۱۳۹۹ آبان ۵, دوشنبه

چهار دهه پاکسازی رهبران مستقل کلیسایی که حاضر به سازش با جمهوری اسلامی نبودند

 به گزارش محبت نیوز-جمهوری اسلامی به ذات نمی‌تواست و نمی‌تواند رهبران اقلیت های مذهبی را که نمی‌تواند آنها را در چارچوب سیاست‌های نظام تحت نفوذ و کنترل قرار دهد تحمل کند. به بیان دیگر جمهوری اسلامی هرگز به رهبران اقلیت‌های دینی اجازه نخواهد داد مستقل عمل کنند.

«محبت نیوز»- ترور مقامات ارشد کلیسایی و فعالان سرشناس مسیحی و مصادره اموال مسیحیان از نخستین اقدامات ستیزه‌جویانه و ضد بشری بود که پس از انقلاب اسلامی آغاز و به یک رویه تبدیل شد.

ترور نافرجام «حسن دهقانی تفتی» اسقف کلیسای پروتستان ایران در اصفهان یکی از نخستین اقدامات برای حذف چهره‌هایی بود که پایگاه اجتماعی و بین‌المللی شان، مانع از دستیابی انقلابیون به منافع مالی یا اهداف ایدئولوژیک‌شان بود.

چهارم آبان ۱۳۹۹ چهل و یکمین سالگرد ترور اسقف دهقانی تفتی است. روزنامه «کیهان تهران» چاپ شنبه ۵ آبان ۱۳۵۸ در گزارشی در شرح این ترور نوشت:

اسقف حسن دهقانی ساعت ۵:۴۵ صبح دیروز بوسیله سه فرد ناشناس مورد سوء قصد قرار گرفت ولی جان سالم به در برد. در این حادثه همسر وی که مارگاریت نام دارد برای نجات شوهرش خود را روی او انداخت که یک گلوله به دستش اصابت کرد و مجروح شد.

اسقف دهقانی چند روز پیش از این سوء ‌قصد به تهران رفته بود تا مقدمات سفرش به قبرس برای شرکت در کمیته کمک به آوارگان فلسطین که از سوی شورای جهانی کلیساها تشکیل شده بود را آماده کند.

او همچنین در گفتگویی کوتاه اعلام کرده بود «برای شرکت در دادگاه انقلاب اصفهان جهت پاره‌ای از مذاکرات در مورد بیمارستان مسیحی شیراز که به بیمارستان انقلاب اسلامی تغییر نام یافته بود و نسبت به تصرف آن اعتراض وجود دارد به اصفهان آمده بود.

وی همچنین گفته بود از طرف اسقف مصر، اسقف اردن و اسقف قدس که عرب هستند به خمینی در مورد مسائلی که برای او اتفاق می‌افتد تلگرام‌هایی مخابره شده است.

بیش از چهار دهه از این رویداد گذشته اما از صحبت‌های اسقف دهقانی به طور واضح مشخص است او به عنوان یک مقام کلیسایی  ارتباطات نزدیک و تنگاتنگ بین‌المللی داشت که مستقل از کانال‌ها و حوزه اختیارات انقلاب و انقلابیون بود. ارتباطاتی که بخشی از آن مربوط به مسائل کلیسایی و اعتقادی است و بخش دیگر آن یک دیپلماسی منطقه‌ای، چنانکه دایره‌ی آن شامل چارچوب‌های دیپلماتیک و سیاسی نیز می‌شود، همچنان که وی در آن مصاحبه می‌گوید عازم قبرس برای حضور در کمیته کمک به آوارگان فلسطینی بوده است و یا تاکید کرد که از طرف اسقف‌های کشورهای منطقه درباره او به روح‌الله خمینی پیام ارسال شد.

در واقع پروژه حذف او و دیگر رهبران مسیحی در ایران در پروژه «قتل‌های زنجیره‌ای» در تمام این سالها با جایگاه و موقعیت آنها در جامعه چه داخل کشور و چه فضای بین‌المللی ارتباط مستقیم دارد.

جمهوری اسلامی به ذات نمی‌تواست و نمی‌تواند رهبران اقلیت های مذهبی را که نمی‌تواند آنها را در چارچوب سیاست‌های نظام تحت نفوذ و کنترل قرار دهد تحمل کند. به بیان دیگر جمهوری اسلامی هرگز به رهبران اقلیت‌های دینی اجازه نخواهد داد مستقل عمل کنند.

قتل کشیش طاطاوس میکائیلیان، کشیش ارسطو سیاح، کشیش مهدی دیباج، کشیش هوسپیان‌مهر رئیس پیشین شورای کشیشان پروتستان و اعدام کشیش حسین سودمند و قتل کشیش محمد باقر یوسفی ملقب به روانبخش بخشی از پروژه پاکسازی رهبران کلیسایی ایران بود.

اکنون نیز آن دسته از رهبران مسیحی در ایران فعال‌اند که با حکومت سازش کنند. به عنوان مثال هیچ یک از آنها نسبت به شرط «مسلمان بودن» در اداره‌ها و نهادهای دولتی و تبعیض علیه غیرمسلمانان ایرانی از جمله مسیحیان انتقاد نمی‌کنند و یا از پذیرش نوکیشان مسیحی در کلیساهای تحت رهبری شان امتناع می کنند. از ابتدای انقلاب تاکنون حتا یک مسیحی یا کلیمی وزیر یا معاون وزیر نبوده و آنها نمی‌توانند در ارتش یا نیروی انتظامی و بسیاری نهادهای دیگر استخدام شوند. در مورد سایر اسقف‌های مستقر در ایران نیز وضعیت به همین ترتیب است.

شهریور سال ۱۳۹۶ «واروژ میناسیان» رئیس شورای خلیفه‌گری ارامنه اصفهان مورد سوء قصد افراد ناشناس قرار گرفت. سه سال از این واقعه گذشته اما هرگز وضعیت این پرونده و عوامل سوء قصد و انگیزه آنها مشخص نشد. اما مسئله از این پیچیده‌تر است زیرا براساس شواهد میناسیان که از آن حمله جان سالم به در برد اکنون روابط نزدیکی با سپاه پاسداران دارد. چنانکه سردار مجتبی شیروانیان از سپاهی‌های ارشد اصفهان مهرماه ۱۳۹۹ با او و چندتن دیگر از رهبران ارامنه اصفهان دیدار کرده است.

چندی پیش گزارش شد منزل اسقف دهقانی تفتی، اسقف کلیسای انگلیکن در ایران که پس از آن ترور نافرجام مجبور به ترک ایران شد به حسینیه «عزاخانه محرم» تبدیل شد. هرچند که بعدها برخی منابع گفتند این اقدام موقت بوده است و بیمارستان او را بنیاد مستضعفان مصادره کرده است.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بعد از عفو بین الملل، کانون مدافعان حقوق بشر هم خواستار توقف اجرای حکم اعدام محمدحسن رضایی شد

 به گزارش صدای آمریکا-طی روزهای گذشته سازمان عفو بین‌الملل و کانون مدافعان حقوق بشر در بیانیه‌های جداگانه‌ای، خواستار توقف حکم اعدام محمدحسن...