی برای ادبیات کودکان کرد. او یکی از بزرگترین شخصیت‌های حوزه ادبیات کودک بود."
خانم قزل ایاغ به مدت دو سال عضو هیات داوران جایزه جهانی هانس کریستین اندرسن بود.
از آخرین فعالیت های او در شورای کتاب کودک می‌توان به برگزارى "دوره تربيت كتابدار مدرسه" اشاره کرد.
به نوشته مقاله ای در مجموعه "مهرگان" او می‌گفت که با این طرخ میخواهند بگویند که "متخصص كتابدار مدرسه يعنى چه" و از آرزوهاى بزرگ او فعال ديدن كتابخانه مدارس در ايران بوده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بعد از عفو بین الملل، کانون مدافعان حقوق بشر هم خواستار توقف اجرای حکم اعدام محمدحسن رضایی شد

 به گزارش صدای آمریکا-طی روزهای گذشته سازمان عفو بین‌الملل و کانون مدافعان حقوق بشر در بیانیه‌های جداگانه‌ای، خواستار توقف حکم اعدام محمدحسن...